Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

”Det är för tidigt att säga om skärpta lagar behövs”

Det är för tidigt att säga om några lagar behöver skärpas med anledning av olyckan på Tranarpsbron. Det säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd. Det är troligen många faktorer som spelat in som gjort att olyckan blev så omfattande.

Transportstyrelsen och Rikspolisstyrelsen fick för ett år sedan i uppdrag att se över om yrkestrafiken på vägarna följer lagar och regler.

– Den utredningen ska vara klar i mars, säger Catharina Elmsäter-Svärd. Där finns med förslag till åtgärder om man finner brister i hur yrkestrafiken sköter sig.
Hata Brkic hann bromsa i tid för att inte köra in i högen av krockade bilar på Tranarpsbron. Hon var på väg till Linköping med sin syster och hennes två barn i bilen.

– Dimman började redan en bit efter Helsingsborg, så jag körde försiktigt. Vid bron stod tre män och vinkade åt mig att köra åt sidan. Just som jag fått stopp på min bil kom en långtradare och körde om mig. När han försökte bromsa gled trailern upp sidledes mot broräcket och dödade en av de tre männen. Han dog framför ögonen på mig. Det var fruktansvärt.

Den största masskrocken i Sverige började med att en trailerdragare fick sladd i norrgående körbana strax efter klockan elva i tisdags förmiddag.

– I nästa ögonblick körde två and­ra lastbilar in i ekipaget och det var starten på det hela, säger Arne Davidsson, polisens utrednings­ledare.

Det är inte klarlagt vad som orsakade krockarna på den södergående bron. Troligen har några bilar där bromsat hastigt när de sett vad som hände på den andra bron och då fått sladd i den extrema halkan.

Polisen uppger att 71 bilar var inblandade i masskrocken, 38 lastbilar och 33 personbilar. Förutom mannen som dödades mot broräcket skadades 46 personer.

Fyra fick allvarliga, men inte livshotande skador. Tio personer fick skador som mest bestod av benbrott och 32 fick lindriga skador.

– Lastbilarna är ett stort säkerhetsproblem i trafiken, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör vid Trafikverket. Chaufförerna kör för fort och de är dåliga på att lätta på gasen vid dåligt väglag eller dålig sikt.

Från årsskiftet gäller en ny lag som kräver vinterdäck för tunga fordon. Kravet gäller endast drivhjulen.

– Lagen är till för att bilarna inte ska fastna i hala uppförsbackar, säger Claes Tingvall till TT. Det betyder ytterst lite för trafiksäkerheten.

– Problemen med den tunga trafiken är ekipagens tyngd i sig, att de är många och att de inte alltid framförs på bästa sätt. Flera undersökningar visar att yrkestrafikanterna inte gärna lättar på gasen vid dålig sikt eller dåligt väglag, medan privatbilisterna är bättre på det.

På den typ av ishalka som rådde på Tranarpsbron ger dubbade vinterdäck hälften så lång bromssträcka som odubbade. Men i Skåne kör 81 procent av alla privatbilister på odubbade vinterdäck, enligt Trafikverkets undersökning förra vintern. Fyra procent fortsätter att köra på sommardäck.

Enligt polisens preliminära undersökning på Tranarpsbron fann man inga olagliga däck på någon av de inblandade bilarna.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.