Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Fokus på våra matvanor i nya kostråd

Foto: Leif R Jansson/TT

Livsmedelsverket nya kostråd sätter våra matmönster i fokus – från vaggan till graven. En hälsosam diet börjar redan med amningen för att förebygga fetma och sjukdomar senare i livet. Inte förvånande är det mer fibrer, frukt och grönt som gäller.

Vad ska man äta för att hålla sig så frisk som möjligt? Den frågan har en nordisk expertgrupp sökt svar på genom att gå igenom hundratals vetenskapliga studier om samband mellan vad vi äter och olika sjukdomar.

På torsdagen presenteras de slutsaterna över de uppdaterade nordiska näringsrekommendationerna (NNR) som nu Livsmedelsverket inför.

Kostråden bjuder inte på några överraskningar, det mesta är redan känt: För att minska risken för hjärt- och kärlsjukdom, cancer, övervikt och typ 2-diabetes ska man äta mer grönsaker, frukt och bär, fisk, oljor och fullkorn. Och mindre läsk, godis, vitt mjöl, rött kött, chark och smör.

– Det är inget som får en att tappa hakan och det känns också tryggt egentligen, att vi inte har haft helt fel. Nu vet vi att det finns en gedigen vetenskaplig bakgrund. Jag hoppas att vi ska nå ut med våra råd baserade på de här rekommendationerna så att de kan slå igenom säger Irene Mattisson på Livsmedelsverktet till TT.

En nyhet är dock att man lägger mer fokus på helheten över våra matvanor, och hur det påverkar hälsan. Vad vi äter har nämligen betydelse för hälsa och vikt redan från det vi föds. NNR rekommenderar att amma småbarn i sex månader, och sedan i kombination med mat i ytterligare ett halvår för att förebygga viktökning och risk för vällevnadssjukdomar senare i livet.

Det är heller inte bra att äta nyttigt i veckorna för att sedan frossa i feta såser, maffiga köttbitar, godis, chips och läsk på helgen. Bra mat hela veckan är således det nya rättesnöret.

NNR poängterar också att motion är en annan grundpelare för att motverka ohälsa. Däremot innehåller de inte rekommendationer om viktnedgång.

Över hundra experter från hela Norden har deltagit i arbetet med att gå igenom studier som har publicerats efter år 2000.

Nya kostråden:

Se till helheten i kosten och ät hälsosamma livsmedel.

 

Ät mer linser, bönor, grönsaker, frukt, fisk, skaldjur, frön och nötter.

 

Byt ut vitt mjöl mot fullkorn. Animaliskt fett mot vegetabiliskt och välj produkter med låg fetthalt.

 

Ät mindre av processad mat, rött kött, läsk, socker, salt och alkohol.

Källa: NNR

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.