Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Politik

S hoppas nå 35 procent i valet

Socialdemokraternas mål är att få mer än 35 procent av rösterna i nästa års val. ”Då får vi en rimlig bas att stå på”, säger partiets valledare Jan Larsson. För att nå dit ska Socialdemokraterna pratamed 1,5 miljoner väljare.

Med 286 dagar kvar till riksdagsvalet presenterade Socialdemokraterna partiets valtstrategi. Målsättningen blir att få minst 35 procent av rösterna i valet.

Jan Larsson, som arbetade nära Göran Persson, medger att det är låga tal jämfört med partiets glansdagar. Göran Persson kastade exempelvis in handduken 2006 efter ett valresultat på just 35 procent.

– Men 35 procent är en ökning med 15 procent jämfört med valet 2010. Det är en mycket ambitiös målsättning även om det kan låta lite historiskt. Med 35 procent har vi en rimlig startpunkt för att bilda regering, säger Jan Larsson.

För att göra ett bättre valresultat skapartiet genomföra den största samtalskampanjen i partiets historia. Totalt kommer partiets valarbetare att tala med 1,5 miljoner väljare, varav 1,2 miljoner kronor kommer att få besök i sina hem eller på gator och torg. Övriga 300.000 väljare kommer att kontaktas per telefon.

Socialdemokraterna kommer att fokusera sin valkampanj på jobben, skolan och välfärden. Målet är att Sverige även i fortsättningen ska vara ett ”unikt land” som har EU:s lägsta arbetslöshet.

Huvudkonflikten i valet kommer enligt S-strategin stå mellan satsningar jobb, skola och välfärd eller fortsatta skattesänkningar.

Socialdemokraterna kommer att satsa totalt 70 miljoner kronor på reklam under de båda valrörelserna nästa år. Det är något mindre än vad partiet satsade på EU-valet 2009 och riksdagsvalet 2010.

– Vi är ett mindre parti nu och har mindre pengar, säger Jan Larsson.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.