Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Sverige

Gamla gasbilar kan vara dödsfällor

Det hade kunnat sluta betydligt värre för taxichauffören Mikael Brinkby när han tankade taxibolagets servicebil på en bensinmack i Linköping. Den rostiga tanken klarade inte trycket och pumpningen orsakade en explosionsartad smäll som förstörde delar av bilen.
Det hade kunnat sluta betydligt värre för taxichauffören Mikael Brinkby när han tankade taxibolagets servicebil på en bensinmack i Linköping. Den rostiga tanken klarade inte trycket och pumpningen orsakade en explosionsartad smäll som förstörde delar av bilen. Foto: JOHNNY GUSTAVSSON

Sprickor eller rost på en gasbils tank kan få förödande följder och i värsta fall orsaka en explosion. Men trots att bristerna skulle kunna vara enkla att upptäcka hinner inte bilprovningen undersöka de svenska gasbilarna som blir allt äldre. Mer än hälften av de 45.500 svenska personfordonen är fem år eller äldre.

När en taxichaufför i maj tankade sitt företags servicebil på en mack i Linköping small det plötsligt till rejält. Bakrutan krossades, plastskydd och stötfångaren lossnade och bildelar flög i luften. Bilens gastank hade rostat och klarade därför inte trycket från pumpen. Föraren som av en händelse stod fem-sex meter snett bakom bilen klarade sig utan allvarliga skador.

– Jag fick blodvite på foten men det var ren änglavakt att det inte blev mer. Hade jag stått vänd mot bilen så hade det blivit betydligt värre, då hade det gått i ansiktet och huvudet, säger chauffören Mikael Brinkby.

Och det finns en överhängande risk för fler liknande olyckor framöver, varnar experter som DN har pratat med. Orsaken är att varken bilägare eller landets bilprovningar kontrollerar skicket på sina tankar i den utsträckning som skulle behövas.

– Vi skjuter problemet på framtiden, säger Bo Ericsson, vd på Sveriges fordonsverkstäders förening.

Han får återkommande rapporter från verkstäder runt om i landet där gasbilar lämnas in och verkstadspersonalen av en slump upptäcker rost eller sprickor på tankarna. Det finns då en uppenbar risk för gasläckage men också att tankarna inte håller för trycket vid tankning, likt det som inträffade i Linköping.

I vissa fall kan det innebära direkt livsfara om bilarna hade tankats med gas, menar Bo Ericsson.

– Egentligen bör tankarna kontrolleras var tolfte månad, men i praktiken kontrolleras de aldrig, säger han.

Inte heller vid en kontrollbesiktning görs som regel någon fullständig tillsyn. De flesta moderna bilar har nämligen underredet täckt av plastkåpor, för att minska luftmotståndet och därmed också bränsleförbrukningen, som kan ta ett par timmar att montera av och på igen. Även om besiktningspersonal använder sig av gasdetektorer för att upptäcka läckage finns en risk att sprickorna missas på grund av att plastskydden sitter i vägen.

– Det vilar ett stort ansvar på fordonstillverkarna att försäkra sig om att gastankar är konstruerade för att vara säkra hela dess avsedda livslängd, säger Morgan Isacsson, ansvarig för kontrollbesiktningen på Bilprovningen.

Han efterlyser nya övergripande riktlinjer för kontrollerna och liknar det som kan inträffa när en undermålig biogastank tankas vid en splitterbomb. Bilprovningen har även infört egna säkerhetsrutiner för biogasbilar. De får till exempel aldrig stå kvar inomhus över natten.

– Om en bil har en läckande tank och parkeras i ett garage över natten så kan hela huset blåsa ut på morgonen när någon kommer in och tänder ljuset, säger Morgan Isacsson.

 

Det var ren änglavakt att det inte blev mer. Hade jag stått vänd mot bilen så hade det blivit betydligt värre, då hade det gått i ansiktet och huvudet.

 

Transportstyrelsen, som utfärdar riktlinjerna för bilprovningarna, efterlyser nu en diskussion kring hur gastankarna ska kontrolleras.

– Som reglerna ser ut i dag behöver besiktningsorganen inte demontera plastskydd, men i det här fallet kanske det är motiverat. Jag förväntar mig en diskussion med andra inblandade aktörer efter som det finns ett problem här, säger Lars Rapp, utredare på Transportstyrelsen.

Även Volkswagen som i höstas kallade ägare till 19 000 gasbilar till en extra kontroll, på grund av oro för att gastankarna var särskilt känsliga för rost, vill se nya kontrollrutiner.

– Vi tycker det är väldigt olyckligt att det inte finns några specifika regler från myndigheternas sida kring hur det här ska besiktigas. Men vi har infört som standard att gastankarna kontrolleras när det genomförs service, säger Marcus Thomasfolk, informationsansvarig för Volkswagen i Sverige.

Det var också en Volkswagen Touran som var inblandad i olyckan i Linköping. Bilen hade inte lämnats in för den extra service som företaget kallat in till.

Chauffören Mikael Brinkby kör fortfarande biogasbil men har några nya rutiner. Till exempel skulle han aldrig tanka bilen med en kund sittandes i. Dessutom har han lagt sina tidigare planer på is när det gäller att köpa en begagnad gasbil privat.

– Det går ju att misstänka att andrahandsvärdet på en biogasbil måste sjunka ordentligt nu. En bil måste ha helt fräscha tankar för att vara intressant. Det är inte kul att köpa en bil för 30 000 kronor och sen få en chock att man måste byta tanken för kanske lika mycket, säger Mikael Brinkby.

Fakta: Gasbilar i Sverige

Det finns i dag 45 673 registrerade personbilar i Sverige som kan köras helt eller delvis med någon form av gas (gengas, metangas, motorgas, naturgas eller vätgas). Merparten är tillverkade efter år 2000. 23 258 är tillverkade år 2010 eller tidigare.

Gastankarna, som är tillverkade både i plåt och andra material, måste tas ur drift senast då bilen är 20 år gammal. Men flera biltillverkare uppmanar bilägarna att byta redan efter 15 år. Ofta riskerar bytet att bli så kostsamt att flera bilägare i stället väljer att skrota bilen, enligt Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.