Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Sverige

Forskare letar nya metoder mot mobbning

De stora programmen för att minska mobbning i skolan har dömts ut av Skolverket eftersom de inte vilat på vetenskaplig grund. Nu inleder forskare på Stockholms universitet ett fem­årigt forskningsprojekt för att utveckla nya metoder.

Skolverket konstaterade för snart tre år sedan att inget av de då största mobbningsprogrammen fungerade som enskilda program. Vissa inslag i programmen kunde till och med leda till ökad mobbning. Metoder där man använde elever som observatörer eller rapportörer kritiserades, och även program med schemalagda särskilda lektioner för alla klasser och elever fick kritik.

Tillsammans med antimobbningsorganisationen Friends ska nu Stockholms universitet forska på mobbning för att utveckla kunskapen och via resultaten arbeta fram nya metoder för att förebygga mobbning.

– Vi har tagit till oss av kritiken och har förändrat vårt program. Med forskningssamarbetet kan vi fortlöpande ta till oss ny forskning. Vår styrka är att vi dagligen befinner oss ute på skolor och träffar elever, lärare och rektorer, så vi kan ge inspel från praktiken till forskarna, säger Lars Arrhenius, generalsekreterare på Friends.

Många rektorer som DN har talat med upplevde efter Skolverkets rapport att de famlade efter ny kunskap för att kunna komma vidare med det svåra arbetet mot mobbning och kränkande behandling. Det fanns väldigt lite konkret för skolorna att ta till sig från den forskning som gjorts.

Samtidigt har pressen på skolornas ledningar ökat och lagarna skärpts. Allt fler elever anmäler kränkningar, och i de grövsta fallen kan elever få skadestånd.

Professor Ann-Christin Cederborg på barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen på Stockholms universitet leder forskningsarbetet tillsammans med två doktorander. De har tillsammans med Friends fått 8 miljoner från Wallenbergfonden. Forskarna ska undersöka hur en mobbningssituation byggs upp och hur mobbning skapas bland yngre barn i förskoleklass och i högstadiets åttonde klass.

– De här projekten går hand i hand. Även om det i vår värld tar tid att publicera vetenskapliga artiklar och forska så ska Friends fortlöpande kunna ta del av vår forskning, säger Ann-Christin Cederborg.