Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Sverige

Det irriterar oss mest på Facebook

Tycker du att dina Facebookvänner statusuppdaterar för ofta och om meningslösa saker? Då är du inte ensam. Det är nämligen vad svenska Facebookanvändare stör sig mest på, enligt en ny undersökning.

På frågan vad som är mest irriterande på Facebook svarar de flesta, knappt 30 procent, att det är vänner som publicerar för mycket om allt varje dag.

Det näst mest irriterande är när tekniken krånglar, till exempel när det tar lång tid att ladda upp en sida. På tredje plats kommer vänner som skriver om vilka spel de spelar.

Det är kommunikationsbyrån Cohn & Wolfe som låtit göra en attitydundersökning om sociala medier. Där framkommer det att svenskarna i allmänhet har en mer positiv än negativ inställning till sociala medier. De flesta uppger dock att de har en neutral inställning.

– Vi ser en viss avmattningseffekt just nu hos vissa målgrupper. Det kan bero på att vi är ovana vid att klumpa ihop vår bekantskapskrets på ett och samma ställe som vi gör på Facebook. Det kan leda till irritation och missförstånd, säger Joel Pallvik, kommunikationskonsult på Cohn & Wolfe, i ett pressmeddelande.

Enligt undersökningen har var tredje svensk funderat på att avsluta sitt Facebookkonto den senaste tiden. Unga män är i genomsnitt de som är mest trötta på den sociala nätverkstjänsten. I gruppen män mellan 18 och 35 år har nästan hälften nyligen övervägt att logga ut för gott.

7.200 personer, från nio länder, har deltagit i undersökningen som genomfördes i december 2011. Av dessa var 800 från Sverige.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.