Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Fler förgiftas av paracetamol när tillgängligheten ökar

Tillgängligheten på värktabletter med paracetamol ökar risken för förgiftningar, menar Giftinformationscentralen.
Tillgängligheten på värktabletter med paracetamol ökar risken för förgiftningar, menar Giftinformationscentralen. Foto: Anette Nantell
Receptbelägg värktabletter – och inför varningstexter. Giftinformationscentralen slår nu larm om att antalet fall om förgiftningar med paracetamol ökar kraftigt i Sverige. ”Utvecklingen är oroande, vi måste ta till åtgärder. Det finns ett samband med ökad tillgänglighet, säger Mark Personne, medicinsk chef vid Giftinformationscentralen.

Det har nu gått drygt tre år sedan apoteksmonopolet upphörde. Sedan dess har försäljningsställena exploderat i antal och numera finns receptfria läkemedel att köpa på de flesta bensinstationer, i kiosker och livsmedelsbutiker. Farhågor har funnits om att ökad tillgänglighet kan leda till folkhälsoproblem, till exempel fler som överdoserar.

Nu slår Giftinformationscentralen larm om att samtalen om förgiftningar med paracetamol, till exempel Alvedon och Panodil, ökar. I ett dokument till Läkemedelsverket, som DN tagit del av, skriver Giftinformationscentralen att problemet blivit så allvarligt att det är angeläget att ”tillgängligheten av paracetamol minskas på flera nivåer i samhället”. Förra året fick instansen in 3 296 samtal, jämfört med 2 583 samtal år 2010. Ökningen motsvarar 28 procent.

Giftinformationscentralen föreslår flera åtgärder, bland annat att införa varningstext på förpackningarna. De går till och med så långt som att föreslå att vissa värktabletter med paracetamol bör receptbeläggas.

– Man bör begränsa tillgängligheten på ett klokt sätt. Man måste hitta balanserade åtgärder för att det inte ska slå över på något håll.

Är problemen verkligen så stora att vanliga Alvedon behöver receptbeläggas?

– Vår åsikt är att problemen har en så stor omfattning att man bör ta ett grepp kring problematiken. Man kan göra balanserade åtgärder, till exempel att receptbelägga de största förpackningarna eller den högsta styrkan, säger Mark Personne.

Andra åtgärder som föreslås är förändring av förpackningsstorlek, beredningsform, tablettstyrka och försäljningsform.

Araz Saidi, butiksförsäljare på Ritas spelbutik på Södermalm i Stockholm, säljer dagligen receptfria läkemedel. Han är medveten om att det finns risker med produkterna.

– Vi är noggranna och frågar alltid om ålder på personer under 25 år. Jag tycker i grunden att det är positivt att tillgängligheten har ökat, säger Araz Saidi.

Varje dygn konsulteras Giftinformationscentralen 4–5 gånger från svenska sjukhus om patienter som behöver vård för paracetamolförgiftning, till exempel motgift.

Paracetamol är ett av Sveriges mest använda smärtlindrande läkemedel. Att användningen är så vidsträckt beror delvis på att det är ovanligt med biverkningar vid normaldosering. Men överdoseringarna ökar i samhället och då kan paracetamol ge allvarliga skador på levern, i värsta fall livshotande. Förgiftning kan uppkomma redan om den högsta rekommenderade dygnsdosen dubbleras.

– Det luriga är att man inte får omedelbara symtom. När symtomen kommer kan skadan redan vara etablerad, säger Mark Personne.

Han beskriver ett ”typiskt bekymmersamt fall” som inte är helt ovanligt: En 14-årig flicka med tonårskärlek gör slut med pojkvännen. När hon kommer hem blir hon olycklig och stoppar i sig 50 värktabletter för att ”somna in”. Det visar sig inte hända särskilt mycket. Dagen efter går hon till skolan med lätt illamående. Ytterligare en dag senare blir hon sjuk och får gula ögonvitor. Då kan det vara för sent.

– Kommer hon in då har hon redan en pågående leverskada som är svår att rädda. Det är en olycklig grupp som kan drabbas, säger Mark Personne.

Sören Sanz, vårdchef på akutmottagningen på Södersjukhuset i Stockholm, är bekant vid problemen. Varje år kommer det in drygt 2 000 patienter till sjukhuset med förgiftningar med tabletter och alkohol. Alvedon är i särklass vanligast.

– Det handlar framför allt om 80- och 90-talister. De är minst rädda för mediciner och mest benägna för att blanda med alkohol. Kombinationen är inte särskilt nyttig, säger Sören Sanz.

Antalet samtal till Giftinformationscentralen låg stabilt mellan 2008 och 2010, för att sedan öka. Andelen fall där överdoseringen skett som en impulshandling i självskadesyfte är relativt stor och man har då oftast intagit det läkemedel som funnits nära till hands. Enligt Giftinformationscentralen kommer tillgängligheten av paracetamol i den närliggande miljön i dessa fall att ”spela en avgörande roll”.

Fakta. Kan skada levern

Det som utmärker paracetamolförgiftning är att symtomen till att börja med kan saknas. Det innebär att den förgiftade personen söker sjukvård i sent skede.

Den allvarligaste effekten av stora doser paracetamol är att levern skadas av farliga nedbrytningsprodukter. Leverskadan kan bli så omfattande att levertransplantation måste utföras i livräddande syfte eller i värsta fall att patienten dör efter några dagar.

Källa: Giftinformationscentralen

Upplyser om gift.

Giftinformationscentralen ansvarar för att informera om risker, symtom och behandling vid olika typer av akut förgiftning.

Institutionen lyder formellt under Läkemedelsverket.

Antal samtal till Giftinformationscentralen om paracetamolsförgiftningar:

2008:2 688

2009:2 586

2010:2 583

2011:2 975

2012:3 296

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.