Sverige

Färre får böter – staten går miste om 100-tals miljoner

Polisen bötfäller allt färre fortkörare. På fem år har statens intäkter från ordningsböter minskat med över en fjärdedel, visar DN:s genomgång.

Orsaken är att trafiksäkerhetskontroller inte längre prioriteras.

Jakten på fartsyndare har varit en kassako till statskassan, men intäkterna minskar nu drastiskt. Det visar statistik från Polismyndigheten som DN har beställt.

Förra året utfärdade polisen ordningsböter för motsvarande 530 miljoner kronor, jämfört med 727 miljoner kronor år 2011. Minskningen har pågått varje år under perioden, men var störst år 2015.

Foto: Bertil Ericson / ScanpixFoto: Bertil Ericson / TT

Ordningsböter är den typ av böter som polisen själv kan utfärda utan att blanda in åklagare eller domstol – främst trafikrelaterade förseelser. Hastighetsöverträdelser står för cirka 70 procent av alla ordningsböter. Den kraftiga minskningen av ärenden sker såväl inom kategorin hastighetsöverträdelser som för andra typer av brott.

– Det är allvarligt att det har gått ner under en femårsperiod. Det är en trend och det är olyckligt. Jag tror inte att brotten har minskat – tvärtom, säger Monica Green, ordförande för trafiksäkerhetsföreningen NTF.

Det har inte skett någon stor förändring av bötesbeloppen under mätperioden som påverkar DN:s statistik. Utvecklingen är samma oavsett om vi studerar det sammanlagda bötesbeloppet eller antalet ärenden. År 2015 utfärdades 259 000 böter, jämfört med 356 000 böter år 2011.

Sverige har under många decennier utmärkt sig internationellt för sitt framgångsrika trafiksäkerhetsarbete. Receptet har varit bland annat bättre vägar, lyckade polisiära insatser och informationskampanjer. Historiskt har vi haft en utveckling med allt färre dödsoffer i trafiken. Sedan 2010 har däremot antalet dödsfall stått och stampat på ungefär samma nivå, trots myndigheternas mål om nollvision.

Att antalet utfärdade ordningsböter nu minskar hänger ihop med att polisen inte längre prioriterar hastighetskontroller och liknande insatser, enligt DN:s rundringning inom Polismyndigheten.

Göran Bolinder, chef för polisens trafiksektion i Stockholmsområdet, pekar på olika förändringar i omvärlden.

– Det finns flera anledningar till att det minskar. Polisens resurser generellt sett är väldigt ansträngda. Vi måste prioritera. Det senaste året har vi haft terrorhot och flyktingströmmar. Då är hastighetsövervakning en sådan sak som kan få stå efter, säger Göran Bolinder.

Statistik från Brottsförebyggande rådet visar också att antalet polisanmälningar som rör rattfylleri och olovlig körning har minskat de senaste åren. För rattfylleri motsvarar minskningen 23 procent sedan 2011. Anmälningarna initieras i stort sett alltid genom polisens kontroller och insatser.

– Det är ju olyckligt att antalet anmälningar rörande rattfylleri minskar. Om de inte själva kör och krockar och skadar sig eller någon – och att det därmed blir ett polisärende – så är det ju våra kontroller som identifierar dem och ”plockar bort dem” från vägarna, säger Lena Tysk, chef för den utvecklingsenhet inom polisen som ansvarar för trafikfrågor.

Många trafikpoliser har försvunnit från de svenska vägarna. I Skåne arbetade 200 trafikpoliser för 15 år sedan. Nu arbetar 60 trafikpoliser i hela södra Sverige. Förändringen har väckt en hel del intern kritik inom polisen och från externa organisationer, till exempel Motormännen.

Polisledningens mål är i stället att de lokala polisområdena i större utsträckning ska bedriva ett trafiksäkerhetsarbete och vid behov genomföra hastighetskontroller utanför exempelvis skolor.

Foto: Christine OlssonPoliserna Thomas Atterpalm och Joakim Svensson gör en hastighetskontroll i Södertälje. Foto: Christine Olsson

DN träffar trafikpoliserna Joakim Svensson och Thomas Atterpalm i samband med en hastighetskontroll utanför Pershagenskolan i Södertälje. De är inte förvånade över att antalet utfärdade ordningsböter har minskat kraftigt.

– Vi märker att vi inte längre kan ha större kontroller eftersom dessa är beroende av mycket personal. Det är tråkigt. För man ska komma ihåg att det samtidigt blir fler och fler bilar för varje år. Det är många bilar varje dag, morgon som kväll, säger Thomas Atterpalm.

Det finns i dag 4,7 miljoner registrerade bilar i trafik. För fem år sedan var antalet 4,3 miljoner.

Jenny Wester, chef för trafiksektionen vid Polismyndighetens västra region, märker också tydligt att färre hastighetskontroller görs.

– Trafikövervakningen av våra vägar har minskat. Det är ju jätteviktigt att vi finns på vägarna. Samtidigt gör vi en hel del viktiga insatser. Vi genomför till exempel just nu en stor satsning mot förare som kör aggressivt, säger Jenny Wester, chef för trafiksektionen vid Polismyndighetens västra region.

Så vi kör inte mer laglydigt i dag?

– Nej, det tror jag inte. Det handlar om övervakningen av våra vägar som minskat.

Foto: