Sverige

Experter: Inrätta en kriskommission

Inrätta en kriskommission och gör en ordentlig konsekvensanalys. Det efterlyser flera experter efter svenska skolans usla Pisa-resultat. Men redan nu pekas det fria skolvalet ut som en orsak till raset.

Sedan reformen infördes har kunskapsklyftan i svenska skolan ökat dramatiskt.

– Idag har inte alla barn samma chans, säger Anders Jakobsson, professor i utbildningsvetenskap vid Malmö högskola som har forskat kring Pisa-resultaten.

Flera experter förordar en översyn av de reformer som påverkat skolan de senaste årtiondena innan man sätter in nya åtgärder. Professor Astrid Pettersson vid Stockholms universitet vill att det ska upprättas en kriskommission.

– Det behövs ett brett grepp, att man vänder och vrider på saker och ting och ser till att man har en verksamhet i klassrummet som ger avtryck i elevernas kunskaper, säger hon till TT.

Även Anders Jakobsson vill ha en konsekvensanalys som undersöker varför skillnaden mellan bästa och sämsta skolorna har växt under 2000-talet. Jakobsson anser att det fria skolvalet har blivit en sorteringsmaskin: De ambitiösa och högpresterande eleverna väljer bort vissa skolor, vilket missgynnar de elever som blir kvar – och som blir allt sämre.

– Man måste titta på vilka konsekvenser det fria skolvalet har fått och överväga om man är beredd att betala det priset, säger han.

Utvecklingen av en segregerad skola där lågpresterande elever sackar efter återfinns även i den granskning av Skolverket som presenterade på tisdagen. I var fjärde skola finns i dag specialgrupper för elever som inte klarar den vanliga undervisningen.

Ytterligare en faktor till elevernas sjunkande kunskaper är att lärarnas tid går allt mer åt att administrera kontrollverktyg. Följden blir att lärarna inte förmår skapa lust att lära hos eleverna, enligt docent Joanna Giota som gjort Skolverkets undersökning.

– Nästan tio procent av eleverna lär sig inte för sin egen skull och för att det är roligt och intressant, utan för andra, säger Joanna Giota till Sveriges Radio.

För att svenska elevernas kunskapsnivå ska bli bättre måste skolan bli mer likvärdig, menar Anders Jakobsson.

–Att åstadkomma en skolplan som innebär att alla elever har rätt gå i en likvärdig skola, oavsett vilken skola de ska gå på, är det mest effektiva man kan göra för att ta vara på den begåvning som finns, säger han.

– Idag har exempelvis Polen en betydlig högre likvärdighet än i Sverige. Vi lever på gamla tankar om skolan som inte stämmer med verkligheten längre.

Dessutom måste lärarna få mer makt och arbetsro, menar experterna. Politikerna måste sluta detaljstyra och att misstro yrkesgruppen.

– Jag skulle önska att man fick ett lugn gällande reformverksamhet och i stället ge tilltro tillbaka till lärarna, säger Ulf P Lundgren till TT, en av grundarna av Pisa-undersökningen, tidigare generaldirektör för Skolverket och nu professor vid Uppsala universitet.