Sverige

BO riktar hård kritik mot specialskolor

Barnombudsman (BO) Fredrik Malmberg
Barnombudsman (BO) Fredrik Malmberg Foto: Lisa Mattisson

Barn med funktionshinder får inte tillräckligt stöd, inte ens i statens specialskolor. Det framgår i en ny rapport av barnombudsmannen, BO, som riktar skarp kritik mot skolorna.

– Det är i grunden en oacceptabel situation, säger BO Fredrik Malmberg.

Under det gångna året har BO granskat situationen för barn med funktionshinder. Bland annat har myndigheten intervjuat närmare hundra barn, och gjort en enkät som besvarats av över 1 000 rektorer.

– Många barn med funktionshinder upplever att de möts av en skola som inte ställer några krav. De här barnen vill inte ses som offer, de vill ha stöd men också förväntningar på sig, säger barnombudsmannen Fredrik Malmberg.

Rapporten lyfter fram flera brister i hur samhället bemöter barn med funktionshinder. I enkäten till rektorerna svarar exempelvis en fjärdedel att de inte har tillräckligt med resurser för att ge barnen det stöd de behöver.

I dag kan skolor neka plats till barn med funktionsnedsättning om de bedömer att det finns betydande ekonomiska eller organisatoriska svårigheter att ta emot barnet. Nu kräver Barnombudsmannen att lagen ändras så att skolorna förbjudas att säga nej.

– Först blir du antagen, och sedan när skolan förstår att du har en funktionsnedsättning så får du inte längre börja. Det är naturligtvis jättesmärtsamt för barnet, säger Fredrik Malmberg.

Så alla skolor ska vara skyldiga att kunna ta emot alla elever?

– Ja, sedan kan de behöva stöd för att kunna göra det. Men grundregeln ska vara att alla skolor ska vara tillgängliga.

Bland de föreslagna förändringarna finns även skärpta kompetenskrav för de som arbetar med barnen. Enligt barnombudsmannens rapport är det vanligt att barn, särskilt de med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, upplever att vuxna inte förstår dem eller deras funktionsnedsättning.

De problemen finns även på de skolor som ska vara bäst anpassade för barn med funktionsnedsättning, enligt rapporten.

Staten driver genom Specialpedagogiska skolmyndigheten åtta specialskolor. Skolorna vänder sig i hög utsträckning till döva elever, och elever med kommunikationssvårigheter, hörsel- eller synnedsättning. Trots det vittnar många av barnen som BO träffat om att inte ens personalen på specialskolorna lever upp till kraven.

– Det finns specialskolor med döva elever som upplever att deras lärare inte kan teckenspråk, i stället får deras klasskamrater agera tolkar. Det är i grunden en oacceptabel situation, säger Malmberg som är särskilt kritisk till att barn med funktionsnedsättningar i hög grad berättar om hur de blir kränkta i skolan, även av vuxna.

– Det är helt oacceptabelt att även barn på statliga specialskolor vittnar om kränkningar och våld från personal.

För att stärka skyddet för barnen föreslår barnombudsmannen att Skolinspektionen ska överta ansvaret för att utreda kränkningar även mot elever med funktionsnedsättningar.

I dag är det diskrimineringsombudsmannen som har det uppdraget.