Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Nyheter

Ryska fartyget kopplas till Putin

00:38. NS Concord oljetankern som i fyra dagar stått stilla utanför Stockholms skärgård ägs av ett företag med personliga kopplingar till Putins innersta krets.

NS Concord oljetankern som i fyra dagar stått stilla utanför Stockholms skärgård ägs av shippingkoncernen Sovcomflot, ett företag med personliga kopplingar till president Vladimir Putins innersta krets. DN fick på söndagen visuell kontakt med fartyget.

– Vi befinner oss i helikopter ungefär 12 mil från Stockholm. Det blåser 10 meter i sekunden vädret har varit disigt, men plötsligt dök NS Concord upp som från ingenstans, säger DN:s reporter Kristoffer Törnmalm som är i luften med fotograf Nicklas Thegerström.

Helikopten cirklade runt fartyget ett par varv och kunde först inte se en enda person. Till sist, på kommandobryggan, siktade DN:s utsända en brandgult klädd man tittande tillbaka mot helikoptern. Enligt piloten ser NS Concord tomlastat ut av dess höga ytläge att döma. Det rör sig söderut vid klockan 14.15.

Från i onsdags till sent på lördagskvällen befann sig NS Concord på internationellt vatten rakt öster om Stockholms skärgård. Om uppgifterna stämmer att en rysk miniubåt finns i Kanholmsfjärden skulle oljetankern ha kunnat fungera som moderfartyg åt denna. 

I går kväll satte NS Concord kurs rakt österut. DN har sökt dess befälhavare men ännu inte fått kontakt. Fartyget skulle ursprungligen till Danmark men fick på söndagseftermiddagen en ny destination.

– Den senaste information är att den har ändrat destination till en rysk hamn som heter Primorsk, säger Anders Nordin, områdeschef vid Sjöfartsverket, till TT.

Oljetankern är Liberiaflaggad men tillhör det ryska shippingföretaget Novoship, baserat i Novorossijsk vid Svarta havet. Det företaget är i sin tur en del av statsägda Sovcomflot, ett av världens största oljetransportföretag, med huvudkontor i S:t Petersburg.

Läs mer: Största operationen sedan kalla kriget

Sovcomflots vd heter Sergej Frank och är tidigare transportminister i en av Putins första regeringar i början av 2000-talet.

Frank är ingen kändis, men uppenbarligen del av den yppersta ryska eliten. Hans son Gleb är gift med en dotter till Gennadij Timtjenko, Putins personlige vän som har blivit mångmiljardär på oljehandelsföretaget Gunvor.

I mars sålde Timtjenko sin andel i Gunvor till sin svenske partner Torbjörn Törnkvist, dagen innan USA beslöt om sanktioner mot honom med anledning av Rysslands annektering av Krim.

Läs mer: Ryskt fartyg bytte plötsligt kurs

NS Concorde är 244 meter långt och drygt 42 meter brett. Fartyget har en dödvikt på 105.902 ton och ligger i den storleksklass som benämns Aframax.

– I dag ligger dagshyran på ettårig charter på cirka 17.000–20.000 USA-dollar, säger Tryggve Ahlman, Sveriges Redareförenings expert på sjösäkerhet.

Dagens Nyheter har sökt Sovcomflot för en kommentar.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.