Politik

MP vill storsatsa på järnvägen

Ett utbyggt järnvägsnät, satsning på höghastighetståg och och större ansvar till SJ . Det är några av de punkter som Miljöpartiet hoppas ska leda till en mer effektiv och välfungerande järnväg vid ett regeringsskifte. Statsminister Fredrik Reinfeldt (M) tycker dock att det är viktigare att lösa de akuta problemen.

Det är åratal av eftersatt underhåll och en ansvarslös avreglering av verksamheten i kombination med för få nyinvesteringar som bäddat för de tågkaos som nu råder. Det anser Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson som tillsammans med partiets trafikpolitiska talesperson Karin Svensson Smith på onsdagen presenterade nio punkter för att förbättra järnvägen.

Kapaciteten i järnvägsnätet måste byggas ut. En satsning på höghastighetståg skulle dessutom fungera avlastande för nätet och skulle göra utrymmet för gods- och persontrafik större. Miljöpartiet vill dessutom ge SJ huvudansvaret för den nationella tågtrafiken.

Miljöpartiets förslag på åtgärder riktar också skarp kritik mot regeringen som man anklagar för att prioritera vägprojekt istället för att utveckla järnvägen. MP lovar att satsa 33 miljarder kronor mer än regeringen på drift och underhåll av järnvägen och 80 miljarder kronor mer på nyinvesteringar i järnvägen under åren 2010 till 2021.

Enligt Miljöpartiet ska Banverket själv få ansvara för underhållet av spåren. Dagens avreglerade system har, enligt MP, lett till ökade kostnader för administration och färre personer som jobbar med underhåll ute på spåren. Banverket bör också få ansvaret för järnvägsstationer, verkstäder och terminaler. MP vill också att väg- och flygtrafiken ska ha tillräckliga klimatskatter innan man höjer banavgifterna. Detta som ett svar på regeringens förslag att fördubbla banavgifterna under en fyraårsperiod.

Enligt Eriksson och Svensson Smith bör också statens vinstutdelningskrav på SJ avskaffas. Pengarna ska istället gå till att utveckla och upprätthålla tågtrafiken. Som exempel tar man Schweiz där man, enligt MP, låter tågtrafiken kosta pengar. På den här punkten har Socialdemokraterna ändrat sig och är nu överens med Vänsterpartiet och Miljöpartiet, skriver TT.

– Med en rödgrön regering går tågen oftare, bättre och snabbare. Det är en bra sammanfattning, sade Peter Eriksson.

På onsdagen gjorde även Mona Sahlin ett uttalande där hon hävdar att det är helt uppenbart att eftersatt underhåll och för små investeringar är några orsaker till att resenärerna drabbats av snösituationen.

– Jag har inte följt situationen i detalj, men det är uppenbart att underhållet varit eftersatt under lång tid, framför allt runt rangerbangårdarna. Så in med all personal som finns, men framför allt, investera, säger Mona Sahlin.

– Det är bättre än att sänka skatterna att se till att människor kommer fram, till jobb, till dagis och till skola. Det är något som vi rödgröna kommer att prioritera, säger hon.

Men statsminister Fredrik Reinfeldt (M) menar att det är viktigare att lösa de akuta problemen än att ropa efter en krisutredning.

– Vi måste alltid lära sig av det som inte har fungerat. Det bör göras i de enskilda myndigheter och verksamheter som har haft störst problem. Det kan också finnas anledning att testa den allmänna sårbarheten. Men svaret till alla arga människor som märker att tågen inte går och blir försenade till jobben och till företagen som inte får fram sina transporter är inte att det är dags att tillsätta en utredning — utan att lösa problemen, och här har regeringen gjort vad vi kan för att få fram så mycket folk som är möjligt, sade Reinfeldt.

Han poängterade att det är en extraordinär situation med kyla och snö, även om Sverige är ett vinterland. Men jag förstår om folk är arga, sade Reinfeldt.

Statsministern sade att det under det senaste decenniet varit populärt med nya stora satsningar på infrastrukturen.

– Även om det är populärt att ropa på mer spår och fler spår så är det viktigt att ta hand om det vi har så det fungerar bättre, sade Reinfeldt och framhöll att regeringen gjorde en extra satsning på underhåll och upprustning i den senaste infrastrukturpropositionen.