Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Brottsdömda, nolltaxerare och sökta av kronofogden

Foto: Stefan Rothmaier (DN)

• Det produceras fler populistiska och högerextrema texter än någonsin tidigare.

• Aktörerna bakom sajterna saknar ofta inkomster och betalar sällan skatt. Flera företrädare söks av kronofogden; en har utvandrat från Sverige och en har just kommit ut från fängelse. Samtidigt får en av sajterna miljontals kronor i statsstöd från flera myndigheter.

• DN har kartlagt ekonomin och personerna bakom de mest kända sajterna som sprider bilden av ett Sverige som dukar under på grund av invandringen.

• Läs även: Nu ska Skatteverket inleda specialgranskningar

En del av sajterna är invandringskritiska, andra högerextrema, några rent nazistiska. Gemensamt för dem är en syn på Sverige som ett land som håller på att haverera på grund av invandring.

Fria Tider är den aktör som har störst spridning på sina artiklar i sociala medier, visar DN:s genomgång. Fria Tider har också flest besökare, följt av Avpixlat. Dessa båda är minst fyra gånger större än närmsta konkurrent, Nyheter Idag. Sajterna Nya Tider och nazistiska Nordfront är betydligt mindre.

Det är dock omöjligt att avgöra den exakta storleken eftersom det saknas tillförlitlig statistik över användare, besök och delningar på Facebook. Sajter som Fria Tider och Nyheter Idag har fler gillare på Facebook än exempelvis Ekot på Sveriges Radio, men det behöver inte innebära att de faktiskt är större. Det är vanligt med besökare som har flera olika konton och det finns fejkkonton som ger sken av hög aktivitet vilket driver upp räckvidden i Facebooks system.

Trots att sajterna producerar allt mer material dras de flesta av portalerna med stora ekonomiska problem.

Företrädare för fyra av de fem sajterna som DN granskat har skulder hos kronofogden. Bolagen och föreningarna bakom sajterna visar knappt upp några vinster över huvud taget. De betalar ingen eller mycket lite skatt. En del redovisar sin ekonomi för sent, andra har inte lämnat in årsredovisning på flera år. En av aktörerna, Nya Tider, skiljer sig markant från de andra med en ordnad ekonomi och utgåva på papper. De har årligen kunnat kvittera ut miljonbelopp i presstöd från statskassan och har också fått bidrag för så kallade nystartsjobb.

 

Foto: Johan Andersson

Fria Tider

Många har säkert sett Fria Tiders artiklar dyka upp i Facebookflödet. Under parollen ”Ge Medie-sverige en rak höger!” publicerar Fria Tider ofta hårt vinklade texter som fokuserar på brott och problem som skribenterna kopplar samman med flyktingar och invandring. Sajten anses för extrem för Sverigedemokraterna, där partiets gruppledare Mattias Karlsson bland annat har kallat den ”neofascistisk”.

Fria Tider drivs av 32-årige Widar Nord som utvandrade från Sverige för flera år sedan. Till svenska myndigheter har han uppgivit en adress i Prag – om han verkligen bor där är oklart. När kronofogdens utredare sökte honom för att driva in obetalda skulder kom de ganska snabbt till vägs ände. I dag är skulden 226.000 kronor. Några nya utmätningsförsök är inte aktuella i dagsläget, uppger kronofogden.

Fria Tider drivs av två bolag – ett i Estland och ett i Sverige. I det estniska bolagsregistret har Widar Nord uppgett en bostadsadress på Malta. Inte heller där har han gått att nå.

Trots Widar Nords privata skulder har han under 2016 kunnat lansera en ny, tyskspråkig, version av Fria Tider. Hur mycket pengar som finns i företagen bakom Fria Tider går inte att få fram. Inget av Widar Nords två bolag i Sverige och Estland betalade skatt 2016 och det estniska bolaget har inte skickat in någon årsredovisning sedan 2014.

Sajten har valt att stå helt utanför det svenska pressystemet och har varken utgivningsbevis eller någon ansvarig utgivare. Det innebär att justitiekanslern inte har kunnat utreda de anmälningar som kommit in mot sajten gällande exempelvis hets mot folkgrupp. De ska i stället utredas av polisen som dock sällan har möjlighet att gå vidare med den typen av brottsmisstankar.

Widar Nord är också registrerad som ägare till domänen bakom främlingsfientliga Granskning Sverige. Sajtens arbetsmetoder avslöjades nyligen i ett reportage i Eskilstuna-Kuriren. Med hjälp av fejkade identiteter lurar Granskning Sverige till sig intervjuer med bland andra journalister och makthavare.

Grundaren Widar Nord, som kallar sig publisher, skriver i ett mejl till DN att Fria Tider medvetet valt att stå utanför det svenska pressystemet med ansvarig utgivare. I stället är varje skribent själv ansvarig för vad han eller hon skriver.

Han uppger också att sajten i huvudsak drivs av prenumerationer och frivilliga donationer.

”Vi betalar skatt i Sverige, Estland och på Malta”, skriver han.

Om sina skulder och det faktum att kronofogden har försökt få tag i honom säger han:

”Kronofogden har aldrig försökt nå mig, som du påstår, trots att de enkelt kan kontakta mig precis som du gör nu via de nummer och mejl som står på hemsidan. Jag håller mig inte undan och ska genast kontakta dem om detta stämmer.”

En stund senare återkommer Nord och säger att skulden DN uppgett stämmer men att han inte kände till den. Han skriver att han har pengar på svenska bankkonton och nu kommer att betala skulden.

 

Foto: Johan Andersson

Avpixlat

Avpixlat var den första stora hatsajten, grundad av SD-riksdagsmannen Kent Ekeroth, och med ett genomgående tema om invandrare som det stora hotet mot Sverige.

Sajten har kunnat stoltsera med adress i en av riksdagens fastigheter. Kent Ekeroth upplät under många år också sitt privata bankkonto för donationer till såväl Avpixlat som föregångaren Politiskt Inkorrekt.

Omfattningen av donationerna blev kända i samband med att Ekeroth upptaxerades för pengar han tagit emot till Avpixlat. Mellan 2011 och 2013 fick Ekeroth in minst 756.000 kronor, enligt Skatteverkets omprövningsbeslut. Han fick sedan rätt att göra vissa avdrag för kostnader, bland annat löneutbetalningar, till Avpixlats skribenter.

På hösten 2013 bildade Kent Ekeroth och hans bror, den före detta SD-politikern Ted Ekeroth, ”Föreningen för Sverigevänliga intressen” som nu står bakom Avpixlat. Föreningen var under flera år registrerad på Kent Ekeroths riksdagsbostad i Gamla stan.

I stadgarna står det att Avpixlats syfte är att kartlägga bland annat ”svenskfientliga tendenser” och ”upplysa allmänheten om svenskfientlighet”.

När föreningen grundades var Sverigedemokraternas nuvarande ekonomisk-politiske talesperson Oscar Sjöstedt och stabschefen Jonas Rydfors med och vidimerade kopior från det första protokollet.

I dag uppger sajtens chefredaktör Mats Dagerlind att Kent Ekeroths roll är mer administrativ.

– Kent Ekeroth sköter Avpixlats ekonomi, säger han till DN.

Dagerlind är även Avpixlats ansvariga utgivare och ansikte utåt. Han har drygt 1,1 miljoner kronor i skulder hos kronofogden.

Avpixlat ägnar ofta stort utrymme åt Sverigedemokraternas politik och att försvara SD-ledamöter i blåsväder. Sajten har under åren fått massiv kritik för sina hetsande artiklar och rasistiska påhopp som släpps igenom i kommentarsfälten. Så sent som i januari lämnade SD-ledamoten Markus Palmheim i Danderyd sitt uppdrag sedan det avslöjats att han skrivit flera rasistiska kommentarer, bland annat ”Låt Araberna få betalt för att de våldtar feminister, så gör de lite nytta.”

Förutom donationer har sajten också inkomster från annonsförsäljning. Sverigedemokraternas lokalföreningar är sajtens mest återkommande annonsörer, tillsammans med annonser för skribenternas egna böcker. Exakt hur mycket pengar Avpixlat tjänar på sin annonsförsäljning går inte att få fram. Som ideell förening finns inga krav på att lämna in årsredovisningar. Men under 2015 hade föreningen ett överskott av näringsverksamhet på 62.000 kronor, enligt slutskattebeskedet.

Chefredaktören Mats Dagerlind säger till DN att sajten i huvudsak drivs av läsardonationer och annonsintäkter. Hans skuld hos kronofogden härstammar från två konkurser och ett antal skönstaxeringar.

– Jag har försökt göra upp en realistisk avbetalningsplan med Skatteverket, men det har inte gått. Jag förstår inte varför det är relevant för er att ta upp detta över huvud taget, säger han.

Dagerlind anser inte att det förekommer särskilt mycket hat och påhopp i sajtens kommentarsfält.

– Det som eventuellt hamnar där gör vi vårt bästa för att ta bort. Men det ni kallar påhopp och hat kan vi också kalla relevant kritik, säger han.

 

Foto: Johan Andersson

Nya Tider

Den högerextrema sajten Nya Tider blev känd för en bredare allmänhet när tidningen, efter många turer och en infekterad debatt, fick tillstånd att ha en monter på Bok- och biblioteksmässan i Göteborg hösten 2016. Nya Tider hade bland annat bjudit in en förintelseförnekare till mässan, som senare drog sig ur.

Chefredaktören Vávra Suk har länge varit ett namn i högerextrema kretsar. Han var en av grundarna till Nationaldemokraterna, ett parti som förespråkade att alla invandrare skulle utvisas, hetsade mot homosexuella och ansåg att folkslag ska leva åtskiljda i ett slags apartheidliknande system.

Vávra Suk var tidigare även chefredaktör för Nationaldemokraternas tidning Nationell Idag.

Nya Tider driver en Kremlvänlig, ofta antisemitisk linje. Tidningen Expo, som granskar extremhögern, beskriver den som både pro-nazistisk och SD-vänlig.

Till skillnad från de övriga sajterna i DN:s granskning har Nya Tider och Vávra Suk säkrade inkomster i det statliga presstödet. I år har Nya Tider beviljats 3,4 miljoner kronor. Vávra Suk har inga skulder och en taxerad inkomst på runt en halv miljon kronor 2015. Under åren 2014 till 2016 fick de även bidragsstöd för nystartsjobb på nära 380.000 kronor från arbetsförmedlingen.

Chefredaktören Vávra Suk avfärdar beskrivningen av sajten som Kremlvänlig.

– Vår rapportering är, till skillnad från er, objektiv. Det här med Kremlvänligheten är en viktig fråga med stark polarisering. Svensk mainstreammedia bidrar till fientlighet när det faktiskt är så att Putin gjort stora insatser för freden i till exempel Syrien.

Vávra Suk tillbakavisar även beskrivningarna av sajten som pronazistisk, konspirationsteoretisk och antisemitisk.

 

Foto: Johan Andersson

Nordfront

Nordiska motståndsrörelsen ligger bakom den öppet nazistiska och rasistiska sajten Nordfront. På Förintelsens minnesdag den 27 januari i år ägnades hela förstasidan åt artiklar som förnekade att Förintelsen ägt rum.

Förra året avslöjades att medlemmarna i en Facebookgrupp – i huvudsak sympatisörer och aktiva inom nazistiska Nordiska motståndsrörelsen – uppmanat varandra att gå till attack på nätet mot Åhléns och deras reklamkampanj med en mörkhyad pojke i luciakrona.

Nordiska motståndsrörelsen grundades av bland andra den dråpdömde nazisten Klas Lund. Organisationen ligger bakom en rad våldsdåd de senaste åren. Ett exempel är när sympatisörer med sköldar och träpåkar gick till attack mot en antirasistisk demonstration i Kärrtorp 2013.

Just nu är Martin Saxlind, 25 år, från Söderhamn registrerad som ansvarig utgivare för Nordfront hos Myndigheten för press, radio och tv. Han har just avtjänat ett sex månader långt fängelsestraff för våldsamt upplopp. I egenskap av ansvarig utgivare dömdes han i december förra året för hets mot folkgrupp efter att sajten hyllat Adolf Hitler och uppmanat anhängarna att ”vinna den kamp han gav sitt liv för”. Saxlind har nu avtjänat sitt straff och säger till DN att han inte kommer att fortsätta som ansvarig utgivare.

På Nordfronts hemsida uppges den 31-årige Emanuel Lärkestål från Borlänge vara ansvarig utgivare. Justitiekanslern har nyligen inlett en förundersökning mot honom gällande hets mot folkgrupp. Precis som många andra utgivare i DN:s granskning är även Lärkestål skuldsatt. Han har drygt 8.000 i obetalda skulder hos kronofogden och har tidigare tvistat med kommunen om sin rätt till socialbidrag. Emanuel Lärkestål är också dömd för brott mot knivlagen.

Nordfront är den mest extrema hatsajten i Sverige just nu och har täta band med ryska högerextremister. De driver sedan något år tillbaka även en ryskspråkig sida med nyheter från den svenska och nordiska naziströrelsen.

Precis som flera av de andra sajterna uppger Nordfront att man delvis finansieras med donationer. Nordiska motståndsrörelsen har också uppgett att rörelsen fått pengar från den högerextrema ”Imperiska rörelsen” i Sankt Petersburg som bland annat skickar frivilliga till kriget i Ukraina.

Bakom Nordfront finns två olika föreningar – Nordiska brödraskapet, som plusgirokontot för donationer är registrerat på, och Föreningen Nordfront som står på utgivningsbeviset. Ingen av föreningarna har enligt Skatteverket betalat någon skatt under 2016.

Chefredaktören Fredrik Vejdeland skriver i ett mejl till DN att Nordfront har högre inkomster än utgifter. Han bekräftar att det nu är Emanuel Lärkestål som är sajtens ansvariga utgivare. Att Martin Saxlind fortfarande står registrerad på uppdraget beror på att dokumenten till myndigheten ”försvann på vägen”, men att det nu ska korrigeras.

Flera ansvariga utgivare har dömts för hets mot folkgrupp. Vejdeland skriver att han inte anser att lagen om hets mot folkgrupp är giltig.

”Det är en grundlagsvidrig censurlag som kommit till för att förbjuda politisk opposition och är samtidigt en raslag direkt riktad mot svenskar. De som döms för hets mot folkgrupp är politiska fångar som hålls inspärrade av ett korrupt och folkfientligt system”, skriver han.

 

Foto: DN

Nyheter Idag

Nyheter Idag är en sajt som är svårare att placera ideologiskt än många andra ”alternativa” nättidningar. Den skiljer ut sig från övriga sajter i DN:s granskning.

Kristoffer Holt, docent i medie- och kommunikationsvetenskap, beskriver den som ”något mer nyanserad”:

– Den innehåller en hel del kritik mot invandring och traditionella medier, men till skillnad från de andra sajterna blandas det upp med annat material och andra perspektiv också, säger han.

Sajten är också den enda i DN:s granskning som anslutit sig till det pressetiska systemet.

Nyheter Idag lanserades 2014, då hade de tagit över domänen från Kent Ekeroth som tidigare varit registrerad på sajten. Piratpartisten Jakob Bergman startade bolaget NI AB som då drev sajten. Bolaget togs senare över av den danske journalisten Jeppe Juhl som också står bakom en högerpopulistisk sajt i Danmark.

Men i dag har Jakob Bergman tagit tillbaka sajten och är även ansvarig utgivare.

Företaget Publicism Nitek hanterar Nyheter Idags försäljning av så kallade ”plustjänster” på sajten. Bakom det företaget står Ilan Sade från Malmö. Han är affärsjurist, tidigare centerpartist, och numera ordförande för partiet Medborgerlig Samling.

Publicism Nitek hade en liten omsättning under 2016, ett utdrag från företagets skattekonto visar en momsinbetalning på 13.000 kronor.

Sajtens ansikte utåt är Chang Frick, en före detta sverigedemokratisk lokalpolitiker. Han har själv öppet berättat att han också frilansat för den Kremltrogna ryska propagandasajten RT, vars klipp också visats på Nyheter Idag.

Varken Jakob Bergman eller Chang Frick deklarerade några inkomster för taxeringsåret 2016. Frick hade däremot 116.000 kronor i skulder hos kronofogden. Bergmans skuldsaldo ligger på 9.000 kronor.

Chang Frick säger att sajten drivs med mycket små medel och att medarbetarna inte har kunnat ta ut några löner. Men att bolaget under året har fått en bättre ekonomi med intäkter från både annonser och plustjänster.

Själv lever han på de inkomster hans sambo har. Skulden hos kronofogden härstammar från en större skuld från en misslyckad företagssatsning för flera år sedan. Han säger att den största delen nu är betald och att han hoppas kunna betala tillbaka resten i år.

Jakob Bergman har inte svarat på DN:s frågor.

■ ■ ■

Det är ovanligt att de sajter som DN granskat hamnar i domstol för vad de publicerat. Justitiekanslern, JK, är den åklagare som prövar om det som skrivs i svenska medier bryter mot grundlagens paragrafer om yttrande- och tryckfrihetsbrott. Exempel på tryckfrihetsbrott kan vara uppvigling, förtal och hets mot folkgrupp.

– Tryckfriheten tillåter väldigt många uttalanden och de får vara både obehagliga och osanna. Den som inte håller med får gå i polemik, säger justitiekansler Anna Skarhed.

I december i fjol dömdes dock Nordfronts ansvarige utgivare Martin Saxlind för hets mot folkgrupp. Sajten hade i en artikel hyllat Adolf Hitler och hans gärning. För detta, och sin delaktighet i ett våldsamt upplopp, dömdes han till sex månaders fängelse.

Anna Skarhed säger att JK inte har tid eller resurser att leta efter eventuella brott bland allt som publiceras. De ärenden som utreds grundas nästan alltid på anmälningar från allmänheten.

– Man kan ju fråga sig om det är rimligt att det inte finns någon som skannar på nätet för att kunna ingripa mot eventuella brott? Vi mäktar inte med det, säger Anna Skarhed.

För att skicka tips till reportrarna mejla till josefin.skold@dn.se eller mattias.carlsson@dn.se

 

DN granskar. Så tipsar du DN
  1. På tjänsten ”DN granskar” kan du tipsa oss om missförhållanden och lämna information som kan vara känslig. Adressen är dngranskar.dn.se. DN skyddar sina källor.
  2. Tjänsten är uppbyggd för att ge dig som tipsare största möjliga säkerhet. Därför krypteras ditt tips.
  3. Du får vara anonym. Granskande reportrar tar hand om tipset.

 

dngranskar.dn.se

Så gjordes jobbet

Dagens Nyheters grävande reportrar Mattias Carlsson och Josefin Sköld har kartlagt organisationerna och personerna bakom sajterna i offentliga register och myndighetsarkiv.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.