Dieselstölder ökar dramatiskt

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Tips mot dieselstölder

• Skydda dieseltanken, till exempel genom att placera någonting framför den.

• Installera slangningsskydd till tanken eller fordonet.

• Använd larm och kameraövervakning. Larm kan verka avskräckande och kan användas tillsammans med övervakningskameror.

• Tillsätt färgtillsats i tanken, så kallad blådiesel, som gör det lättare att spåra bränslet och gör det svårare att sälja vidare.

• Ha kontakt med andra företagare i närområdet, det kan ge viktiga tips och ökar uppmärksamheten.

Källa: Stöldskyddsföreningen (TT)

 

 

Dieselstölder för mångmiljonbelopp drabbar svenska företag varje år och i takt med att dieselpriserna stiger blir stölderna allt fler. Trots det väljer många att inte polisanmäla.

Dieselstölder för mångmiljonbelopp drabbar svenska företag varje år och i takt med att dieselpriserna stiger blir stölderna allt fler. Trots det väljer många att inte polisanmäla.

– Det är gigantiska siffror det handlar om och gigantiska mörkertal, säger Per-Arne Nilsson, pensionerad poliskommissarie, som fortfarande arbetar med transportstölder hos polisen i Västra Götaland.

Under förra året anmäldes 7.300 dieselstölder i landet, till ett värde av 47 miljoner kronor, enligt P 4 Väst. Värst drabbade är åkeriföretag och maskinentreprenörer. Försenade leveranser och förlorade marginaler kan bli följden.

Annons:

– Detta är ett lika stort problem för infrastrukturen i Sverige som kopparstölderna är, säger Per-Arne Nilsson.

På transportföretaget GP Framåt i Göteborg har man satt upp ett högt staket runt sin verksamhet, men det stoppar inte tjuvarna.

– Vi har haft påhälsningar i år för ungefär 30 000—50 000 kronor. Vi är i en bransch med dåliga marginaler så det kan bli kostsamt, säger transportchef Jörgen Billman.

Just marginalerna kan också vara en orsak till stölderna.

– Vi har hamnat i en situation i Sverige där vi har en del systematiskt underbetalda chaufförer, många av dem måste stjäla för sin egen överlevnad, säger Per-Arne Nilsson.

På Stöldskyddsföreningen delar man bilden av att det finns lastbilschaufförer som stjäl för att dryga ut sin ekonomi.

– Det finns även lokala förövare som upptäckt att de kan tjäna pengar på det här sättet. Och andra stölder är väldigt organiserade, säger Lotta Mauritzson på SSF.

Ofta används olika sorts slangar och pumpar vid stölderna.

– Vi har tre fall där rumänska lastbilar haft specialutrustade pumpar som sitter mellan drivhjulen för att kunna stjäla diesel, säger Per-Arne Nilsson.

Stölderna är en svår nöt att knäcka för polisen. I princip måste tjuven tas på bar gärning, enligt Per-Arne Nilsson. Men han betonar ändå vikten av att anmäla.

– Många anmäler inte till polisen för man tycker att polisen ändå inte gör någonting. Då har man inte förstått systemet. När vi väl får reda på vad som sker, det är då vi kan sätta in målinriktade insatser.

Andra har läst

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

 I New York. Två andra misstänkta skyddas av diplomatisk immunitet.

baggRuben500
Foto: Vilhelm Stokstad / TT

Även sista baggen till Östlund – för bästa film.  Guldbaggegalan 2015. 17  16 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

 Ruben Östlund efter succén: Nästa film blir kanske på engelska.

 Så var galan. DN:s Kristofer Ahlström rapporterade direkt. 18  18 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

 DN:s Helena Lindblad: Nyckel till svensk filmframgång stavas tydlighet.

Annons:

 Stormen Juno slår till. Arbetsplatser och skolor stängda på tisdagen. 6  5 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: