Elever ska lära sig med appar

Klass 2B på Igelbodaskolan i Nacka övar upp sina matematikkunskaper genom att spela mattespelet Dragonbox.

Foto: Lenita Jällhage Klass 2B på Igelbodaskolan i Nacka övar upp sina matematikkunskaper genom att spela mattespelet Dragonbox.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Spelappar letar sig in i undervisningen. Allt fler förskolor och klassrum använder spelbaserat lärande med surfplattor och datorer. Men forskare ser både för- och nackdelar – och poängterar att det spelbaserade lärandet kräver kunniga pedagoger.

Spelappar letar sig in i undervisningen. Allt fler förskolor och klassrum använder spelbaserat lärande med surfplattor och datorer. Men forskare ser både för- och nackdelar – och poängterar att det spelbaserade lärandet kräver kunniga pedagoger.

Såväl forskare som pedagoger som DN intervjuat lyfter fram att spelen stimulerar barnens nyfikenhet.

Eleverna känner ofta att de har kontroll över spelsituationen, de kan arbeta i sitt eget tempo, de kan försöka om igen och de får direkt feedback när de lyckas.

Annons:

Per Strömbäck, talesman för Dataspelsbranschen, ser en växande marknad:

– På till exempel Appstore har det skett en snabb utveckling av diverse läro-appar, inte olikt multimedie­vågen på 1990-talet, säger han.

Staffan Selander, professor i didaktik på Stockholms universitet, noterar att lärspelen gör det lättare att anpassa undervisningen efter barnens olika kunskapsnivåer. Han ser också att apparna är lättillgängliga för lärarna och ofta billiga att pröva.

– Men lärarna behöver få fortbildning för att lära sig hur man kan bedöma det pedagogiska värdet med olika spel, säger han.

Jakob Tholander, docent i människa-datorinteraktion på Stockholms universitet, konstaterar att spelen inte är någon genväg utan lärarna måste betrakta spelen som ett verktyg på samma sätt som en lärobok:

– Att arbeta med spelen kräver samma förberedelser och integration i den pedagogiska verksamheten. Det kan ske ett förändrat lärande med spelen men det måste integreras i den pedagogiska helheten annars riskerar man att gå vilse, säger han.

Jonas Linderoth, docent i pedagogik med inriktning mot spelvetenskap vid Göteborgs universitet, konstaterar att vidlyftiga uttalanden om spel som mirakelmedicin inte är meningsfulla. En pedagog behöver konkreta exempel på hur ett specifikt spel kan användas i relation till ett specifikt ämnesinnehåll.

Han menar att den pedagogiska potentialen i spel beror på den lokala skolans förutsättningar, pedagogens egen spelkompetens samt det ämnesinnehåll man vill lära ut något kring.

Jonas Linderoth kan se både för- och nackdelar med att använda spel i undervisningen. Han poängterar att en lärande miljö inte bara handlar om vad man tillför utan också om vad man tar bort. Ibland kan ett traditionellt brädspel vara bättre än en liknande variant för Ipad. Han ger exempel på spelet ”Kingdoms” där räkningen försvinner i den digitala versionen eftersom datorn sköter poängräkningen.

Linderoth anser att det är viktigt att skolan fokuserar på det barnen inte får hemma. Och då undrar han om det verkligen är mer spelande eller kanske mer lästräning som behövs.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

lofvenpuff
Foto:TT, Daniel Nantell

 Vill undvika politiskt kaos. ”SD visar en exempellös ansvarslöshet.” 81  8 tweets  73 rekommendationer  0 rekommendationer

 Mycket toapapper gick åt. Bibliotekspersonalen bestämde sig för att chipmärka rullarna. 397  22 tweets  375 rekommendationer  0 rekommendationer

toalettpapper2
Foto:Alamy
_--Tristan3
Foto:Daniel Ohlsson/TV4

 Tyst minut på skolan. Sörjs av familjen och vännerna i Visby. 17  10 tweets  7 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
IK-PUtin-61
Foto:All Over Press

 Yalehistorikern: ”Allierade i extremhögern vill få slut på nuvarande Europa". 33  3 tweets  30 rekommendationer  0 rekommendationer

 16-årig tiggare satt utanför Ica-affär. Blev erbjuden att städa mannens hus mot betalning.

Tiggare144
Foto: TT
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: