Sverige

Ekeroth hotar att stämma DN

Foto: Expressen/TT

Riksdagsmannen Kent Ekeroth (SD) hotar att stämma Dagens Nyheter för att ha gjort intrång i hans upphovsrätt. Nu kräver han närmare 70.000 kronor för bilder som publicerades i samband den så kallade järnrörsskandalen. DN bestrider kravet.

Kravet på ersättning grundar sig i tio bilder som trycktes i papperstidningen i november förra året och ytterligare tre som publicerats på nätet. Bilderna, som var tagna från en filmsekvens som Expressen kommit över, visade hur Kent Ekeroth tillsammans med partikollegorna Erik Almqvist och Christian Westling uttryckte verbala kränkningar och beväpnade sig med tillhyggen.

Ekeroth menar att han äger upphovsrätten för filmen och att bilderna har publicerats utan hans medgivande. För detta kräver han nu 69.125 kronor för otillåten användning, utebliven namnangivelse och upphovsrättsligt intrång.

Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski svarar att tidningen bestrider riksdagsmannens krav och inte kommer att betala.

– Vår bedömning är att yttrandefrihetens intresse i detta speciella fall är så starkt, att det finns rättslig grund för att avvisa det ekonomiska kravet från Kent Ekeroth. Dagens Nyheter har därför bestridit fakturan, säger Peter Wolodarski.

Han utvecklar varför han bedömer det aktuella fallet som så anmärkningsvärt.

– Järnrörsavslöjandet var en stor politisk händelse som visade att ledande sverigedemokrater betett sig aggressivt i Stockholmsnatten och använt ett rasistiskt språkbruk. Efteråt förnekades händelsen. Men SD:s rättspolitiska talesman Kent Ekeroths film, som inte var avsedd för offentligheten, dokumenterade det inträffade och tvingade fram politiska avgångar, säger han.

Filmpubliceringen ledde till att Kent Ekeroth tog timeout från sina politiska uppdrag. Sverigedemokraternas ekonomisk-politiske talesman Erik Almqvist lämnade sina uppdrag inom partiet så väl som sin riksdagsplats och Christian Westling fick lämna platsen som suppleant i SD:s Stockholmssektion.

När DN söker Kent Ekeroth för en kommentar hänvisar han via mail till sitt juridiska ombud Staffan Teste, som berättar att man planerar att låta fallet gå till domstol om tidningen inte har betalat riksdagsmannen inom tio dagar. Att filmen och bilderna hade ett stort allmänintresse och fick stora påföljder upphäver inte Kent Ekeroths upphovsrätt menar Teste.

– Upphovsrättslagen är solklar i det här fallet och jag är övertygad om att vi skulle få rätt i rätten, säger Staffan Teste.

Summan på närmare 70.000 kronor som begärs tycker han är rimlig.

– Jag tycker den är skälig på grund av den spridning som det har fått. Vi har jämfört med de prislistor som finns, säger Staffan Teste.

Staffan Teste vill inte kommentera om liknande krav har skickats till andra mediebolag som publicerat bilder från samma händelse. Expressen skriver på sin hemsida att de inte tagit emot någon faktura från Ekeroth.

– Men om vi får en faktura kommer vi förstås att besvara den med ett lämpligt besked, säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.