Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Envishet en genväg till läkaren

Tjata på landstinget – och korta kön till läkaren. Många som klagar behandlas snabbare, visar DN:s granskning. Men det finns en baksida: Resursstarka patienter gynnas i stället för att behovet styr, menar bedömare.

Väntetiderna i vården har sjunkit kraftigt de senaste åren. Mellan mars 2009 och mars 2011 näst intill halverades andelen patienter som fått vänta längre än vårdgarantins 90 dagar för operation hos specialistläkare, enligt DN:s genomgång. En förklaring kan vara regeringens ”kömiljard” som pressat landstingen att korta väntetiderna.

Köerna har däremot inte utplånats. Trots förbättringarna får mer än var tionde patient, 14 procent, i dag inte komma på operation inom tidsperioden. Värst är situationen i Dalarna där cirka en tredjedel inte får vård inom vårdgarantin.

Men det finns en genväg till snabbare vård: genom påtryckningar. På många håll i landet har landstingspolitikerna upprättat särskilda avdelningar som enbart hanterar synpunkter på kötiden och där patienter med framgång kan få hjälp att korta sina väntetider. Förra året hade Vårdgarantikansliet i Stockholms läns landsting 16 000 sådana ärenden – och i de allra flesta fall fick patienterna en snabbfil till läkaren som de inte skulle ha fått om de inte aktivt tagit kontakt.

– I all verksamhet tar välinformerade människor sig fram snabbare. Och det gäller även i sjukvården, säger Jan-Åke Andrén, chef på Vårdgarantikansliet i Stockholm.

Är det ett problem?

– Nja, det tror jag väl inte. Om man ringer till kansliet, så hjälper vi till. Hör de inte av sig till oss så kan vi ju inte göra något.

Om patienten inte ser ut att få sin behandling inom gällande tidsgränser, erbjuds han eller hon i förs­ta hand vård hos annan vårdgivare inom det egna hemlandstinget, men sedan kan även ett annat landsting bli aktuellt, exempelvis sjukhuset på grannorten.

Systemet får däremot kritik. Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi (ESO) konstaterade nyligen att många läkare tycker att metoden är ”principiellt felaktig” och att den tränger ut äldre och sjuka som inte ”ligger på” i samma utsträckning som yngre, friskare och mer krävande personer.

Enligt en av författarna, Ulrika Winblad Spångberg, docent i social­medicinsk forskning vid Uppsala universitet, är situationen inte önskvärd.

– Vi vill inte organisera vår vård utifrån att patienterna själva ligger på. Det är inte förenligt med hälso- och sjukvårds­lagen – men jag vet att det är så man säger i vården i dag. Det är problematiskt. Gissningsvis är det resursstarka patienter som gynnas av detta, säger hon.

De som vill utnyttja vårdgarantin till maximum bör ringa sitt sjukhus eller landstingets kansli tidigt, enligt Jan-Åke Andrén. Då kan patienten få hjälp innan det gått för lång tid.

– Så fort de har ringt oss kan vi i väldigt många fall ordna vård inom mycket kort tid. När de kontaktar en vårdmottagning som säger att det är två-tre månaders väntetid, så kan vi agera från första dagen, säger han.

Vårdgarantin innebär att patienter har rätt att få vård inom en viss tid, till exempel att få besöka den specialiserade vården inom 90 dagar. Reglerna varierar något i landet och är lite generösare i Kalmar och Stockholms län.

Inom 90 dagar ska patientens behandling vara påbörjad

Vårdgarantin blev en lag från den 1 juli 2010, som en del av hälso- och sjukvårdslagen.

Den innebär inte att man har rätt till en viss vård, däremot att man har rätt att få vård inom en viss tid.

Samma dag: Kontakt med primärvården, antingen på telefon eller genom besök.

En vecka: Läkarbesök inom primärvården inom sju dagar, exempelvis vårdcentralen.

90 dagar: Besök i den specialiserade vården inom 90 dagar.

90 dagar: Behandling påbörjad inom samma tidsram.

I vissa landsting är reglerna generösare. I Stockholm ska patienter få träffa en läkare inom fem dagar och besöka en specialist inom 30 dagar. Vårdgarantin gäller inte återbesök.

Patienter som är missnöjda kan kontakta sin vårdmottagning. De flesta landsting har även en särskild avdelning för vårdgarantifrågor dit man kan vända sig.

I Stockholms län heter den Vårdgarantikansliet.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.