Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Sverige

Dubbdäck utgör hälsofara

I Stockholm är det dubbdäckförbud på Hornsgatan
I Stockholm är det dubbdäckförbud på Hornsgatan Foto: Jessica Gow / Scanpix
Nu kan ny forskning bevisa att dubbdäck dödar mellan 30 och 40 människor om året i Stockholm. Däcken, som river upp giftiga partiklar ur asfalten är inte bara farliga för känsliga astmatiker. De kan även orsaka blodproppar och hjärtinfarkt.

Forskare har länge haft delade meningar om partiklarna från asfalten är direkt hälsofarliga eller inte. En ny studie från institutionen för yrkes- och miljömedicin vid Umeå universitet ger ett slutgiltigt svar på debatten.

Forskare har undersökt dödsfall i samband med luftföroreningar i Stockholmområdet. Studien är först i världen med att koppla ihop vägdammet med dödlighet.

– Partiklarna kan påverka hjärtrytmen och blodets koagulering. Därför ligger människor med hjärt- och kärlproblem i riskzonen för att påverkas av dem, säger Bertil Forsberg, professor i miljömedicin vid Umeå universitet och forskare bakom studien till DN.se

På vårkanten är luften som sämst. Våta vägar gör att partiklarna som rivs upp ur asfalten binds vid marken. När vägarna torkar och börjar damma virvlar de upp och vi andas in dem.

I Stockholm är det sedan två år tillbaka förbud mot dubbdäck på Hornsgatan. I Uppsala gäller samma sak på Kungsgatan och i Göteborg på Friggagatan och Odinsgatan. Christer Johansson är medförfattare till studien, professor i miljövetenskap vid Stockholms universitet och miljöutredare på Stockholm stad. Han förespråkar dubbdäcksförbud även i mindre städer.

– Vi måste minska användningen av dubbdäck för att kunna få ned partikelhalterna. I mellanstora städer som Linköping och Norrköping där det finns alternativa sätt att ta sig till jobbet borde liknande förbud införas, säger han.