Cyklister får mjuk asfalt

Bitumen, en restprodukt från petroleum, är en av ingredienserna som forskarna Viveca Wallqvist och Åsa Laurell Lyne nu arbetar med i laboratoriet på KTH för att hitta den optimala, säkraste och mjukaste asfalten för cykelbanor.

Foto: Nicklas Thegerström Bitumen, en restprodukt från petroleum, är en av ingredienserna som forskarna Viveca Wallqvist och Åsa Laurell Lyne nu arbetar med i laboratoriet på KTH för att hitta den optimala, säkraste och mjukaste asfalten för cykelbanor.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Fakta: En utsatt grupp trafikanter

Av de cirka 4 000 så allvarligt skadade i trafiken 2011 att de kom till akutsjukhus och inte återfick sin fulla hälsa var mer än 1 500 cyklister. Det är betydligt fler än antalet skadade bilister.

– Det är uppseendeväckande att det är en så stor andel cyklister som skadas allvarligt, säger Lars Darin, som leder Trafikverkets nya arbete för att höja säkerheten för cyklisterna.

Källa: Strada, Transport­styrelsen, Trafikverket

Forskarna på KTH och SP testar och jämför olika material till cykelasfalten. En är en variant av den gummiblandade asfalt som tidigare har använts för att göra tyst asfalt. Det är gummi som blandas med bitumen, en restprodukt från petroleum, och med mald sten som ökar friktionen.

Nu tar samhället krafttag mot cykelolyckorna. En ny säkrare och mjukare beläggning för cykelbanor ska tas fram. Samtidigt startar Trafikverket ett systematiskt arbete för att höja säkerheten för cyklister.

Nu tar samhället krafttag mot cykelolyckorna. En ny säkrare och mjukare beläggning för cykelbanor ska tas fram. Samtidigt startar Trafikverket ett systematiskt arbete för att höja säkerheten för cyklister.

Den nya cykelasfalten är både mjukare och har bättre friktion än vanlig asfalt. Den ska både minska risken att falla i gatan och minska risken för skador om cyklisten ändå faller omkull. Det är forskare på Kungliga Tekniska högskolan, KTH, och Sveriges Tekniska forskningsinstitut, SP, som nu tar fram den på uppdrag av Trafikverket.

– Ska vi klara samhällets mål att både minska och få bort dödsolyckorna och antalet allvarligt skadade måste cyklisterna prioriteras högt. För det är den grupp som skadas mest i trafiken, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.

Annons:

– Ungefär 1 500 cyklister skadas så allvarligt att de kommer till akutsjukhus och inte återfår sin fulla hälsa, säger Claes Tingvall. Cyklisterna utgör 41 procent av de allvarligt skadade i vägtrafiken, mot 34 procent för dem i personbil.

Ett viktigt sätt att minska cykelskadorna, säger han, är att just göra beläggningen mjukare och säkrare. Fall mot en hård yta går det att göra något åt. Det har man redan gjort på äldreboenden för att minska risken för lårbensbrott. Också i lekparker och på idrottsplatser har man provat mjukare typer av beläggningar.

– Det ska man nu också göra på cykelbanor, för att skydda utsatta kroppsdelar som skallen, axlar, armar, händer och höfter, säger Claes Tingvall.

På KTH i Stockholm träffar Dagens Nyheter de två forskare – båda också hängivna cyklister – som leder arbetet med att ta fram den nya cykelasfalten. Åsa Laurell Lyne, doktorand och forskare på KTH väg- och banteknik, och Viveca Wallqvist, forskare och doktor i ytkemi på SP, berättar att de undersöker, testar och jämför olika material för att få fram den allra mjukaste och säkraste asfalten till cykelbanorna.

– Det går ut på att hitta det optimala, allra bästa materialet. Det ska ge bra friktion, så att det minskar risken för att falla. Det ska genom att det är mjukare minska risken för skador om man faller. Och det ska minska risken för punktering och slitage på cykeldäcken, säger Viveca Wallqvist.

Efter testerna är planerna att göra provbeläggningar med materialen på olycksdrabbade cykelsträckor.

Lars Darin leder Trafikverkets nya stora arbete för att tillsammans med bland annat kommuner, Cykelfrämjandet och cykelbranschen höja säkerheten för cyklisterna:

– Ända sedan andra världskriget har det varit mycket mer satsningar på bilar än på cyklar och cyklister. För bilar har man forskat jättemycket på asfalt. Och så har alla andra trafikanter fått anpassa sig efter det.

– På Trafikverket arbetar den nya samverkansgruppen med att analysera orsaken till allvarliga cykelolyckor – och med att komma med åtgärder för säkrare cykling, säger Lars Darin.

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

 Ännu oidentifierade. Kraftig villabrand i Nykvarn, väster om Södertälje.

 Orup fick stjärnan att gråta. Tolkningen av ”Främling” rörde sångerskan – se klippet.

carola_144
Foto:Eva Tedesjö
Annons:
lepen500
Foto:AP Marine Le Pen beundrar Putin.

 Drygt 82 miljoner. ”Efter intensiv lobbyingkampanj gentemot Moskva”. 27  9 tweets  17 rekommendationer  1 rekommendationer

arlanda500
Foto:TT

 Från Thailand. Sjukvårdskunnig personal kunde inte rädda hans liv.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: