Sverige

”Det som skulle bli en region blir två länder igen”

Kaos och trängsel befaras när alla tågpassagerare mot Sverige från och med i morgon måste visa id på Kastrup. Nu höjs allt fler kritiska röster som menar att beslutet tagits med Stockholmsögon och ignorerat den fria gränsens betydelse för regionen.

– Det är som om vi bygger en Berlinmur här. Vi går flera steg bakåt i tiden. Det som skulle bli en region blir nu tydligt två länder igen.

Michael Randropp, talesman för pendlarklubben Kystbanan, tittar ut över ”Sverigespåret” på Köpenhamns flygplats, Kastrup. Vid sidan om oss reser sig det två meter höga och 325 meter långa nybyggda staket som ska hindra flyktingar som har blivit stoppade från att springa över spåren till Sverigetågen. Ett bygge som fört mångas tankar till murar.

Det är rått och blåser isiga vindar nere på perrongen. En känsla som väl illustrerar kritikernas reaktion på vad som är på väg att hända.

Från och med i natt kommer, till följd av ett svenskt riksdagsbeslut, alla passagerare som reser från Danmark till Sverige tvingas kliva av tåget när det rullat in på Kastrup, ta rulltrappan upp till avgångshallen, åka ner till spår 1 för att där vid någon av 34 kontrollslussar visa sitt id.

Det som skulle bli en region blir nu tydligt två länder igen.

Det är en mardröm för alla pendlare som redan nu lider av förseningar till följd av de id-kontroller som görs av polisen vid det första svenska stoppet, Hyllie. Nu väntar färre, trängre och långsammare tåg. Förseningarna kan bli mellan 10 och 40 minuter beroende på hur allt flyter och var resenären går på och kliver av. Och pågår kontrollerna längre än en månad har danska tågbolaget DSB varnat för högre biljettpriser.

– Fortsätter det här en längre tid kommer folk söka andra arbeten, närmare där de bor, och ”Greater Copenhagen” som alla politiker talar sig varma för kommer att förlora sin kraft, spår Michael Randropp.

De senaste veckorna har allehanda protestlistor fått allt större stöd. Ilskna röster talar om ett beslut som har tagits ur Stockholmsperspektiv, utan någon som helst dialog med aktörer i regionen.

– Det här beslutet är fattat helt utan förankring lokalt och utan konsekvensanalys, säger Mats Genberg, fritidspolitiker (C) i Simrishamn och initiativtagare till Facebook-gruppen Öresundsrevolutionen som har delats över 16.000 gånger och stöds av flera skånska regionalpolitiker.

Regionsamarbetet, som intensifierades när Öresundsbron invigdes år 2000, har gett en större arbetsmarknad på båda sidor sundet, lockat till sig företag och ökat den ekonomiska tillväxten i området. Att pendla mellan Malmö och Köpenhamn har tagit drygt en halvtimme och inte varit mer dramatiskt än att åka tunnelbana till jobbet i Stockholm. Det har haft stor betydelse för Malmö där arbetslösheten är hög, 15 procent, menar Öresundsinstitutet.

Nu är den utvecklingen på väg att få sig en rejäl knäck. Öresundsinstitutet har räknat på att samhället förlorar 1,5 miljoner kronor per dag på id-kontrollerna.

Samtidigt börjar de 8.000–9.000 pendlare som dagligen tar tåget att fundera på hur vardagen ska gå ihop. Barn ska fortfarande hämtas och tider passas. En del väljer att flytta, andra smider planer på bilpooler.

Foto: Lotta HärdelinRolf Larsson och Katarina Ringman tågpendlar dagligen. Foto: Lotta Härdelin

– Men då ska man betala bensin och kostnaden för att ta sig över bron. Jag är tveksam till om arbetsgivaren går med på att täcka de kostnaderna, säger Katarina Ringman som jobbar på Nordic Sugar i Köpenhamn och bor i Malmö.

Katarina Ringman och kollegan Rolf Larsson har just missat tåget hem från dagens arbetspass och ser inte fram emot den 4 januari. Deras arbetsgivare är som sinnebilden av tankarna med regionsamarbetet. På den danska sidan jobbar 40 svenskar och stämningen är god, hävdar de. Att det nu åter byggs gränser tycker de är som att ta flera steg tillbaka i tiden.

– Det här är en tråkig utveckling. Men jag hoppas samarbetet fortsätter. Danskarna är ju väldigt glada i svensk arbetskraft och vi trivs tillsammans, säger Katarina Ringman.

Foto: Lotta HärdelinPernille Hansen, med sonen Ike, förstår beslutet: ”Danmark har knappt gjort någonting för att ta emot flyktingar.” Foto: Lotta Härdelin

Pernille Hansen suckar trött där hon sitter och väntar på tåget med sexårige Ike i sin famn. Han kommer få räkna med att bli hämtad senare från fritids framöver.

– Det blir tufft, säger danskan som arbetar som kock i Köpenhamn och bor i Malmö.

Samtidigt förstår hon det svenska beslutet.

– Danmark har knappt gjort någonting för att ta emot flyktingar och borde göra mer.

Vi följer timme för timme vad som händer. Blir det många flyktingar kvar här måste vi uppbåda fler poliser.

Helen Andersen som bor i Malmö och har pojkvän i Köpenhamn, ser ingen anledning till att stressa upp sig.

– Jag har egentligen inget att klaga på. Det enda som kan hända är att jag blir lite försenad. Det är ingenting i jämförelse med vad flyktingarna går igenom.

Foto: Lotta Härdelin”Det är ingenting i mot vad flyktingarna går igenom”, säger Helen Andersen om eventuella tågförseningar. Foto: Lotta Härdelin

Och det är framför allt flyktingar utan id som påverkas av de nya kontrollerna. Den svenska regeringen har gjort en helomvändning i flyktingpolitiken och vill med id-kontrollerna få ner antalet som kommer till Sverige samtidigt som man pressar Danmark att ta emot fler.

Men den danska regeringen har svarat med att införa ännu tuffare regler. Den danska polisen är orolig för vad som kommer att hända efter den 4 januari.

– Införandet av transportörsansvar är katastrofalt för dansk polis, säger Claus Oxfeldt, ordförande i danska polisförbundet.

Han räknar med att polisnärvaron vid gränsområdena kommer behöva höjas rejält. Ett möjligt scenario är att de flyktingar som hejdas vid gränsen väljer att slå läger på Kastrup eller vid Köpenhamns centralstation. Dessutom ökar risken för människosmuggling.

– Jag är lite nervös för hur vi ska tackla det. Vi följer timme för timme vad som händer. Blir det många flyktingar kvar här måste vi uppbåda fler poliser, säger Claus Oxfeldt.

Fakta. Gränskontroller

• Från och med den 4 januari införs id-kontroller på alla passagerare som reser från Danmark till Sverige.

• Kontrollerna har beslutats av Sveriges riksdag och lagen gäller i tre år.

• Undantag görs för barn under 18 år som reser med en förälder som kan visa id.

• Alla Öresundståg från Danmark kommer att få Kastrup som slutstation.

• Vid Kastrup får passagerarna stiga av tåget på spår 2. Därifrån åker de rulltrappa upp till avgångshallen, tar sig ner till spår 1 där fem kontrollområden med 34 slussar inrättas. Kontrollerna utförs av Securitasvakter.

• Varje dag reser 74.900 personer över Öresundsbron. Av dem tar 32.100 tåget.

• 15.200 personer uppskattas pendla dagligen över Öresund, av dem tar 8.000–9.000 tåget.

Mer om id-kontrollerna

• Id-kontrollerna kan få viss betydelse
Ny lagstiftning, fungerande boenden och ärenden som samlats på hög. Det här är Migrationsverkets tre stora utmaningar – efter förra årets rekordmånga asylsökande.

• Id-kontroller slår hårt mot Öresundsområdet
Näringsliv och pendlare i Öresundsregionen upprörs över införandet av gränskontroller nästa år. Enbart notan till följd av längre restid väntas bli 1,6 miljoner kronor per dag. På längre sikt hotar lägre tillväxt och en falnande attraktionskraft.

• Skånska näringslivstoppar rasar mot id-kontroller
Skånska näringslivsprofiler rasar mot regeringen efter beskedet att även Skånetrafiken stoppar tågen till Malmö från Köpenhamn. ”Det blir ett jävla hinder”, säger finansmannen Rune Andersson.