Sverige

Bättre kontroll av skolböcker

Foto: Thomas Samson/AFP

Kontrollen av skolans läromedel ska bli bättre. Det säger utbildningsminister Gustav Fridolin efter ett möte med läromedelsförlagen. Bakgrunden är DN:s granskning av ojämställdheten i skolans historieböcker.

DN:s granskning från januari visar att i snitt bara 13 procent av alla namngivna personer i några av grundskolans vanligaste historieböcker är kvinnor.

Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) var efter publiceringen mycket kritisk till den skeva könsfördelningen och kallade till sig läromedelsförlagen för att få en förklaring.

På onsdagen träffade han företrädare för branschorganisationerna Svenska läromedel och Sveriges läromedelsförfattares förbund (SLFF).

– Det var ett mycket bra möte. Det finns en gemensam bild av att ojämställdheten är en utmaning och det finns en önskan att på allvar ta tag i den här frågan, säger Gustav Fridolin.

I Sverige sker ingen förhandsgranskning av läromedel. Det är också sällsynt att myndigheterna Skolinspektionen och Skolverket gör någon djupare granskning av dem.

Men nu säger Gustav Fridolin att myndigheterna ska vara mer delaktiga i kontrollen och utvecklingen av läromedel.

– Läroplanens krav på jämställdhet ska inte bara vara poetisk utfyllnad. Därför är det viktigt att lärarna får tillgång till bra läromedel. Förlagen ska ha möjlighet att arbeta nära Skolverket och ha kontinuerliga diskussioner för att kunna kvalitetssäkra läromedlen, säger han.

Från skolboksförlagens sida lyfter man fram vikten av nya läromedel i skolorna.

– Frågan om genus är väldigt viktig och vi vill gärna se en bra diskussion med Skolverket. Men vi vill även att Skolinspektionen ska granska tillgången på aktuella läromedel på skolorna. Gamla läromedel innehåller också gamla könsroller, säger Åsa Steholt, vd för förlaget Gleerup och ordförande för Svenska läromedel, som var med på mötet.

Hon får medhåll av Wiwi Ahlberg, ordförande i SLFF.

– Det finns skolor som har böcker från 60-talet. I dem är bilden av kvinnor naturligtvis väldigt illa, säger hon och välkomnar även hon ett ökat samarbete med Skolverket.