Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Anna Johansson skyller på statssekreterare

Anna Johansson.
Anna Johansson. Foto: Erik Simander/TT

Hennes dåvarande statssekreterare visste men lät bli att berätta, hävdar infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Hon kommenterar den senaste tidens ”spekulationer” om varför informationen om Transportstyrelsens övertramp nådde henne så sent.

– Det är angeläget att få beskriva det. Som jag sagt tidigare fanns informationen på näringsdepartementet februari 2016. Vi har dubbelkollat, och min dåvarande statssekreterare blev informerad vid åtminstone tre tillfällen: februari, mars och maj 2016. Den informationen nådde inte mig. Det är naturligtvis väldigt olyckligt att det inte skedde, säger Anna Johansson till TT.

• Läs mer: Stefan Löfven: Det är ett haveri som skett

Hennes statssekreterare var då Erik Bromander, som fick lämna posten hösten 2016 sedan DN avslöjat att han rest mycket och dyrt, och fakturerat departementet för boende och traktamente på ledig tid.

Anna Johansson har ingen förklaring till varför hennes dåvarande statssekreterare inte informerade henne.

– Men jag bedömer att mina möjligheter att agera vid den tidpunkten, februari 2016, hade varit begränsade. Outsourcingen (till IBM) var genomförd och flera av behörigheterna hade redan lämnats ut. Dessutom var Säpo och Transportstyrelsen redan i full färd med att skademinimera.

Jag borde ha fått informationen när min statssekreterare fick den, men det skedde inte.

Det Anna Johansson säger är alltså att hennes närmaste medarbetare underlät att informera henne hela sin återstående tid på posten. Hon hade alltså kunnat ha informationen nästan ett år tidigare än vad som nu blev fallet.

– Ja, det är det jag säger. Jag borde ha fått informationen när min statssekreterare fick den, men det skedde inte, säger Anna Johansson.

Anna Johansson säger till TT att hon själv inte talat med Bromander om Transportstyrelsen efter det att historien om dess IT-hantering rullats upp.

– Däremot har vi naturligtvis dubbelkollat att informationen är korrekt.

Enligt Anna Johansson har både Erik Bromander och hennes ministerkollega Anders Ygeman haft informationen långt före henne.

– Anders Ygeman har ju uppgett att han fick informationen ungefär samtidigt som informationen nådde näringsdepartementet, februari 2016, säger Anna Johansson.

Så de hade vetskap om saken nästan ett år före dig?

– Det är så det ser ut.

På måndagen håller statsminister Löfven en pressträff tillsammans med Transportstyrelsens generaldirektör, Jonas Bjelfvenstam, Säpochefen Anders Thornberg och ÖB Micael Bydén om ”haveriet” på Transportstyrelsen. Anna Johansson deltar inte.

– De berörda myndigheterna som haft känslig information har fortlöpande blivit informerade av tillsynsmyndigheten Säpo, så att de har kunnat vidta åtgärder och minimera skadeverkningarna av hanteringen. Det är jättebra att myndigheterna nu går ut och informerar om vad de gjort, när det har gjorts och var man befinner sig nu, för det är nog många som känner oro. Och den informationen är det bara myndigheterna som kan ge, säger Anna Johansson.

Anna Johansson säger också att hon inte har några planer på att lämna sin ministerpost.

– Jag har inga sådana planer. Det är viktigt att säkerställa att det blir rätt framöver, och det tänker jag göra.

DN har sökt Erik Bromander för en kommentar.

Läs mer: Statsvetare: Ministrarna kan tvingas avgå

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.