Sverige

En dödsfälla att öppna bron

Foto: Fredrik Sandberg / Scanpix
Beslutet att öppna bron för att stoppa bensintjuvarna är en form av dödsfälla. Det menar Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin vid Umeå universitet, som riktar stark kritik mot polisens agerande. Sedan 1997 har 16 personer omkommit till följd av polisbilsjakter, visar hans forskning.

– Jag är chockad över det som har hänt, och har aldrig hört talas om att man använder sig av broöppningar för att stoppa misstänkta bilförare, säger Jörgen Lundälv.   

Polisens agerande vid förföljande har debatterats flitigt genom åren. Regeringen har en nollvision för trafikolyckor, och medan vanliga trafikolyckor har minskat med en femtedel på tio år ökar de i stället för polisbilar. 

Sedan 2003 har närmare 1.500 poliser och medtrafikanter skadats i olyckor med polisbilar, enligt Transportstyrelsen. Siffrorna gäller dock inte olyckor när någon har jagats.

När polisen stoppar en bil ska det ske på ett säkert sätt. Om exempelvis hastigheten är för hög eller om allmänheten kan komma till skada ska biljakten avbrytas. Någon siffra över hur vanligt det är att vakthavande polisbefäl stoppar en biljakt för att den är för farlig finns inga uppgifter om, enligt Lundälv.

Han ifrågasätter polisens agerande i samband med tisdagens biljakt och undrar vilka överväganden man har gjort.

– Vad var skälet till att man lät öppna bron, hade det inte med räckt att stänga ner bommen, om det går. Eller sätta upp en vägspärr eller lägga ut en spikmatta som man har utbildning för.

– Att öppna bron är en form av dödsfälla. Det är lika dumdristigt som att man först satt upp en vägbom sedan satt ett betongfundament som inte är eftergivligt bakom, säger han.

Trots att det ingår i utbildningen hur polisbilsförare ska kunna stoppa ett flyende fordon anser Lundälv att träningen är otillräcklig, vilket visar sig i polisens agerande när ett misstänkt fordon ska stoppas eller prejas av vägen. Jämfört med andra yrkesgrupper, som lastbils- truck- eler bussförare, finns inga regler på kompetenskrav för att bli godkänd polisbilsförare med rätt att utföra efterföljande.

– Grundfrågan är om polisen har fått utbildning i detta. Om man inte har fått det ska man inte delta i att stoppa fordon. Det får inte bli en övningsaktivitet. Måste veta vad man gör.

En sammanställning av Jörgen Lundälv mellan åren 1997 – 2011 visar att 16 personer har dött till följd av polisjakt. Vanligaste dödsorsaken är att den jagade bilen har kört in i ett stationärt föremål, som en bergvägg, träd, bom eller att den har kört ner i en sjö.

– För mig är det misslyckande och ett högt tal. Det är inte meningen att människor ska omkomma när polisen ska gripa någon. Kontra insatserna tycker jag det är tragiskt, säger Jörgen Lundälv.

Med start i år har polisen börjar utrusta nya bilar med ”svarta lådor”, som flygplan har. Syftet är minska antalet olyckor och skaffa sig mer kunskap vid biljakter.