”Ge lärarna mer tid”

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

För var nionde elev sätter Skolinspektionen IG där läraren på elevens egen skola beslutat om ett MVG i betyg. Mycket allvarligt, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén, och framhåller att de undermåliga arbetsförhållandena i landets skolor nu måste uppmärksammas bättre.

För var nionde elev sätter Skolinspektionen IG där läraren på elevens egen skola beslutat om ett MVG i betyg. Mycket allvarligt, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén, och framhåller att de undermåliga arbetsförhållandena i landets skolor nu måste uppmärksammas bättre.

– Syftet med nationella prov är att vara vägledande och viktiga verktyg för nationell likvärdighet; de ska sätta ribban på de krav vi har här i Sverige. Då kan de inte vara utformade så att de ger utrymme för tolkningar – då mister de sin funktion, säger Eva-Lis Sirén om resultatet efter Skolinspektionens granskning.

De prov som Skolinspektionen rättat om hade delats ut i kursen Svenska B. Störst var problemen i öppna frågor, exempelvis de där eleverna fått i uppgift att skriva egna uppsatser.

Annons:

– Det här visar att det krävs större tydlighet och mindre tolkningsutrymme då proven rättas, säger Sirén som menar att utformningen av proven bör ses över.

Men minst lika viktigt, framhåller hon, är att hjälpa lärarna till ett bättre arbetsklimat. I dag hör yrkesgruppen till de allra mest pressade i samhället, säger hon.

– Lärarna måste få tid att diskutera betyg och bedömningar med varandra. De måste få arbeta sig samman – sinsemellan och mellan olika skolor – för att komma fram till normer och regler som fungerar. Det är oerhört viktigt.

Varannan elev får ett högre betyg när den egna läraren rättar än när Skolinspektionen gör det. Är det något som förvånat dig?

– Förvånat är inte rätt ord. För mig visar det här att tolkningsutrymmet är för stort. Proven fungerar inte som den vägledning de måste vara.

Det talas ibland om att konkurrensen om eleverna är så hård att den leder till betygsinflation. Kan det vara del i problemet?

– Vi kan konstatera att det råder konkurrens om eleverna och att konkurrensen driver upp betygen. Och vi kan inte ha en situation där betygen stiger utan att kunskaperna gör det. Då får vi tomma betyg.

Har vi tomma betyg i dag?

– Svensk skola har ett bekymmer i att betygsättningen inte är likvärdig. För att komma åt det måste vi göra något åt lärarnas vardag.

Hur ser du på betygssystemet?

– När vi hade IG–MVG var nivån för godkänt för bred. Nu har man bytt betygssystem. Det viktiga är att bygga kvalitet i det nya systemet.

Andra har läst

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

cairns
Foto:Catherine Shaw/AFP

 Greps på lördagen. Barnen påträffades döda i bostaden i Australien. 1  1 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

 Svar på raketattack. Första gången Israel agerade militärt sedan augusti.

lofven500
Foto:Roger Turesson

 Ny mätning av Novus. Och lägst förtroende har väljarna för... 665  25 tweets  640 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
nutidstestet_500
Foto:Henrik Montgomery/TT

Har du hängt med i veckans nyhetsflöde?  Gör veckans Nutidstest här. 44  4 tweets  40 rekommendationer  0 rekommendationer

Svenskens "engelska" självförtroende är stort.  Läs mer. 73  7 tweets  66 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: