Cykelhjälm ska bli lag även för vuxna

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Nästan dubbelt så många barn använder cykelhjälm sedan lagen trädde i kraft i fjol. Men det är inte bland barnen cyklismens dödsoffer finns. Infrastrukturminister Ulrica Messing lovar nu att påskynda en hjälmlag för alla.

Nästan dubbelt så många barn använder cykelhjälm sedan lagen trädde i kraft i fjol. Men det är inte bland barnen cyklismens dödsoffer finns. Infrastrukturminister Ulrica Messing lovar nu att påskynda en hjälmlag för alla.

Antalet omkomna cyklister har inte sjunkit sedan lagen om cykelhjälm för personer under 15 år började gälla i januari 2005. Enligt Vägverkets nya, men preliminära, siffror dödades 38 cyklister i trafiken i fjol.

Siffran var 27 för två år sedan och 35 år 2003. Antalet svårt skadade cyklister var 352 för fjolåret jämfört med 350 året innan dess.

Annons:

- Hälften av de cyklister som dör är 65 år eller äldre. En allmän lag skulle säkert halvera antalet dödsolyckor. Men att pressa siffran mot noll går inte med bara en hjälmlag, säger Thomas Lekander, trafiksäkerhetsanalytiker på Vägverket.

Ännu bättre utbyggda cykelbanor och bättre separerad trafik är enligt honom den nödvändiga vägen att gå. Av de 38 döda cyklisterna förra året var bara två barn.

-En hade hjälm, men den skyddade inte i det här fallet. Den andra cyklade utan hjälm, säger Thomas Lekander.

Varje höst genomför VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, en observationsstudie av cyklister. Vid besök i 21 orter i Sverige noteras hur många cyklister som bär hjälm. I höstas genomfördes den första observationen sedan hjälmlagen infördes. Drygt 40.000 cyklister ingick i studien, och trafiksäkerhetsforskaren Sixten Nolén på VTI ser en klar förändring.

-Av de barn under 12 år som cyklade på fritiden hade 35 procent hjälm 2004. Förra året hade den siffran stigit till 65 procent.
Barnens hjälmanvändning till och från skolan hade ökat från 55 till 75 procent. Sämre var det med 13-15-åringarna. Där hade användningen bara stigit ett par procent, till att var femte nu hade hjälmen på.

-Forskning visar att lagstiftning är enda redskapet för att nå hög hjälmanvändning.

Viljan att använda cykelhjälm varierar väldigt beroende på var i landet cyklisterna bor. Stockholms vuxna cyklister är Sverigebäst på att använda hjälm, tre av fyra gör det. Malmöborna är sist i ligan, där använder knappt en vuxen av tio hjälm.

Enligt infrastrukturminister Ulrica Messing finns det fortfarande föräldrar som inte har en aning om att barnen måste bära hjälm. Hjälmfrågan är prioriterad, men först när rådande lag gnuggats in tillräckligt blir det aktuellt att utöka lagen.

-En skärpt lagstiftning är viktigt. Vi vill att hjälmanvändningen ska nå upp till bilbältesanvändningen på nästan 100 procent. Det är självklart så att en lag ska omfatta vuxna också.

Kommer du själv att vara med och utforma en sådan allmän lag?

- Det utesluter jag inte, men det blir inte under året som kommer.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

 Slovakiska medier. Saab har gjort upp en affär med Slovakien om att hyra ut stridsflygplanet.

gripen
Foto: Alamy
Annons:

 Ytterligare en har skottskadats. Stor polisinsats i Linköping.

Annons:
mat-500
Foto:TT

 Vi kastar tusentals kronor. Hälften av matavfallet är fortfarande ätbart. 27  6 tweets  21 rekommendationer  0 rekommendationer

 Här blir värphönsen till buljong. I stället för att eldas upp.

premium  ”Slänga mat är mer än ouppfostrat.” DN:s Elin Peters.

 Men alla gillar inte kamerorna. Fembarnspappan ledsnade på fortkörare i bostadsområdet. 3  1 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

fartkamera144
Foto:TT
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: