Elever ska lära sig med appar

Klass 2B på Igelbodaskolan i Nacka övar upp sina matematikkunskaper genom att spela mattespelet Dragonbox.

Foto: Lenita Jällhage Klass 2B på Igelbodaskolan i Nacka övar upp sina matematikkunskaper genom att spela mattespelet Dragonbox.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Spelappar letar sig in i undervisningen. Allt fler förskolor och klassrum använder spelbaserat lärande med surfplattor och datorer. Men forskare ser både för- och nackdelar – och poängterar att det spelbaserade lärandet kräver kunniga pedagoger.

Spelappar letar sig in i undervisningen. Allt fler förskolor och klassrum använder spelbaserat lärande med surfplattor och datorer. Men forskare ser både för- och nackdelar – och poängterar att det spelbaserade lärandet kräver kunniga pedagoger.

Såväl forskare som pedagoger som DN intervjuat lyfter fram att spelen stimulerar barnens nyfikenhet.

Eleverna känner ofta att de har kontroll över spelsituationen, de kan arbeta i sitt eget tempo, de kan försöka om igen och de får direkt feedback när de lyckas.

Annons:

Per Strömbäck, talesman för Dataspelsbranschen, ser en växande marknad:

– På till exempel Appstore har det skett en snabb utveckling av diverse läro-appar, inte olikt multimedie­vågen på 1990-talet, säger han.

Staffan Selander, professor i didaktik på Stockholms universitet, noterar att lärspelen gör det lättare att anpassa undervisningen efter barnens olika kunskapsnivåer. Han ser också att apparna är lättillgängliga för lärarna och ofta billiga att pröva.

– Men lärarna behöver få fortbildning för att lära sig hur man kan bedöma det pedagogiska värdet med olika spel, säger han.

Jakob Tholander, docent i människa-datorinteraktion på Stockholms universitet, konstaterar att spelen inte är någon genväg utan lärarna måste betrakta spelen som ett verktyg på samma sätt som en lärobok:

– Att arbeta med spelen kräver samma förberedelser och integration i den pedagogiska verksamheten. Det kan ske ett förändrat lärande med spelen men det måste integreras i den pedagogiska helheten annars riskerar man att gå vilse, säger han.

Jonas Linderoth, docent i pedagogik med inriktning mot spelvetenskap vid Göteborgs universitet, konstaterar att vidlyftiga uttalanden om spel som mirakelmedicin inte är meningsfulla. En pedagog behöver konkreta exempel på hur ett specifikt spel kan användas i relation till ett specifikt ämnesinnehåll.

Han menar att den pedagogiska potentialen i spel beror på den lokala skolans förutsättningar, pedagogens egen spelkompetens samt det ämnesinnehåll man vill lära ut något kring.

Jonas Linderoth kan se både för- och nackdelar med att använda spel i undervisningen. Han poängterar att en lärande miljö inte bara handlar om vad man tillför utan också om vad man tar bort. Ibland kan ett traditionellt brädspel vara bättre än en liknande variant för Ipad. Han ger exempel på spelet ”Kingdoms” där räkningen försvinner i den digitala versionen eftersom datorn sköter poängräkningen.

Linderoth anser att det är viktigt att skolan fokuserar på det barnen inte får hemma. Och då undrar han om det verkligen är mer spelande eller kanske mer lästräning som behövs.

Andra har läst

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

cairns
Foto:Catherine Shaw/AFP

 Greps på lördagen. Barnen påträffades döda i bostaden i Australien. 1  1 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

 Svar på raketattack. Första gången Israel agerade militärt sedan augusti.

lofven500
Foto:Roger Turesson

 Ny mätning av Novus. Och lägst förtroende har väljarna för... 659  25 tweets  634 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
nutidstestet_500
Foto:Henrik Montgomery/TT

Har du hängt med i veckans nyhetsflöde?  Gör veckans Nutidstest här. 44  4 tweets  40 rekommendationer  0 rekommendationer

Svenskens "engelska" självförtroende är stort.  Läs mer. 61  7 tweets  54 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: