Sverige

Finansministern vill agera mot Volkswagen

Svenska staten kan komma att kräva ersättning från Volkswagen för utsläpps­bluffen. Orsaken är att VW:s miljöbilar kan ha fått skattesubventioner på felaktiga grunder.

– Vi ska noga analysera vilka åtgärder vi ska vidta, säger finansminister Magdalena Andersson (S).

Enligt Volkswagen kan så många som 225.000 svensksålda VW-bilar ha manipulerats på ett sätt som ger missvisande utsläppsvärden. Ägarna kommer inom kort att få besked om att bilarna ska återkallas för att mjukvaran ska uppdateras.

Vilka modeller som omfattas är ännu oklart. Men bland de misstänkta bilarna finns flera modeller som klassats som miljöbilar på grund av att de klarat gränserna för utsläppskrav.

Det handlar till exempel om storsäljarna VW Passat och Golf med 1,6-liters dieselmotorer. De här bilarna har fått en skattesubvention från staten, genom befrielse från fordonsskatt i fem år, men tidigare även befrielse från trängselskatt i Stockholm.

Om det är så att svenska staten lidit skada av det här så kommer vi att väldigt noga analysera vad det finns för möjligheter att vidta åtgärder.

Finansdepartementet har nu uppmärksammat problemet och börjat titta på frågan. Bland annat har departementet begärt information från VW om hur många av de misstänkta bilarna som klassats som miljöbilar. Utgångspunkten är att Sverige kan ha betalat ut skattesubventioner till VW:s miljöbilar på felaktiga grunder.

– Vi måste få information om det är så att svenska staten på något sätt lidit skada av det här genom att beskattningen har blivit fel. Om det är så att svenska staten lidit skada av det här så kommer vi att väldigt noga analysera vad det finns för möjligheter att vidta åtgärder, säger finansminister Magdalena Andersson.

Hon vill inte gå in på om staten kan komma att kräva ersättning från VW eller vilka andra åtgärder som kan bli aktuella eftersom rättsläget är oklart.

– Det är för tidigt att säga det nu. Först måste vi göra beräkningar på hur stor en sådan skada skulle kunna vara.

Magdalena Andersson säger att hon förväntar sig att VW återkommer med information ”så fort som möjligt”. Därefter ska finansdepartementet gå vidare med frågan.

På onsdagen kallades den svenska VW-ledningen upp till miljöminister Åsa Romson (MP) för att redogöra för misstankarna om att även svensk­sålda bilar kan vara manipulerade.

– Det var ett bra möte, de var öppna med att de nu samarbetar med svenska myndigheter. Men det var samtidigt tydligt att alla saker inte är klara i den här historien ännu, säger Åsa Romson och pekar på att det fortfarande inte går att säga hur utsläppskurvorna påverkats av den misstänkta manipulationen.

Hennes krav till VW är att bolaget tydligare ska informera både bilägare och myndigheter om hur processen fortlöper och hur de tänker åtgärda problemen.

– Informationsgivningen i Sverige har varit långsam. Jag förstår verkligen de bilägare som är oroliga för det här. Men VW säger att de inte har kunnat ge information tidigare och jag har förståelse för att man inte kan kommunicera innan man vet vad man ska säga, säger Åsa Romson.

Även hon vill utreda om VW:s avgasbluff inneburit att de svenska utsläppsreglerna överskridits.

– Vi behöver se om det har varit utsläpp som överskridit svenska regler, säger Åsa Romson.

VW kan också få en brottsutredning på halsen. Riksenheten för korruption har öppnat ett ärende för att kunna gå igenom om VW:s avgasbluff innebär något brott mot svensk lag.

– Jag ska sätta mig in i vad som hänt och sedan besluta om det ska inledas någon svensk undersökning eller inte. Jag ska först titta på om ärendet ryms inom svensk jurisdiktion och sedan gå igenom om det finns något eller några brott att utreda, säger åklagare Alf Johansson.

Utsläppsfusket. Detta har hänt

20 september: Den amerikanska miljömyndigheten EPA larmar om att VW har manipulerat mjukvaran i miljontals diesel­bilar. Fusket gör att bilarna ser ut att släppa ut mindre avgaser än vad som är fallet.

21: Den tyska biljätten meddelar att avgasfusket omfattar elva miljoner bilar världen över. Företagets aktie rasar.

22: Fler bilmärken dras in i skandalen. Det står klar att VW även fuskat med utsläppen från bilar från Audi, Skoda och Seat som ingår i VW-koncernen. Före­taget stoppar försäljningen av dieselbilar i USA.

23: Volkswagens chef Martin Winterkorn avgår.

24: Ytterligare tre toppchefer i VW-koncernen avgår.

28: En tysk åklagare inleder en förundersökning mot Winterkorn.

29: VW meddelar att 225 000 svenska bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda och Seat kan återkallas. Det står klart att utsläppsfusket kan få rättsliga konsekvenser även i Sverige. Riksenheten för korruption påbörjar en undersökning om vilka konsekvenser som VW-fusket kan ha fått för Sverige och svenska bilköpare.

30:Volkswagens svenske vd Claes Jerveland kallas in till miljöminister Åsa Romson (MP). Lina Lund

Läs fler artiklar om VW-skandalen

Sverigechefen: Vi kan åtgärda bilar i slutet av året
Volkswagens svenska vd Claes Jerveland har duckat för medierna – fram tills nu. ”Vi är också bestörta och besvikna på det som inträffat. Det är ofattbart.”

• Kravet från bilisterna: ekonomisk ersättning
Volkswagen har lovat att hålla kunder som köpt bilmodeller med de manipulerade motorerna skadeslösa. Bilägarnas organisation Motormännen kommer därför att kräva ersättning för bilar som dragit mer bränsle än vad som utlovats – eller att nyare bilar byts in.

Svensk åklagare ska syna VW-fusket
Även svenska åklagare kommer nu att syna Volkswagens utsläppsfusk. Riksenheten för korruption har öppnat ett ärende där det ska undersöka om det ska utrönas vad fusket har fått för konsekvenser i Sverige och svenska bilköpare.

• Åklagare granskar Volkswagens förre vd
VW-bossen Martin Winterkorn lämnade sin post förra veckan efter avslöjandet av bilkoncernens avgasfusk. Nu inleder en åklagare en förundersökning mot den förre vd:n.

• Audi och Skoda dras in när härvan nystas upp
Statsåklagaren i Braunschweig har inlett en förundersökning mot VW-koncernens ­avgångne chef Martin Winterkorn. Beskedet fick VW-aktien att rasa ytterligare samtidigt som det blev känt att tre miljoner Audi- och Skodabilar manipulerats.

• Porschechefen Müller tar över VW. Tar över efter Martin Winterkorn och ska föra den väldiga koncernen ur dess värsta kris hittills.

• Avgasskandalen skakar Wolfsburg. Gågatan är döpt efter Ferdinand Porsche, mannen som uppfann VW-bubblan – folkbilen som fick en stad att stampas ur jorden där det tidigare inte fanns någontin. 

• Uppgifter: Tre toppchefer i VW-koncernen får gå. Efter VW-chefens avgång måste nu ytterligare minst två toppchefer lämna koncernen, enligt uppgifter till två tyska tidningar. En av dem är Ulrich Hackenberg - tilltänkt som ny chef för biljätten Audi.

VW:s bluff ett hot mot Tysklands ekonomi. Volkswagens dieselbluff kan kosta koncernen miljarder i skadestånd. Men skandalen kring Europas största biltillverkare hotar också att skada tysk ekonomi och åstadkomma repor i bilden av Tyskland som ledande ingenjörs- och teknikland.

Läs DN:s samlade rapportering om VW:s avgasbluff