Sopranen som misstror det perfekta

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Ålder: 40 år.

Bostad i USA: Bostadsrätt i Riverdale, Bronx, New York.

Bostad i Sverige: Hemma hos mamma i Danderyd.

Familj i USA: Katterna Leicha och Sophia.

Intressen: Argentinsk eldig tango och yoga.

"Det var som isvatten i hennes blodådror. Jag kände massor av adrenalin från henne, men jag kände ingen nervositet. Hon gjorde ett fantastiskt jobb."
Ben Hepper, tenor och motspelare i hennes debutföreställning på Met.

"Detta är en av de mest fängslande och övertygande sagorna i operahistorien med servitrisen som väntar i 18 år på sitt genombrott. Erika Sunnegårdh är en förebild för alla som drömmer om att förverkliga en dröm. Hennes genombrott på Met kan jämföras med den där kvällen år 1968 då en annan på den tiden okänd sångare fick hoppa in för den store Franco Corelli som blivit sjuk. Inhopparen hette och heter Placido Domingo."
David Usborne i den brittiska tidningen The Independent.

"Harrison Ford var en framgångsrik snickare innan han slog igenom i Star Wars. Sean Connery jobbade som mjölkbud, nakenmodell och kroppsbyggare innan han blev James Bond. Och Clint Eastwood grävde swimmingpooler när en tv-producent gav honom rollen i serien Rawhide.
James Bone i brittiska The Times påminner om en del andra stjärnor som oväntat slagit igenom.

Bild

Hennes röst kan låta som en vrålande sportbil. I alla fall när hon sjunger. DN:s Clas Barkman och Chris Maluszynski har mött Erika Sunnegårdh, den sedan april världsberömda sopranen vid Metropolitan Opera i New York..

Hennes röst kan låta som en vrålande sportbil. I alla fall när hon sjunger. DN:s Clas Barkman och Chris Maluszynski har mött Erika Sunnegårdh, den sedan april världsberömda sopranen vid Metropolitan Opera i New York..

Hennes samtalston är en annan. Mjukare men samtidigt bestämd. Hon vet vem hon är och vart hon är på väg. Efter 20 år i USA har hon dessutom insett att hon inte behöver be om ursäkt för sig själv eller undvika att sticka ut.

Det var på eftermiddagen den 1 april i år som allting hände.

Annons:

Erika Sunnegårdh var blixtinkallad för att sjunga Leonora i Beethovens Fidelio på matinéföreställningen på Met. Det var fullsatt med 4.000 i publiken och med 11 miljoner radiolyssnare i 40 länder som satt hemma framför sina apparater. Och alla hurrade. Dagen efter skrev recensenten i New York Times att Erika Sunnegårdh var "den mest sensationella debuten på Met på 90 år".

Hur klarar du trycket och alla förväntningar som nu finns på dig?

- Ja, det är klart att förväntningarna på mig nu är stora. Men jag är ingen popsångare som plötsligt har slagit igenom med en hitlåt som jag skrivit själv. Jag har övat och repeterat i många år inför detta och vet vad jag kan prestera. Även de som anställer mig vet att jag kan, säger hon.

Det var år 2004 som Erika Sunnegårdh skrev kontrakt med Metropolitan Opera i New York om att repetera in sex roller. Tre var reservplatser där hon skulle hoppa in om någon av de etablerade stjärnorna skulle få förhinder. Och det var detta som skedde i april då sångerskan Karita Mattila, som hade huvudrollen i Fidelio, blev sjuk.

- Jag kan den här operan sedan tidigare. Men det var först några timmar före föreställningen som jag fick en genomgång med regissören om hur jag skulle sjunga och röra mig på scenen. Jag hade inte repeterat med dirigenten, aldrig hört den 90 man starka orkestern från scenen och aldrig varit i kostym. Så när jag klev in på scenen var det mesta nytt i denna föreställning som tar två och en halv timme.

Men genombrottet var nära att bli en flopp. Du snubblade på väg in på scenen?

- Jag råkade snubbla på en låda som stod intill scenen när jag skulle lyfta bort några papperspåsar. Men jag lyckades hålla balansen.

Sedan råkade du sjunga fel text också. Vad var det som hände?

- I ett av de sångstycken som jag kan allra bäst lyckades jag blanda ihop refrängerna. Jag började med slutstroferna och avslutade med inledningen.

- Jag visste att jag gjort fel i samma ögonblick som det hände - men då var det ju redan försent. Efteråt berättade sufflören att jag gjort en klassisk felkörning i denna roll och att detta händer även de allra bästa. Men vi nybörjare har vanligtvis inte den friheten. Som debutant ska man egentligen inte göra några fel alls.

- Trots allt är jag förstås enormt nöjd med debuten och glad över allt beröm jag fått. Lyckligast blev jag över att min 78-åriga mamma hann ta bilen från sitt hem i Massachusetts och köra till New York och se föreställningen. Hon har länge varit orolig för min framtid. Vi gick ut och drack champagne efteråt.

I nästan 20 år har Erika Sunnegårdh haft olika ströjobb medan hon studerat musik i New York. Hon har arbetat som servitris, reseledare, musiklärare, översättare och biljettförsäljare. Samtidigt har hon tagit examen från Manhattan School of Music och Queens College. Hon kallar dessa år i USA för ett bohemliv.

Förs­ta gången hon stod på en operascen var i september 2004 då hon sjöng Turandot på Malmö Opera och Musikteater.

- Jobbet som reseledare var hemskt. Turisterna från Sverige var visserligen underbara männi­skor. Men jag klarade inte av att ta hela ansvaret för hela deras vistelse i USA. En del kunde inte ens prata engelska. Jag fick åka med dem i bussresor runt till Disneyworld och andra sevärdheter. Detta var alldeles för nervöst och jobbigt för mig.

Under alla dessa år fanns drömmen att bli operasångerska, men det blev aldrig något annat än just drömmar. Hennes äldre syskon hemma i Sverige började undra vad hon höll på med där borta, varför hon inte tjänade några pengar och varför hon stannade kvar.

- Jag har känt kritiken hemifrån, men för mig har det inte spelat så stor roll att på förhand veta exakt hur mycket jag har i lön om ett år eller var jag bor.

Det blev stor publicitet i USA efter Erika Sunnegårdhs genombrott. Själv tror hon inte att det beror på att hon är så mycket bättre än and­ra debutanter utan mer på att "storyn" om servitrisen som blev operastjärna passar så bra för medierna. Själv börjar hon tröttna på klichébilderna om askungesagan.

- Nyligen tackade jag nej till en tv-station i New York som ville ta mig runt på de restauranger jag arbetat på för att höra med personal och gäster vad de tyckte om min debut på Metropolitan.

Även om hon slitit i 20 år med sin röst för att nå sitt drömjobb vill hon inte kalla sig perfektionist. Tvärtom misstror hon det perfekta som hon tror leder till destruktivitet.

- Kanske är jag född perfektionist, men det är något jag försöker motarbeta. Jag tror att man blir tokig av att jaga en omöjlighet. Att rikta in sig på utsökthet är en sak. Målet ska vara att göra någonting förbannat bra. Man ska ha målen kvar att det kan bli ännu bättre. Även om man inte når upp till målen så har man det kvar till nästa föreställning. Är man perfektionist och gör ett fel så står man där som förlorare.

Egentligen var det dans som var Erika Sunnegårdhs framtidsdröm. Visserligen hade hon valt att gå i Adolf Fredriks musikklasser i Stockholm redan från mellanstadiet. Men på gymnasiet tränade hon regelbundet modern dans på Balettakademin i Stockholm. Efter ett tag insåg hon att hon börjat för sent för att kunna utveckla dansen till ett yrke.

- Jag hade inte rätt kropp för dansen. I alla fall inte här i Sverige där alla dansare ska vara trådsmala och strömlinjeformade. Åtskilliga gånger blev jag tillsagd att jag skulle banta för att passa in i yrket. I dag är det tvärtom. När man sjunger opera menar många att man ska man vara stor och lång. Nu betraktas jag som en smal och liten sylfid av en del kolleger.

Erika Sunnegårdhs pappa Arne dog när hon var sex år. Plötsligt och utan förvarning rycktes han ifrån familjen i sviterna efter en komplicerad operation. Han var fram till dess en framstående sångpedagog, professor vid Musikhögskolan, kormästare på Operan i Stockholm och kantor i Johannes församling. Bland hans många elever fanns till exempel Birgit Nilsson.

Även hennes mamma Margareta Backer-Sunnegårdh har arbetat med musik och varit högdramatisk koloratursopran.

- Mina äldre syskon hade press på sig, framför allt från pappa, att jobba med musik. Jag var yngst i syskonskaran på åtta barn (fyra halvsyskon) så ambitionerna var kanske inte så stora när det gällde mig. Men inget av mina syskon tog upp musiken. Mina bröder är datakonsulter och min syster började som frisör.

Hennes halvbror Thomas Sunnegårdh är den enda som valt samma väg. Han är tenor och har bland annat sjungit Tristan på Operan i Stockholm.

Nästan varje sommarlov tillbringade Erika Sunnegårdh hos sin mormor i USA. Hennes mamma Margareta är uppväxt i USA och har amerikanskt medborgarskap och pendlar fortfarande, 78 år gammal, mellan Massachusetts och Danderyd.

I och med att hennes mamma är amerikansk medborgare så är Erika Sunnegårdh också det. Och det var tack vare att hon hade ett amerikanskt arbetstillstånd som hon år 1985, 19 år gammal, flyttade till New York för att jobba. Planen var att hon skulle stanna sex månader.

- Jag var trött på gymnasiet, trött på att vara tonåring och lite trött på Sverige. Hade svårt att passa in här i den konformistiska kulturen där alla som är annorlunda måste försvara sig. Till slut blir man kons­tig eller kaxig av att bara försvara sig hela tiden. I USA är det tvärtom positivt att vara sig själv och lite annorlunda. Där behöver man inte förklara varför man är som man är.

I höst spelar hon första damen i Mozarts "Trollflöjten" på Metropolitan. Och till våren ska hon sjunga Turandot. Möjligheterna att se och höra Erika Sunnegårdh blir då flera än någonsin.

Den nye chefen på Met, Peter Gelb, håller på att förhandla fram ett nytt mediekontrakt som gör att föreställningarna kan läggas ut på nätet. Man ska också pröva på att visa föreställningarna live på biografer med videoutrustning. Utanför Met, intill Central Park i New York, kommer stora videoskärmar att monteras så att folk kan se opera gratis.

- Det ska bli kul eftersom detta projekt varken fördummar eller vattnar ur operakonsten utan bara gör den mer tillgänglig.

Även här hemma i Sverige jobbar Erika Sunnegårdh på att bredda operapubliken. Nästa framträdande blir på Bo-mässan i Tensta den 22 och 23 augusti.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

prinsbrollop
Foto:TT

 Besked från hovet. Avslöjar nu plats och datum för när prins Carl-Philip får sin Sofia Hellqvist.

ebola_500
Foto:TT

 Nytt svenskt direktiv. Slutar rapportera om misstänkta fall.

Annons:

 Från det spanska klädföretaget Mango. Skjortan har orsakat ett smärre oväder på sociala medier. 3  2 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

skjorta_144102
Skärmdump: Mango
rysk_500
Foto:AP

 Förslag i duman: Privatarmé ska slåss för ryska värderingar.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: