Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Sverige

150 vakter ska stoppa flyktingar utan id-handlingar

01:22. Från och med midnatt nattten till måndagen krävs identitetshandlingar för alla som vill ta sig med tåg från Danmark till Sverige.

Omkring 150 vakter har anställts för att förhindra att flyktingar och andra utan identitetshandlingar tar sig med tåg från ­Danmark till Sverige. De minst 8.000 tågpendlarna i Öresundsregionen måste från och med i dag visa id-handlingar två gånger och räkna med 20–55 minuter längre resa från den danska huvudstaden.

En iskall vind ven i minusgraderna på spår 1 på Kastrups flygplats på söndagen. Särskilt kall kommer den sedan midnatt att kännas för de flyktingar som saknar id-handlingar.

Vid 21.30-tiden påbörjades byggandet av 34 kontrollstationer vid fem nedgångar till spåret där Sverigetågen avgår. Stationerna ska bemannas dygnet runt av totalt 150 personer från vaktbolaget Securitas.

Kostnaden på nio miljoner danska kronor i månaden delas mellan statliga danska järnvägsbolaget DSB och Skånetrafiken.

Det första tåg som påverkas avgick mot Sverige klockan 00.06 från Kastrup. De resenärer som kommer från Köpenhamnshållet med det tåget blir de första som tvingas kliva av på spår 2 och gå över till spår 1 där de måste visa giltig id-handling för att få fortsätta sin resa mot den svenska sidan.

Foto: Anders Hansson

De första resenärerna som kontrolleras. Foto: Anders Hansson.

Ilska och irritation från passagerare mötte Securitasvakterna som med sina mobiltelefoner fotograferade alla id-handlingar.  

Läs mer: ”Det är fruktansvärt integritetskränkande”

Foto: Anders Hansson– Den som inte har några id-handlingar får inte åka tåg med oss. Vad som händer med dem är inte vår sak, säger Tony Bispekov, informationschef på DSB.

Volontärer från organisationen Safe Zone är beredda att ta hand om flyktingar som nekas tillträde till Sverigetågen.

På grund av kontrollerna räknar DSB med ytterligare förseningar på sträckan Köpenhamn–Malmö utöver de 10–15 minuter som gränskontrollen i Hyllie, den första stationen på svenska sidan, innebär. Det betyder att en tågresa som tidigare tog 35 minuter nu kan komma att ta mer än dubbelt så lång tid – en timme och 20 minuter.

Foto: Anders Hansson

 

Nya skyltar och fållar byggs upp på perrongerna på Kastrup. Foto: Anders Hansson

Den nya omstigningen från perrong 2 till perrong 1 på järnvägsstationen på Kastrup som införs vid midnatt innebär att resan tar 10–30 minuter extra. Mellan spåren har ett 325 meter långt stängsel byggts för att förhindra att flyktingar utan id-handlingar springer över spåren och på så sätt tar sig förbi kontrollerna.

Dessutom finns gränskontrollen i Hyllie kvar. Även där byggdes ett stängsel på söndagen för att skilja inrikesresenärer från de passagerare som kommer från den danska sidan.

– Vi bygger staketet att vi ska kunna göra kontrollen så smidig som möjligt för resenärerna, förklarar Ewa-Gun Westford, pressansvarig för polisen i Region Syd.

Ändå väntas gränskontrollen, trots att id-kontroller genomförs på den danska sidan, även fortsättningsvis ta 10–15 minuter. Tågtätheten dras också ned från tio minuter i rusningstrafik till 20 minuter.

Samtidigt råder osäkerhet om hur företaget som kör passagerare med färja, tog och buss ska kunna styrka att de genomfört en id-kontroll på den danska sidan. Medan statliga DSB beslutat att kopiera alla id-handlingar och behålla dem i en månad, så väljer det privata bussbolaget Gråhund som bland annat kör sträckan Köpenhamn–Ystad att nöja sig med att resenärerna visar upp en id-handling.

Foto: Anders HanssonResenärer från Kastrup – precis innan det att id-kontrollerna infördes. Foto: Anders Hansson.

Något besked från svenska myndigheter om vad som gäller kommer inte förrän under måndagen.

– Om vi kontrollerar en buss när den kommer fram kräver vi naturligtvis en dokumentation från ­operatören. Men vi kan inte förutse alla vinklingar på det här, säger Per Engström, stabschef på polisens nationella operativa avdelning.

I slutänden ska statliga Transportstyrelsen ge besked. Men många resenärer har redan tröttnat och åker nu bil över Öresundsbron.

Kontrollerna förändrar Öresundsregionen, anser rektorn Johan­ Lindblad som DN träffade på Kastrupperrongen timmarna innan id-kontrollerna infördes.

– Nu känns det inte som en region längre, säger han.

Foto:

Fakta: Ny lag bakom kontrollerna

Den 17 december röstade riksdagen igenom den lag som ger regeringen rätt att "vid allvarlig fara för den allmänna ordningen eller den inre säkerheten i landet" införa id-kontroller på tåg, buss och passagerarfartyg till Sverige.

Lagen trädde i kraft den 21 december och regeringen aviserade att föreskrifter om id-kontroller ska införas den 4 januari.

Transportörerna ansvarar för att id-kontrollerna genomförs.