Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Sverige

Fler än hälften kör för fort

I den mätning som Trafikverket gjort körde 70 procent av de tunga lastbilarna med släp för fort.
I den mätning som Trafikverket gjort körde 70 procent av de tunga lastbilarna med släp för fort. Foto: Jonas Eriksson
En majoritet av den tunga lastbilstrafiken kör för fort på de svenska vägarna. Brott mot kör- och vilotiderna är också vanliga. Nu ska polisen öka övervakningen och bli hårdare vid hastighetskontroller.

En stor mätning av hastigheterna som Trafikverket har gjort visar att 70 procent av tunga lastbilar med släp kör för fort. Ytterligare en undersökning, gjord av Transportstyrelsen och Rikspolisstyrelsen, visar att det förekommer allvarliga brott i yrkestrafiken. I den undersökningen bröt 40 procent av alla tunga lastbilar mot hastighetsreglerna och körde alldeles för fort.

– Då har vi ändå bara kontrollerat hastigheten med färdskrivarna och sett om de tunga lastbilarna med släp har kört i mer än 80 kilometer i timmen, vilket de inte får göra. Vi har inte mätt fortkörningar vid hastighetsgränser under 80, säger Anders Arvidsson, kommissarie för yrkestrafik på Rikspolisstyrelsen.

– Medan personbilsförarna har sänkt sin medelhastighet de senaste åren, har den tunga trafiken inte gjort det. De som har detta som yrke borde vara föredömen i trafiken, säger han.

– De höga hastigheterna och den tunga vikten gör att krockvåldet blir våldsamt. Möjligheten att överleva vid en olycka blir mycket mindre.

Claes Tingvall är trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket:

– Det här bekräftar vad vi tidigare vet, att den tunga trafikens överträdelser av hastigheter och körtider är systematiska. De är mer eller mindre planerade. Normen är att bryta mot lagen, säger Claes Tingvall.

Polisen kommer nu att bli hårdare vid hastighetskontroller och rapportera även låga hastighetsöverträdelser mycket mer.

– Vi kommer att intensifiera övervakningen både på stora vägar och i tätorter. Vi kommer också att rapportera dem som kör mellan 6 och 9 kilometer i timmen för fort, där ligger 60 procent av alla hastighetsöverträdelser.

– Vi förväntar oss att få ned medel- hastigheten och att olyckorna blir mindre allvarliga, säger Anders Arvidsson.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd säger till DN att totalbilden är alarmerande:

– Om den tunga trafiken kör för fort är det mycket allvarligt. Särskilt om trenden är att de kör fortare och fortare. Om fler dessutom slarvar med lastsäkringen är det ännu allvarligare.

– Det är viktigt att den som beställer varor med lastbil måste ta sitt ansvar genom att anlita ett företag som sköter sig, inte ett riskföretag, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Transportstyrelsens och Rikspolisstyrelsens undersökning visar även att yrkestrafiken är dålig på att följa kör- och vilotider. Nästan hälften av fordonen bröt mot reglerna om hur länge man får köra innan man måste vila.

Framför allt gällde det tunga godstransporter, men även busstrafiken. Undersökningen visar också att det i hög utsträckning finns tekniska brister på fordonen, liksom att överträdelserna mot hur man ska säkra lasten är många.

Mätningar

Över 11 miljoner fordon registrerade i största undersökningen

På uppdrag av regeringen har Transportstyrelsen, Rikspolisstyrelsen, Trafikverket, fem länspolismyndigheter och företaget Statisticon AB undersökt regelefterlevnaden inom yrkestrafiken på väg.

Man har genomfört tillståndsmätningar av godstransporter med tung lastbil (yrkes- mässig trafik) och persontransporter med buss (beställnings- trafik).

Undersökningarna genomfördes på de mest trafikerade vägarna i huvudvägnätet på följande platser:

Dalarna

Norrbotten

Skåne

Stockholms län

Västra Götaland

En annan undersökning har gjorts av Trafikverket – den största sedan 2004 – på 1.500 mätplatser. Där registrerades nära 11,2 miljoner fordon.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.