Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Bilstölderna ökar i landet – för första gången på tio år

För första gången över tio år ökar antalet bilstölder i Sverige. Det visar nya siffror från Larmtjänst, som DN tagit del av. ”Stölderna lägger en ekonomisk bas för den organiserade brottsligheten”, säger Håkan Carlsson, kommissarie och chef för den nationella transportssäkerhetsgruppen.

Bilstölderna har varit stadigt nedåtgående sedan 2002. Men 2013 bröt trenden. Nu ökar i stället antalet bilstölder i Sverige från 10 001 under 2012 till 10 092 år 2013.

Torbjörn Serrander, utredare på Larmtjänst, försäkringsbolagens branschorganisation, är orolig över utvecklingen:

– Det vi ser är att ökningen ligger framför allt i stölder av nyare bilar. En förklaring tror jag kan vara ligorna som agerat i Sverige, i vart fall när det gäller de nyare bilarna. Tittar man på de äldre bilarna, år 2000 och äldre, framgår klart att dessa minskat i antal 2013 mot 2012, säger Torbjörn Serrander, utredare på Larmtjänst.

Bland de mest utsatta bilmärkena syns BMW, Volvo, Saab och Wolkswagen. Årsmodeller från 2011 var allra hårdast drabbade.

Men inte bara det att fler bilar stjäls - färre återfinns i dag än tidigare. Något som talar för att de förs ut ur landet. Oftast gäller det nyare årsmodeller - från 2010 och framåt.

Bilstölderna är en mångmiljardindustri som enligt tidigare beräkningar av Europol kostar EU 150 miljarder kronor årligen, varav 37 beräknas gå till den organiserade brottsligheten.
Relativt låg risk, låga straff och mycket pengar lockar in grova brottslingar, enligt Håkan Carlsson, kommissarie och chef för den nationella transportssäkerhetsgruppen.

– Bilstölderna är ett sätt för den organiserade brottsligheten att skaffa sig muskler, finansiera annan kriminell verksamhet, som narkotika- och vapenaffärer. Stölderna lägger en ekonomisk bas för den organiserade brottsligheten, säger han.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.