Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Sverige

Fler skadas i cykelolyckor än i bilolyckor

Nästan hälften av alla som skadas allvarligt i trafiken gör det i cykelolyckor. Det är långt fler än de som skadas i bilolyckor. Sju av tio skadas i singel- olyckor och cykelbanorna är lika riskfyllda som vanliga vägar. Det visar en ny rapport som DN har tagit del av.

Drygt 3.000 cyklister skadas årligen så allvarligt i cykelolyckor att de får bestående men eller måste vårdas på sjukhus. Och det är inte i kollision med bilar som är vanligast.

70 procent är singelolyckor där man kör omkull på grund av rullgrus, snöhalka och dåligt underhållna cykelvägar. 10 procent av olyckorna orsakas av att cyklister kolliderar med moped, annan tvåhjuling eller fotgängare.

I endast 20 procent av olycksfallen är en bil eller annat fyrhjuligt fordon inblandat.

– Vi ser ett tilltagande allvarligt problem. Det behövs en bredare strategi för att komma till rätta med detta än att nöja sig med att kräva att fler ska ha cykelhjälm, säger Maria Krafft, forskningschef vid Folksams trafikforskning och ansvarig för rapporten.

Rapporten bygger på en sammanställning av olycksstatistiken för de två senaste åren och uppgifterna är insamlade från akutsjukhusen i nio stora svenska städer.

– Trenden är uppenbar. Vi har jobbat systematiskt med att förebygga skador i bil, vilket också har gett resultat.

– Cyklisterna ligger kvar på samma nivå. De har aldrig blivit riktigt prioriterade i det här arbetet. De har mest funnits med på bilarnas villkor, säger Maria Krafft, som anser att det behövs en kraftsamling för att komma till rätta med de höga olyckstalen för landets cyklister.

Och det måste göras snabbt. Antalet cyklister ökar kraftigt varje år och bara i de tre storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö beräknas dagligen 375 000 personer dagpendla till och från jobbet.

– Allt fler kommer att börja cykla i framtiden och redan i dag är cykelolyckorna nästan alla kommuners största utmaning. För att komma till rätta med problemen krävs en cykelstrategi, något som väldigt få kommuner tagit tag i, säger Maria Krafft.

Att säkerheten för landets cyklister är eftersatt och inte utvecklats i takt med säkerheten för bilisterna bekräftas av Trafikverket.

– Skadestatistiken för personbilister har rasat i takt med att säkerheten i fordonen ökar. Sådant säkerhetsarbete är inte möjligt för cyklister.

– För att öka säkerheten för cyklisterna handlar det om att förbättra infrastrukturen och underhållet. Sanda på vintern och sopa på våren samtidigt som det gäller att få ned trafikhastigheten vid cykelöverfarter, säger Magnus Lindholm på Trafikverket.