Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Experten: Negativt för Sheratons varumärke

Foto: Henrik Montgomery/TT

”Mycket negativt för hotellets varumärke”. Det säger varumärkesexperten Cecilia Besserer om tisdagens händelse på Sheraton där en romsk kvinna inte fick äta frukost i på hotellet.

Hotellpersonal stoppade Diana Nyman, 45, när hon skulle äta frukost på hotell Sheraton i Stockholm på tisdagen. Regeringen hade bjudit in henne för att prata om diskrimineringen mot romer och regeringskansliet bokade in henne på hotellet.

– Det är naturligtvis mycket negativt för varumärket eftersom det går emot samhällets normer att mobba och frysa ut folk. Det kan räcka att en anställd gör något som tydligt går emot varumärkets värderingar för att skada det, direkt, säger varumärkesstrategen Cecilia Besserer.

Cecilia Besserer tror att hotellet där händelsen ägde rum kan påverkas negativt på kortare sikt, men säger att det är svårt att säga hur. Hon tror inte att det får några långvariga konsekvenser för varumärket i Sverige eller globalt. Cecilia Besserer säger att utmaningen för varumärken i servicebranschen är att företagen hela tiden är beroende av personalen som levererar tjänsten.

– Man är aldrig starkare än den svagaste länken, säger hon.

Sheraton lade i går ut en ursäkt på sin Facebooksida. Där skrev företaget bland annat att man strävar efter att vara ”ett riktmärke för mångfald och integration” och att de ”beklagar det inträffade”.

– De kryper till korset och visar att det som har hänt går emot deras värderingar. Jag kan också tänka mig att de kommer att ha en genomgång av Sheratons företagskultur, värderingar och beteenden med personalen, säger Cecilia Besserer.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.