Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Disko på lunchen ökar kreativiteten

Känner du dig trött och icke-kreativ på eftermiddagarna? Prova att byta ut lunchmackan mot en timmes intensiv diskodans. Fenomenet Lunchbeat sprider sig nu över Sverige.

De är drygt 200 och de är djupt inne i sina "moves". Någon bär kostym, en annan dräkt, en tredje jeans och gympaskor. När den pulserande musiken ökar i tempo sträcker de armarna i luften.

Vi befinner oss på Lunchbeat på Kulturhusets tak, mitt i Stockholm.

– Helt fantastiskt, säger Johanna Skantze, vd för bolaget Generator, som Lunchbeat-dansar för första gången.

– Det sätter igång kreativiteten på ett helt annat sätt än om man tar en lunch på vilken restaurang som helst.

Lunchbeat startades av projektledaren Molly Ränge för ett år sedan. Då var de 14 vänner som dansade i ett garage. Nu finns lunchdiskot i Göteborg och Malmö och intressenter har hört av sig från andra städer och länder, berättar Ränge.

– Idén föddes ur min kärlek till både dans och arbete. Min vision var att man prick klockan 13 skulle se ett antal kostymklädda personer komma ut från källare och andra lokaler, svettiga och fulla av energi.

På Lunchbeat finns egentligen bara en regel: Man måste dansa.

– Det finns skäl till att vi inte lägger det i en park. Det ska vara en stängd lokal så att det inte finns några betraktare, då släpper folk loss, säger Ränge.

Fakta: Lunchbeat

Lunchdiskot Lunchbeat arrangeras en gång i månaden i Stockholm. Göteborg har just haft sin första session och i Malmö har det pågått under våren.
Lunchbeat är en icke-vinstdrivande organisation. På diskot serveras en lättare lunch. Gästerna betalar mellan 60 och 100 kronor för lunchen och eventuell lokalhyra.
Musiken spänner från elektroniska beats till tung tekno. Den mixas av olika DJ:s och är exakt en timme lång. Klockan 13 är lunchdiskot slut.
Mer information finns på hemsidan www.lunchbeat.org

    Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.