Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Sverige

Annons i DN väcker debatt

I söndagens DN finns en annons för boken ”Invandring och mörkläggning”. DN har fått kritik för att ha gett utrymme för en främlingsfientlig annons. Här bemöter DN:s chefredaktör Peter Wolodarski kritiken.

Under söndagen har DN fått såväl frågor som kritik om varför annonsen från Debattförlaget tagits in i tidningen.

Sydsvenskans politiska redaktör Heidi Avellan skriver på Twitter att frågan ”är naturligtvis vem som betalar annonsen – boken drar knappast någonsin in de pengarna”. 

Journalisten och debattören Helle Klein kallar det en ”rasistannons”, och uppmanar tidningen att be om ursäkt.

Journalisten Alexandra Pascalidou menar att det är en annons ”i den rasistiska propagandans tjänst”.

Statsvetaren Ulf Bjereld skriver så här på sin blogg:

”Annonsens utformning uttrycker en ovilja och ett motstånd mot det som uppfattas som främmande och annonsen blir därför främlingsfientlig.”

Varför publicerade DN annonsen?

– Vi har utifrån vår liberala tradition en generös annonspolicy, som även omfattar ståndpunkter som är skilda från DN:s. Jag tycker denna princip är viktig, inte minst med tanke på DN:s dominerande ställning i debatten, säger DN:s chefredaktör Peter Wolodarski.

Men det betyder inte DN utan vidare skulle publicera ett budskap som är hatiskt, främlingsfientligt eller rasistiskt, fortsätter Wolodarski. I den förra valrörelsen sade DN nej till en SD-annons, därför att den tydligt ingick i en främlingsfientlig kontext.

Inför söndagens publicering gjorde DN en noggrann övervägning.

– Efter utförliga diskussioner internt bedömde vi att annonsen höll sig inom ramen för vad vi kunde acceptera. Ytterligare en dimension är om budskapet i sig innehåller grova lögner, som ligger utanför acceptabel opinionsbildning, fortsätter Wolodarski.

DN har gjort en faktagenomgång inför publiceringen.

– Vi har gått igenom påståendena i annonsen, inte för att ge grönt ljus åt det som hävdas utan för att kunna göra en helhetsbedömning. Tonen är försåtlig och det finns ett antal glidningar och tvivelaktigheter, bland annat görs ingen uppdelning mellan uppehållstillstånd och permanent uppehållstillstånd. Men jag bedömde att det rymdes inom ramen för vad en debattör bör kunna framföra, säger Wolodarski.

– Annonsen har heller inte karaktären av en annons som tydligt kunde sammanblandas med redaktionellt material – vi tackade nej till en tidigare version på den grunden. Jag förstår dem som reagerar mot annonsen och dess budskap. Valet av uppgifter kan absolut ifrågasättas – men de ryms inom ramen för vad debatten bör tåla.

– Skulle liknande annonser börja inkomma med regelbundenhet till DN kan bedömningen bli en annan. Men i detta fall valde vi att hålla fast vid principen att låta så många röster som möjligt komma till tals, säger Wolodarski.

Vem står bakom annonsen?

– Det är en av bokens författare, Karl-Olov Arnstberg, som har begärt att få annonsera.