Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Sverige

Bussar ska rädda tågtrafiken i jul

Upphandling av busstrafik ska rädda SJ:s resenärer i julhelgen om sträng väderlek stoppar tåg.
Upphandling av busstrafik ska rädda SJ:s resenärer i julhelgen om sträng väderlek stoppar tåg. Foto: Roger Turesson
Hårt kritiserade SJ gör en historisk kraftsamling inför julen. För att undvika strandsatta resenärer har mängder med bussar hyrts in. Varje dag ska säkerheten för hundratusentals passagerare garanteras. Samtidigt kommer nya varningar om kyla och kraftiga snöfall.

Förra vintern slog hårt mot tågtrafiken i Sverige. Även det här året har börjat tufft; flera urspårningar och förseningar har rapporterats, inte sällan till följd av det stränga vädret.

Och nu väntar en av årets svåraste utmaningar för SJ: julhelgen.

Under en normal resdag har bolaget omkring 100.000 resenärer. Inför kommande högtid räknar man med drygt en fördubbling. Totalt kommer 1–1,3 miljoner personer att resa med SJ under perioden 22–26 december.

Företaget gör därför allt för att stå redo då kontaktledningen rasar och spåret fryser – eller vad felet nu månde vara.

– Vi har ovanligt genomgripande förberedelser. Insatserna är väldigt, väldigt omfattande, säger Johan Ingarö, presskommunikatör vid SJ.

Primärt handlar det om att ersättningstrafik alltid ska finnas tillgänglig, oftast i form av buss eller taxi. SJ vill inte uttala sig om hur stor upphandlingen är eller vad den kostar, men Ingarö påpekar att man försöker förekomma eventuella problem:

– Vi har hyrt in bussar så att de finns om behovet skulle uppstå. Vi tar hellre in dem nu och låter bli att använda dem än att folk sitter där utan transport. Det rör sig om väldigt många bussar, i någon mening kan man säga att vi dammsuger marknaden. Vi vill ha marginaler.

Ansvaret att planera SJ:s ersättningstrafik åligger företaget A Björks AB. Enligt vd Alan Björk kan det röra sig om åtminstone ett hundratal bussar som snabbt måste sättas i trafik om tågen skulle strula:

– Antalet är svårt att uppskatta. Men om hela Sverige drabbas av tågproblem kan det bli riktigt många.

Klarar ni det?

– Det gör vi väl, från tid till annan. Vi förser SJ med den kapacitet som behövs, men det kan naturligtvis ta olika lång tid innan bussarna kommer fram.

Skulle ett tåg fastna ute i obygden och ersättningstrafiken dröjer vill SJ vara redo även för det. Dygnet runt finns en så kallad kundgrupp om 40 personer beredd att från centralt håll vara passagerarna behjälplig med allehanda service.

– Det kan vara en person med funktionshinder som behöver en speciell typ av taxi, den sortens uppgifter, säger Johan Ingarö.

Nytt är också att så gott som samtliga tåg har utrustats med nödväskor packade med värmefiltar, värmepåsar samt självlysande brytstavar. Tidigare fanns den beredskapen bara på de tåg som trafikerar de nordligare delarna av landet.

Inga extra tåg ryms på spåren

• SJ kommer inte att sätta in några extra avgångar trots att antalet resenärer ökar kraftigt. Anledningen är att fler tåg helt enkelt inte ryms på spåren. I stället kommer befintliga tåg att förlängas med extra vagnar för att kunna ta samtliga passagerare.

• Om extremt väder uppstår kommer antalet avgångar tvärtom att reduceras för att all snöröjning ska hinnas med. Trafikverket har tagit fram planer för en sådan minskning.

• Värst drabbas Malmöborna. Om planen ovan tas i bruk kan vartannat X2000-tåg till Stockholm och Göteborg komma att ställas in. I planen står också att Trafikverket kommer att prioritera gods- och lokaltrafik.

DN

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.