Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Försvarsmakten kräver information av Transportstyrelsen

Foto: Janerik Henriksson/TT

Försvarsmakten kräver svar från Transportstyrelsen rörande it-läckan där fordons- och körkortsregistret outsourcat utomlands till icke säkerhetskontrollerad information. 

– Skadan är inget vi uttalar oss om, säger Jesper Tengroth, pressekreterare på högkvarterets informationsstab.

I ett pressmeddelande står det att Försvarsmakten vill att Transportstyrelsen ska ”informera om vad som inträffat så att Försvarsmakten kan utreda vidare hur det här har kan ha skadat myndigheten.”

Vidare står det i pressmeddelandet att det ”går i nuläget inte att säga hur omfattande informationsförlusterna är” och att det ”är aldrig bra när information som omfattas av sekretess kommer på avvägar”.

– Det är så här att vi har känt till det där en tid. Det som är kopplat till exempelvis uppgifterna om det militära fordonsregistret. Det har vi känt till en tid eftersom Säpo genomfört en förundersökning. Men vi har inte kunnat fortsätta undersöka det själva därför att Säpo vill gärna bli klar med sin förundersökning först, säger Jesper Tengroth, pressekreterare på högkvarterets informationsstab.

Hur länge är ”en tid”?

– Vi har svarat Säkerhetspolisen i februari i år. Sen har vi känt till det innan dess, säger han.

Läs mer: Regeringen fick information om myndighetens lagbrott – men reagerade inte

Men enligt SVT Nyheter fick Försvarsmakten information från Säpo om att Transportstyrelsen outsourcat sin IT-drift till bland annat Serbien och Tjeckien.

– Ja, det stämmer. Sen har förundersöknignen fortgått. I februari i år har vi lämnat in vår menbedömning kopplat till förundersökningen. En menbedömning innebär att vi tittar på: Nu förefaller de här uppgifterna vara röjda. Hur stor skada för Försvarsmakten har det blivit? säger Jesper Tengroth.

Vad har ni kommit fram till i menbedömningen?

– Det är ingenting som vi kan berätta om. Det omfattas av sekretess, det är försvarssekretess, säger han.

Enligt Jesper Tengroth är det bara fordonsregistret som omfattas i Transportstyrelsens it-läcka och inte uppgifter om militära fartyg eller flygplan.

Läs mer: Försvarsutskottet kallar till krismöte om Transportstyrelsen it-läcka

Vad innebär det här för försvaret?

– Skadan, eller menet, är inget vi uttalar oss om. Vad det innebär för oss just nu är att vi tittar på om vi ska vidta ytterligare åtgärder med anledning av det här. Vi kommenterar inte vilka åtgärder vi vidtagit, men hemställan är en tydlig åtgärd som vi kan berätta om. Vi vill att Transportstyrelsen ska redovisa för oss vilka uppgifter som ingår i det här paketet av saker som har röjts som rör Försvarsmakten, säger Jesper Tengroth.

Läs mer: Transportstyrelsen nedringd av kritiska svenskar

Militära underättelse- och säkerhetstjänsten, Must, har också varit inkopplat rörande it-läckan på Transportstyrelsen.

Har Transportstyrelsen själva varit i kontakt med Försvarsmakten eller har ni fått informationen via Säpo?

– Det kan jag inte säga. Nu har vi haft kontakt med Transportstyrelsen, säger Jesper Tengroth.

I och med er hemställan, har det inte varit någon officiell kontakt om det här?

– Det kan jag inte svara på, det vet jag faktiskt inte. Vi har pratat med Transportstyrelsen nu de här dagarna och skickat hemställan. Jag kan inte svara på om vi haft någon kontakt under resans gång. Vi har inte vidtagit några åtgärder under tiden förundersökningen pågått, säger han.

Läs mer: Transportstyrelsens gd: Säkerheten kan garanteras först i höst

Det var år 2015 som Transportstyrelsen beslöt att outsourca it-driften för fordons- och körkortsregistret. Företaget IBM vann upphandlingen om 800 miljoner kronor i april 2015. I maj samma år beslutar Tran­sportstyrelsens general­direktör Maria Ågren att göra avsteg från Säkerhetsskyddslagen, Person­uppgiftslagen och Offentlighets- och sekretess­lagen samt myndighetens egna krav på informationssäkerhet. ­

Ett drygt halvår senare, i november 2015, rekommenderar Säkerhetspolisen att omedelbart stoppa outsourcingen. Då var det dataexperter i Serbien och Tjeckien som tagit över it-driften, utan att säkerhetskontrolleras. 

Generaldirektör Maria Ågren fick sparken från sin post den 19 januari 2017. Den 6 juli får hon ett strafföreläggande på 70 dagsböter på 1.000 kronor för ”grov oaktsamhet” genom att röja sekretessbelagda uppgifter.

Detta har hänt.

2015: Transportstyrelsens drift av bland annat fordons- och körkortsregistret sköts av ­Trafikverkets datacentral i ­Örebro. Men Transport­styrelsen outsourca driften.

April 2015: IBM får ett kontrakt på 800 miljoner kronor för att ta över driften. Kontraktet omfattar 1 000 servrar, datahallar och support.

Maj 2015: Tran­sportstyrelsens general­direktör Maria Ågren beslutar att göra avsteg från Säkerhetsskyddslagen, Person­uppgiftslagen och Offentlighets- och sekretess­lagen samt myndighetens egna krav på informationssäkerhet. ­

Juni 2015: Säpo får reda på att driften ska ske i Rumänien och Tjeckien och inleder granskning. Verksamhet ska även drivas från Serbien, Kroatien, Holland och Finland.

25 november 2015: Säpo rekommenderar omedel­bart stopp för out­sourcingen.

18 december 2015: Trots Säpos varning så tar IBM över driften.

26 januari 2016: Åklagare inleder förunder­sökning om vårdslöshet med ­hemlig uppgift.

19 januari 2017: Maria Ågren får sparken men orsaken är oklar.

6 juli 2017: DN rapporterar att Maria Ågren erkänt och fått strafföreläggande på 70 dagsböter på 1 000 kronor för ”grov oaktsamhet” genom att röja sekretessbelagda uppgifter den 30 september 2015–31 mars 2016.

14 juli 2017: DN avslöjar att driften togs över av dataexperter i Tjeckien och Serbien som aldrig säkerhets­kontrollerats.

19 juli 2017: DN avslöjar att bland Transportstyrelsens röjda uppgifter fanns information som gör det möjligt att spåra och registrera personer som som har hemliga adresser och som lever med skyddad identitet.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.