Sverige

Efterlyses: Fler män i förskolan

Det behövs fler män i Sveriges förskolor. Det anser jämställdhetsminister Maria Arnholm (FP) som nu rustar för en nationell strategi för att uppnå målet.

Nästan alla barn går i den svenska förskolan. Men små barn möter väldigt sällan män där. På svenska förskolor är 96,5 procent av de anställda kvinnor. Och så har det sett ut i åratal. Men nu har Sveriges nya jämställdhetsminister Maria Arnholm tagit tag i frågan. Hon åker runt i Sverige och tittar på goda exempel från Umeå i norr till Lund i söder.

– Jag tänker mig en nationell strategi för att öka andelen män i förskolan och det vore fint att göra det ihop med Sveriges kommuner och landsting och kanske ihop med lärosätena. Och göra en gemensam strategi, säger hon.

Hon lyfter fram hur viktigt det är för små barn att kunna identifiera sig, få förebilder, möta mångfald både könsmässigt och på andra sätt. Det behövs, anser hon, för att se vad som är möjligt när man håller på att utvecklas som människa och individ.

Kan inte kvinnorna som arbetar på Sveriges förskolor erbjuda detta?

– Kvinnor är inte män. Ändå går alltid individen först - det är verkligen så. Därför är det en utmaning för en jämställdhetsminister och feminist att hela tiden hålla tungan rätt i mun. Att inte generalisera eller tillskriva individer egenskaper - som de själva inte har, säger hon spontant.

Genom att synliggöra könen så blir man också uppmärksam på könsbaserade skillnader och orättvisor som drabbar både pojkar och flickor och man kan jobba med dem och utmana orättvisorna, förklarar hon.

Maria Arnholm säger att det finns många lärdomar att dra av Norges arbete med att få fler män till förskolan. Där är andelen män, som arbetar direkt med barnen, mer än dubbelt så många i jämförelse med Sverige.

– I Sverige har vi inte arbetat lika medvetet och framför allt inte lika uthålligt som i Norge, säger hon.

Därför vill hon dra lärdom av Norges erfarenheter. Hon vill jämföra arbetet där med de förskolor och lärosäten i Sverige som kommit långt med att rekrytera män och/eller arbeta med genuspedagogik.

Samtidigt inser hon att det inte är en lätt uppgift. Norge, som har arbetat 20 år med frågan, har ännu inte nått målet att 20 procent ska vara män inom förskolan.

Av det hon sett hitintills så handlar det mycket om att chefen bestämmer sig och prioritera arbetet med att få in fler män i förskolan. Ett exempel som hon lyfter fram är Stöcksjö förskola utanför Umeå som hon nyligen besökt. Där har det visat sig att utformningen av platsannonserna visat sig vara ett verksamt medel, precis som i Norge. Men det handlar inte om att kvotera in män. De måste ha rätt kvalifikationer.

Däremot vill hon öppna upp för att underrepresenterade kön lättare ska få praktikplatser och prao på arbetsplatser med ojämn könsfördelning. Hon tror också att studie- och yrkesvägledare har en viktig roll. Och att arbetet med genuspedagogik på förskolor har en gynnsam effekt på rekryteringen av män till förskolorna.  

– Jag ser också att på förskolor som har inriktningar, profiler, där jobbar högre andel män till exempel inom natur- och friluftsdagis och också på fristående förskolor, säger hon.

Men hon pekar på att det är viktigt att man tänker igenom rekryteringar så enstaka män inte bara rekryteras och blir någon sorts alibi för att man agerat.