Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt

Cyklister får mjuk asfalt

Bokmärk artikel
Bitumen, en restprodukt från petroleum, är en av ingredienserna som forskarna Viveca Wallqvist och Åsa Laurell Lyne nu arbetar med i laboratoriet på KTH för att hitta den optimala, säkraste och mjukaste asfalten för cykelbanor.

Foto: Nicklas Thegerström Bitumen, en restprodukt från petroleum, är en av ingredienserna som forskarna Viveca Wallqvist och Åsa Laurell Lyne nu arbetar med i laboratoriet på KTH för att hitta den optimala, säkraste och mjukaste asfalten för cykelbanor.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Fakta: En utsatt grupp trafikanter

Av de cirka 4 000 så allvarligt skadade i trafiken 2011 att de kom till akutsjukhus och inte återfick sin fulla hälsa var mer än 1 500 cyklister. Det är betydligt fler än antalet skadade bilister.

– Det är uppseendeväckande att det är en så stor andel cyklister som skadas allvarligt, säger Lars Darin, som leder Trafikverkets nya arbete för att höja säkerheten för cyklisterna.

Källa: Strada, Transport­styrelsen, Trafikverket

Forskarna på KTH och SP testar och jämför olika material till cykelasfalten. En är en variant av den gummiblandade asfalt som tidigare har använts för att göra tyst asfalt. Det är gummi som blandas med bitumen, en restprodukt från petroleum, och med mald sten som ökar friktionen.

Nu tar samhället krafttag mot cykelolyckorna. En ny säkrare och mjukare beläggning för cykelbanor ska tas fram. Samtidigt startar Trafikverket ett systematiskt arbete för att höja säkerheten för cyklister.

Nu tar samhället krafttag mot cykelolyckorna. En ny säkrare och mjukare beläggning för cykelbanor ska tas fram. Samtidigt startar Trafikverket ett systematiskt arbete för att höja säkerheten för cyklister.

Den nya cykelasfalten är både mjukare och har bättre friktion än vanlig asfalt. Den ska både minska risken att falla i gatan och minska risken för skador om cyklisten ändå faller omkull. Det är forskare på Kungliga Tekniska högskolan, KTH, och Sveriges Tekniska forskningsinstitut, SP, som nu tar fram den på uppdrag av Trafikverket.

– Ska vi klara samhällets mål att både minska och få bort dödsolyckorna och antalet allvarligt skadade måste cyklisterna prioriteras högt. För det är den grupp som skadas mest i trafiken, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.

Annons:

– Ungefär 1 500 cyklister skadas så allvarligt att de kommer till akutsjukhus och inte återfår sin fulla hälsa, säger Claes Tingvall. Cyklisterna utgör 41 procent av de allvarligt skadade i vägtrafiken, mot 34 procent för dem i personbil.

Ett viktigt sätt att minska cykelskadorna, säger han, är att just göra beläggningen mjukare och säkrare. Fall mot en hård yta går det att göra något åt. Det har man redan gjort på äldreboenden för att minska risken för lårbensbrott. Också i lekparker och på idrottsplatser har man provat mjukare typer av beläggningar.

– Det ska man nu också göra på cykelbanor, för att skydda utsatta kroppsdelar som skallen, axlar, armar, händer och höfter, säger Claes Tingvall.

På KTH i Stockholm träffar Dagens Nyheter de två forskare – båda också hängivna cyklister – som leder arbetet med att ta fram den nya cykelasfalten. Åsa Laurell Lyne, doktorand och forskare på KTH väg- och banteknik, och Viveca Wallqvist, forskare och doktor i ytkemi på SP, berättar att de undersöker, testar och jämför olika material för att få fram den allra mjukaste och säkraste asfalten till cykelbanorna.

– Det går ut på att hitta det optimala, allra bästa materialet. Det ska ge bra friktion, så att det minskar risken för att falla. Det ska genom att det är mjukare minska risken för skador om man faller. Och det ska minska risken för punktering och slitage på cykeldäcken, säger Viveca Wallqvist.

Efter testerna är planerna att göra provbeläggningar med materialen på olycksdrabbade cykelsträckor.

Lars Darin leder Trafikverkets nya stora arbete för att tillsammans med bland annat kommuner, Cykelfrämjandet och cykelbranschen höja säkerheten för cyklisterna:

– Ända sedan andra världskriget har det varit mycket mer satsningar på bilar än på cyklar och cyklister. För bilar har man forskat jättemycket på asfalt. Och så har alla andra trafikanter fått anpassa sig efter det.

– På Trafikverket arbetar den nya samverkansgruppen med att analysera orsaken till allvarliga cykelolyckor – och med att komma med åtgärder för säkrare cykling, säger Lars Darin.

Kommentarer (32)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

tspiras1000
Foto:Reuters/AFP

 Eldade på sina anhängare. Jämnt mellan ja- och nejsidan. 118  8 tweets  109 rekommendationer  1 rekommendationer

 Richard Swartz: Bara ett ja lär ta Grekland ur detta dilemma. 29  5 tweets  23 rekommendationer  1 rekommendationer

 Grexit ökar intresset för bitcoin. Så kan greker föra ut pengar ur landet.

Greklands utrikeminister
Foto:AP

  ”Förbereder han en statskupp?” Ministerns uttalande får starka reaktioner. 49  0 tweets  48 rekommendationer  1 rekommendationer

 Detta har hänt 2004-2015. Vägen till skuldkrisen har varit lång och krokig.

Grafik
mobiloperatorer-1000
Foto:TT

 Visar DN:s granskning. Två allvarliga händelser i månaden. 29  15 tweets  13 rekommendationer  1 rekommendationer

 Fem grova misstag. Slarv och tekniska fel har drabbat kunderna.

Annons:
brygga488
Foto:TT

 Stora skillnader i antalet drabbade. 2013 diagnosticerades fler än 3.300 svenskar med malignt melanom. 8  2 tweets  5 rekommendationer  1 rekommendationer

Annons:
Annons:

Full koll i sommar

 Skaffa DN:s app! Massor av läsning hela sommaren.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: