Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Sverige

Anmäler myndighet för obegripligt språk

Utdrag ur PRV:s svar som skickades till Språkkonsulterna på deras ansökan om varumärkesskydd.
Utdrag ur PRV:s svar som skickades till Språkkonsulterna på deras ansökan om varumärkesskydd.

Språkkonsulterna fick svar på sin ansökan hos Patent- och registreringsverket, PRV. Men förstod ingenting. Nu har de JO-anmält myndigheten.

– Vi är experter på att göra språk begripligt, och även om vi inte förstår vad PRV skriver så kan vi i alla fall bedöma att det är på tok för snårigt. Det var helt knäppt, säger Helena Englund Hjalmarsson, vd för Språkkonsulterna till DN.

Språkkonsulterna hade skickat in en ansökan till PRV om att de ville varumärkesskydda ”Grammatikdagen”, ett årligt återkommande evenemang. Men i stället för att få ett beslut med ett enkelt ”Ja” eller ”Nej”, fick de ett föreläggande på en myndighetssvenska som var obegriplig.

Det fick Språkkonsulterna att göra en anmälan till Justitieombudsmannen (JO), vilket tidningen Metro uppmärksammade. I anmälan hänvisar de till Språklagen från 2009 och den så kallade klarspråksparagrafen, som säger att språket i all offentlig verksamhet ska vara vårdat, enkelt och begripligt.

– Vi ser att den här texten har problem på väldigt många niåver: språk, ton, ord och facktermniologi. Kort sagt på alla nivåer man analyserar en text på, säger Helena Englund Hjalmarsson.

Dessutom verkar brevet vara någon slags mall för standardsvar vid patenförfrågningar.

– Att alla deras brev ser ut så här och att myndigheter skickar ut fullständigt obegripliga texter är inte rimligt fyra år efter språklagens införande. Det är inte bra kommunikation med medborgarna.

Att inte förstå byråkratsvenska kan få konsekvenser i vår vardag. Det kan gälla allt från hur vi ska placera pensionspengarna till att välja skola, menar Helena Englund Hjalmarsson.

– Vi lever i ett skriftsamhälle och då måste det vara begripligt, annars blir vi utestängda från möjligheten att fatta beslut som berör vår vardag.

Läs mer: Testa läsbarheten på myndigheternas text.

Enligt Helena Englund Hjalmarsson har myndigheterna ändå generellt blivit bättre på att skriva så att folk förstår. Krångelsvenskan har minskat.

– De har vaknat och språkintresset har blivt större. Men vissa myndighet verkar ha missat lagen helt, säger hon.

Nu hoppas Språkkonsulterna få igång en debatt om myndighetsspråket. Dessutom uppmuntrar de fler svenskar att JO-anmäla myndigheterna som skriver för snårigt.