Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Åklagaren om Transportstyrelsen: Hemliga uppgifter sändes utan säkerhetskontroll

Maria Ågren
Maria Ågren Other: Magnus Hallgren

Transportstyrelsen gjorde sig skyldig till grov oaktsamhet och lämnade ut hemliga uppgifter till personer utanför Sverige som inte säkerhetskontrollerats. Detta kan ha orsakat allvarlig skada, säger kammaråklagare Ewamarie Häggkvist till DN.

Som DN kunde avslöja på torsdagen fick Transportstyrelsens generaldirektör Maria Ågren sparken då hon i januari misstänktes för brott mot rikets säkerhet. Generaldirektören har nu fått ett strafföreläggande på 70 dagsböter.

– Det är fråga om grov oaktsamhet. Man har outsourcat it-verksamheten. Där ingår hemliga uppgifter. De har hamnat hos personer som inte har varit säkerhetsprövande, säger Ewamarie Häggkvist vid Riksenheten för säkerhetsmål som bedrivit förundersökningen.

Vilken skada kan ha uppstått genom detta?

– Det vill jag inte uttala mig om. Men de myndigheter som varit inblandade säger att det är ett allvarligt men (skada) för rikets säkerhet om uppgifterna har kommit främmande makt till handa.

Läs mer: Uppgifter: It-affär blev Maria Ågrens fall

Kammaråklagare Häggkvist bekräftar för DN att brotten begicks sedan myndigheten lagt ut hela sin dataverksamhet på företaget IBM.

Det skedde 2015 i ett kontrakt på 800 miljoner kronor. I affären ingick att IBM tog över it-driften i 1.000 servrar. Företaget har också efter ordinarie arbetstid drivit Transportstyrelsens Helpdesk som ska lösa akuta it-problem.

Enligt SVT har datauppgifter skickats till Östeuropa. IBM hanterar enligt företagets egen hemsida data i bland annat Ungern, Slovenien och Rumänien. Lennart Malm, presschef på IBM i Sverige, vill inte bekräfta detta och säger till DN att det också kan röra sig om andra länder i Östeuropa.

– Den möjligheten finns, beroende på vad kunden har för krav.

Är ni kapabla att hantera information som bara behöriga ska få tillgång till?

– Generellt sett, absolut. Det är en av IBM:s styrkor. Men jag kan inte kommentera det enskilda fallet, svarar Lennart Malm.

Läs mer: Löfven om Ågren-fallet: ”Väldigt allvarligt”

Inte heller kammaråklagare Häggkvist pekar ut enskilda länder, men bekräftar att hemliga data förts ut ur Sverige:

– Ja. Och egentligen spelar det igen roll om det skett utomlands eller i Sverige. Personer ska säkerhetsklassprövas innan de får tillgång till dem. Det är det som inte gjorts, säger hon.

Läs mer: Ministern: Maria Ågren själv berättade att hon var under utredning

En säkerhetsprövning sker i Sverige genom att den som driver säkerhetskänslig verksamhet begär en registerkontroll. Den görs i polisens och säkerhetspolisens register och det finns olika grader av säkerhetsklassning beroende på vilka hemliga data som hanteras.

Att göra prövningen på utländska medborgare i andra länder kräver ofta avtal mellan länderna och är tidsödande. Ansvaret ligger på myndigheten.

– Det är naturligtvis svårare att säkerhetsklassa personer utomlands, säger Ewamarie Häggkvist. Hon säger att kraven på säkerhetsklassning följts i vissa fall, i andra inte.

– Man har inte insett att det fanns sådana hemliga uppgifter att det var ett men (skada) för Sveriges säkerhet, säger Ewamarie Häggkvist.

Exakt vilka uppgifter som kan ha röjts vill åklagaren inte svara på. Inte heller hur många obehöriga som kan ha tagit del av dem.

Har man täppt till de här säkerhetshålen nu?

– Det utgår jag ifrån.

Vad ska andra myndigheter dra för lärdom av detta?

– Man måste ta säkerhetsskyddsarbetet på allvar redan från början. Och då inte bara därför att säkerhetsavdelningarna är besvärliga och ställer krav. Det är inte alltid så att ledningen för myndigheten vet om vilka hemliga uppgifter de har och hur det kan skada Sverige om man sammanställer uppgifter, svarar Ewamarie Häggkvist.

Läs mer: Säpos tillsyn avslöjade brottet

Fakta. Transportstyrelsen

Transportstyrelsen hanterar tillstånd för trafik på järnväg, luftfart, sjöfart och vägar. Körkorts- och fordonsregistren är de mest kända registren. Med hjälp av dessa hanteras avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Myndigheten finns på 13 orter i landet och har cirka 2000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.