Sverige

Filmen som visar dödsolyckan vid broöppningen

Motorvägsbron över Södertälje kanal. En personbil med det brittiska bandet Viola Beach körde genom bommarna och över brokanten. Samtliga fem i bilen omkom.
Motorvägsbron över Södertälje kanal. En personbil med det brittiska bandet Viola Beach körde genom bommarna och över brokanten. Samtliga fem i bilen omkom. Foto: Johan Nilsson / TT

Dödsolyckan vid broöppningen i Södertälje hände vid värsta tänkbara tidpunkt. Överdelen av bilen blev avskalad av en balk under bron. De fem männen i bilen var redan döda eller svårt skadade när bilen nådde vattenytan.

Det var strax efter två på natten i februari som den tragiska olyckan inträffade. Fem brittiska män, fyra medlemmar i bandet Viola Beach och deras manager, omkom när deras bil körde igenom bommarna vid Södertälje kanal.

De var på väg till Arlanda efter att ha spelat på en festival i Norrköping. Där skulle de ta in på hotell i väntan på flyget hem.

DN har sett filmen från en trafikkamera när olyckan inträffar. Polisen vill inte lämna ut någon kopia på filmen men tillåter att vi tittar på bilderna.

Filmen visar att flera långtradare och några personbilar hade stannat för broöppningen. Bommarna är nedfällda och flera varningsljus signalerar att vägen är avstängd. Britternas fordon, en ny Nissan hyrbil, kommer strax efter. Men av någon anledning fortsätter den med hög fart mot de stillastående bilarna. Utredarna uppskattar hastigheten till cirka 100 kilometer i timmen.

Kameran visar att bilens bromsljus tänds en kort stund. Bilen lägger sig i en trång passage mellan räcket och de andra fordon som har stannat. Sedan kör den igenom de första bommarna.

Kameran är för långt bort för att visa vad som händer därefter. Men ingenting tyder på att fordonet saktar farten ytterligare under de cirka 100 meter fram till nästa par med bommar och den delvis öppnade bron.

Vägen har en så kallad lyftbro där hela vägbanan hissas rakt upp i luften. När britternas bil nådde fram fanns ett utrymme på cirka 1,25 meter mellan körbanan och en kraftig balk under lyftbron. Det betyder att motorhuven fick plats men att bilens överdel blir avskalad av en balk under lyftbron.

– Flera av passagerarna hade mycket svåra huvudskador, berättar Lars Berglund, förundersökningsledare vid trafikpolisen i Stockholm.

Bilens skador visar också att den har roterat under det 30 meter höga fallet och slagit i vattenytan med bakdelen först.

Tre av de döda männen påträffades i vattnet utanför fordonet.

Polisen arbetar nu med att försöka klarlägga vad som hände och varför föraren inte bromsade. En hypotes är att föraren hade automatisk farthållare inkopplad och vid tillfället var ouppmärksam på trafiken.

– När bildatorn sedan registrerar att det finns hinder på vägen så kan den ha bromsat automatiskt. Föraren lägger sig då i den trånga passagen mellan räcket och de stillastående bilarna. När bilen sedan kör in i bommarna kan han ha slagits medvetslös, säger Lars Berglund.

När bilen passerat de stillastående fordonen kan bildatorn ha uppfattat det som att hindren på vägen var försvunna. Då kopplades den automatiska farthållaren åter in och färden fortsatte med hög fart in i brobalken.

Lars Berglund betonar att detta är en hypotes. Utredningen är än så länge inte klar och det är inte säkert att orsaken går att klarlägga.

De rättsmedicinska utlåtandena har ännu inte kommit. Det preliminära resultatet talar för att föraren inte var påverkad av några droger.

Utredarna har också bett Nissan att analysera bilens dator. Men därifrån har än så länge inte kommit några resultat som förklarar olyckan.

Foto: