Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Fiasko för jobbcoacher

Inte ens två av tio, 17 procent, får ett riktigt jobb efter att ha fått hjälp av en jobbcoach, visar en granskning som TV 4 Nyheterna gjort.

Enligt Arbetsförmedlingen får omkring fyra av tio jobb sedan de gått det tre månader långa jobbcoach-programmet, men då räknas även timanställda och vikarier som fortfarande söker jobb.

Regeringen har avsatt 3 miljarder kronor till satsningen, hittills har 1,2 miljarder betalats ut.

En egen utvärdering som Arbetsförmedlingen (AF) har gjort visar att effekten av jobbcoachningen är "oklar", enligt ett pressmeddelande.

AF ser ingen skillnad i resultat mellan arbetssökande som fått intern eller extern jobbcoachning.

"Arbetssökande som har haft jobbcoachning har fått praktikplatser i något större omfattning, men i något mindre omfattning ett arbete jämfört med arbetssökande som inte har haft jobbcoachning", skriver AF.

– Jag tror man måste se coachningen i ett lite vidare perspektiv innan man bestämmer sig för om det här var rätt eller fel, säger Arbetsförmedlingens analyschef Clas Olsson på en pressträff om utvärderingen.

Han pekar på det mörka ekonomiska läget hösten 2008, då beslutet om miljardsatsningen på jobbcoacher togs.

– Någon form av resursförstärkning behövde vi, och då passade coacherna rätt bra in, säger Olsson och tillägger:

– Det är inte gratis att ha folk inskrivna på arbetsförmedling utan coachning heller, vi lägger ju resurser på dem ändå.

Enligt Clas Olsson är resultatet av utvärderingen, att effekten av jobbcoachningen är oklar, något oväntat.

– Jag hade nog väntat mig en svag positiv effekt mot bakgrund av vad man har kommit fram till i andra vetenskapliga studier.

Enligt AF:s egna siffror har 37 procent, knappt fyra av tio, jobb 90 dagar efter avslutad coachning. Då är exempelvis springvikarier och andra som är deltidsarbetslösa inräknade. Detta försvarar Olsson:

– Det är ett strängare krav än det som tillämpas i SCB:s arbetskraftsundersökningar.

AF räknar med att satsningen på jobbcoacher, både interna och externa, kommer att kosta cirka 2,5 miljarder kronor under perioden 2009—2011. Viveka Wikström, själv jobbcoach, värjer sig mot påståendet att detta skulle vara bortkastade pengar.

– Det är det inte alls. Det är ett jättestort värde för Sverige som helhet att de här människorna får den hjälpen som de får.

Hon tycker att AF:s utvärdering "är för snäv i perspektivet". Den borde, anser hon, ta hänsyn både till det ekonomiska värdet av att fyra av tio kommer in på arbetsmarknaden — och de arbetsgivaravgifter och löneskatter som coachningsföretagen själva betalar in.

– Den borde också ta hänsyn till de oerhört positiva sociala effekterna av att få jobbcoachning, att få det stödet i processen då man ofta är väldigt, väldigt ensam, säger Wikström.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.