Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Fler barn åker bil till skolan

Allt fler skjutsar sina barn i bil till skolan. Tid, trygghet och bekvämlighet är ledorden. Men man skulle också kunna tänka: hälsa, miljö och rörelsefrihet.

En bil stannar till. En liten parvel hoppar ur och försvinner in i skolhuset. Bilen glider i väg. Och så kommer nästa. Proceduren upprepas: Stopp. Parvel ut. Bil i väg. Det är rusningstid utanför Backatorpsskolan på Hisingen i Göteborg.

– Vi bor två kilometer bort och valde den här skolan för att den passade oss bäst, säger Christer Mägi, pappa till en sjuåring.

Han säger att bussförbindelserna är bra och att på sikt ska barnet åka själv. Men än så länge gäller bilen.

– Man ska hinna jobba också.

Reine Werdelin skjutsar sin åttaåring för att han är tvungen.

– De skulle bli tre byten med buss annars, säger han.

Bilen har blivit norm, konstaterar Anna Anund, forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI). När hon i en pågående studie frågade föräldrar om varför de skjutsar sina barn framträder bilden av bilen som det optimala sättet att få barnen till skolan. Bilen är snabb och säker. Bussen är jobbig och opålitlig, anser många.

– Om bussen är full åker den kanske förbi, tänker man.

Tidsfaktorn är viktig för föräldrarna. Och säkerheten.

Anna Anund har märkt att många tycker att en god förälder skjutsar barnen ända fram till dörren.

– Men en god förälder lär barnen att bli självständiga, säger hon.

I det ingår att lära dem att ta sig till skolan på egen hand. Genom att gå, cykla eller åka buss. Något som kan kräva lite mer av föräldern i form av aktiv träning. Bekvämlighet är ytterligare en spelare i leken, har Anna Anund kunnat se.

Martin Jönssons nioåring går på Iseråsskolan i Onsala. Han tar bussen hem, men på vägen dit får han ofta skjuts.

– När jag ändå kör dottern till förskolan får han åka med. Men han tycker det är kul att ta bussen. Det är också bra att kunna det. Det är en av anledningarna till han får göra det, säger Martin Jönsson.

En studie från Trafikverket visar att 2003 lät 85 procent av föräldrarna sina barn gå själva till skolan. 2009 hade den siffran rasat ner till 53 procent. Många väljer att i stället följa dem till skolan, men det är bilåkandet som har ökat markant.

Den omfattande skjutsningen har flera avigsidor. Barnen rör sig mindre. Miljöpåverkan blir större och trafiksäkerheten minskar nära skolorna när allt fler stressade bilister trängs på vändplaner och runt de ofta ganska få korttidsparkeringarna.

Anna Anund tror att man kan få till en attitydförändring hos föräldrarna, men då måste man knyta an till argument som är relevanta för dem.

– Hälsa och miljö fungerar inte. Däremot tid och trygghet.

Hon säger att det behövs säkrare gång- och cykelbanor liksom genomtänkta på- och avstigningsplatser för bussarna.

Bäddat för bil

Detta är några av de samhällsförändringar som skett sedan 1970-talet:

• Längre skolvägar. Centraliseringen av skolor har ökat avståndet mellan hem och skola.

• Båda jobbar. Förvärvsarbetet har ökat och därför finns inte samma tid till att följa till fots eller per buss.

• Två bilar. Ju fler bilar det finns i en familj, desto större är utsikten att man väljer bil som färdsätt.

• Mobiltelefon. Gör det lätt att samordna hämtningen på eftermiddagen.

Källa: VTI

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.