Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Politik

SL:s kundtjänst nerringd efter annonskampanj

Det har blivit starka reaktioner på SD:s annonskampanj i Stockholms tunnelbana.
Det har blivit starka reaktioner på SD:s annonskampanj i Stockholms tunnelbana. Other: Foto: TT

Sverigedemokraternas annonskampanj om tiggare i Stockholms tunnelbana väcker starka känslor. SL:s kundtjänst har blivit nerringd och deras Facebooksida har förvandlats till ett politiskt debattforum.

Kampanjen har bland annat budskapet: "Stoppa det organiserade tiggeriet” och sedan den sattes upp i måndags har reaktionerna varit många och starka.

Enligt SL:s presskontakt Jesper Pettersson har SL inte varit med om något liknande tidigare.

– Det här är rekord, säger han till DN.

På SL:s Facebooksida har vissa inlägg över 600 kommentarer och debatten har blivit så infekterad att SL uppmanar alla att hålla en god ton. Företaget påminner också att det inte är okej med hot eller personangrepp.

– Facebooksidan har blivit ett politiskt debattforum vilket den inte är avsedd för. Vår kundtjänst har varit överbelastad sedan i måndags, säger Jesper Pettersson.

SL har meddelat att kampanjen får sitta kvar eftersom den inte strider mot deras policy.

– Vår policy säger bland annat att vi inte får ha reklam för tobak och alkohol, att reklamen inte får vara sexistisk eller stötande mot folkgrupp. Vi har kommit fram till att den här kampanjen inte bryter mot våra riktlinjer.

Men många som har reagerat mot kampanjen anser att den är stötande mot en folkgrupp?

– Så är det, men vi måste titta på vad det faktiskt står på affischen och det är inte tydligt att det innehåller ett sådant budskap.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.