Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Sverige

DN erfar: SAS-flyg på kollisionskurs med ryska planet

En CRJ-200 tillhörande flygbolaget Cimber, som flyger linjer för SAS. Bolaget köptes i dagarna upp av SAS.
En CRJ-200 tillhörande flygbolaget Cimber, som flyger linjer för SAS. Bolaget köptes i dagarna upp av SAS. Foto: Johan Nilsson / TT

Flera uppgifter pekar på att det var flight SK1755 på väg till Poznan i västra Polen som låg på kollisionskurs med det ryska signalspaningsflyget.

DN har tagit del av vad som uppges vara radiotrafiken mellan den svenska flygledningen och piloten.

Klockan 11.12 lyfte passagerarplanet, en Bombardier Aerospace CRJ 200 med plats för 50 passagerare, från Kastrups flygplats i Köpenhamn. Klockan 11.18 gav den svenska flygledningen piloten tillstånd att stiga till 25.000 fot.

Tre minuter senare kom kontraorder: stoppa stigningen vid 22.000 fot.

Flygledningen uppgav att ett då oidentifierat flygplan befann sig på kollisionskurs med passagerareflygplanet. Det framgår av en ljudfil på Liveatc.net, en tjänst som spelar in och sänder radiokommunikation från flygplatser runt om i världen.

flygövervakningssajten Flightradar24 kan man följa planets väg och vad som ser ut som en undanmanöver.

Det är oklart vilken höjd militärflygplanet befann sig på, och klockan 11.23 uppmanades därför piloten ombord på SK1755 att svänga höger för att undvika en kollision.

En minut senare passerade passagerarflygplanet strax bakom det ryska signalspaningsflyget.

Flighten utfördes av OY-RJK som ägs av Cimber – ett bolag som SAS så sent som i måndags meddelade att man köpt. DN har även en källa inom Försvarsmakten som uppger att ett SAS-plan var inblandat i incidenten.

När DN på lördagen var i kontakt med SAS dementerade flygbolagets presstjänst att ett SAS-plan varit inblandat.