”Frukt är inte farligt - tvärtom”
Publicerat 2009-05-03 12:02
Ät mer frukt säger Livsmedelsverket och drar på sig svidande kritik. Överläkaren Christer Enkvist kopplar ihop fruktsocker med diabetes och övervikt. Men myndigheten slår ifrån sig.
Läkare angriper fruktråd
– Frukt är inte farligt – tvärtom skulle vi snarare behöva dubbla konsumtionen, säger Ulf Bohman, chef för Livsmedelsverkets nutritionsavdelning.
Verkets expertgrupp rekommenderar att man äter ett halvt kilo frukt och grönsaker om dagen – ungefär tre frukter – men hävdar att svenskarna genomsnittliga dagliga intag bara ligger på hälften.
Experterna – läkare, professorer och dietister från sjukvård och universitet – tycker att mer frukt kan bidra till ”att hålla vikten”.
Men just den punkten dömer Christer Enkvist ut i sin debattartikel i DN och radar upp exempel på överviktiga patienter som gått ner i vikt sedan de slutat äta frukt. Enqvist, vars observationer handlar om fruktintag som sker mellan måltider, går till angrepp mot de fruktkorgar som finns på många arbetsplatser.
– Men det finns inga studier som visar på att dessa skapar mer ohälsa. Och vad ersätter de? Torra kakor och söta bullar? Ofta får man ju inte äta mer än en-två frukter. Det finns en rad observationer som tyder på att fruktintag är bra tillsammans med motion, säger Ulf Bohman.
Det är dessutom enligt Bohman svårt att få ett överintag av frukter –
eftersom dessa innehåller syror som får oss att må dåligt om vi äter för mycket.
Livsmedelsverket är dock noga med att påpeka att vi främst bör äta frukt i samband med en måltid. Annars ökar risken för hål i tänderna enligt myndigheten, som emellertid inte nämner något om risk att gå upp i vikt.
Men Enqvist hänvisar också till en ny studie från Journal of Clinical Investigation. Enligt denna skapar fruktos (fruktsocker) mer bukfetma och insulinresistens (förstadium till diabetes) än släktingen glukos (druvsocker).
– Det är alltid intressant med ny forskning. Men i den här studien handlar det om koncentrerade halter av fruktos i söta drycker. De har fått i sig fruktos motsvarande 25 procent av sitt dagliga energiintag vilket skulle motsvara 25 äpplen eller 28 bananer, säger Bohman.
Han understryker att Livsmedelsverket bara ger allmänna rekommendationer till hela befolkningen. Kostråd till diabetiker och överviktiga är Socialstyrelsens uppgift.
– Men frukt ger också vitaminer och fibrer som är bra för oss alla. De är inte bara socker och vatten. Frukt diskuteras också som positivt i samband cancer, säger Ulf Bohman.
I höst väntas nya riktlinjer för diabetesvården. Och just nu uppdateras de nordiska näringsrekommendationerna som Livsmedelsverkets kostråd baseras på.
Men enligt Bohman finns inga tecken på att råden gällande fruktintag kommer att ändras.
– Vi ligger dessutom lägre än vissa andra länder. Det man kommer tillbaka till är att det till syvende och sist handlar om hur mycket energi man får i sig – oavsett var den kommer ifrån.
Visar 0 av 0. Per sida:
Det finns inga kommentarer.
Visar (av totalt ).
Vill du ha en bra start på dagen?
Läs Dagens Nyheter. Klicka för ett bra erbjudande.
Annonser
-
Läs engelska i London
Utmana dig själv med en av Språkpunktens roliga kurser!
-
Boka billigt hotell här
BOKA - Vi hjälper dig hitta det bästa hotellet i ditt resmål.










