Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Gymnasiet som lyckats locka tjejer till teknik

Alingsås. De har lyckats där gymnasier länge gått bet: Att locka tjejer till teknikprogrammet.

Men det var inte löften om designkurser som till slut gick hem hos framtidens kvinnliga ingenjörer.

Det surrar och blippar och blinkar från en av de tre apparaterna. På en skiva byggs lager på lager upp av tunna vita plasttrådar som smälter samman. Minst 20 timmar tar det att skriva ut en prototyp av ett hus i 3D-skrivaren.

– Jag hade inte tänkt på arkitektur innan. Men nu när vi har jobbat mycket med hus tycker jag att det verkar kul. Att få bestämma helt själv, säger Emma Axelsson, 17 år.

Hon ska precis avsluta sitt första år på teknikprogrammet på Alströmergymnasiet i Alingsås utanför Göteborg. I sin laptop visar hon hur hon använt ett datorprogram för att skapa en modell av en liten lägenhet, som en del av programmets första teknikkurs. Modellen visas i 3D och längs sidorna står olika mått.

– Den är runt 60 kvadratmeter. Uppgiften var att göra ett passivhus. Det betyder att det inte får förbruka så mycket energi, förklarar hon.

Emma och klasskamraterna tillhör en historisk skara: I deras årskurs är en så hög andel av teknikeleverna tjejer att medier stod på kö för att få skriva om fenomenet. Från att tidigare haft problem att blanda upp de pojkdominerade klasserna lyckades Alströmergymnasiet locka tjejer.

– Vi har gjort en mycket medveten satsning, säger läraren Jarl Silander, programansvarig för teknikprogrammet och en av initiativtagarna.

 

Jag hade inte tänkt på arkitektur innan. Men nu när vi har jobbat mycket med hus tycker jag att det verkar kul. Att få bestämma helt själv

 

Det var inför gymnasievalet vårterminen 2013 som skolans försök att få tjejer att söka till teknikprogrammet startade. Personliga inbjudningar skickades ut till alla tjejer i nionde klass i kommunen, där de bjöds in till en inspirationsdag för att träffa elever på teknikprogrammet och testa datorprogram och ämnen som står på teknikelevernas schema. Redan första året såg Jarl Silander och hans kollegor resultat. Från runt 20 procent tjejer ökade siffran ett par procentenheter till läsåret 2013–2014.

– Och förra våren deltog 19 tjejer på inspirationsdagen. 11 av dem började sedan på teknikprogrammet, säger Jarl Silander.

Det är alltså Emma Axelsson och hennes klasskompisar. I deras årskurs är fler än var tredje student tjej, 30 procent, att jämföra med rikssnittet på teknikprogrammet som ligger runt 16 procent. Av de drygt 25 000 elever som går teknikprogrammet på gymnasiet i Sverige är i dag bara strax över 4 000 tjejer.

 

Man har skyltat med att tjejer också väljer att gå här. Jag var ju medveten om det när jag valde.

 

Nu, såhär ett läsår senare är Emma och hennes klasskompisar överens: De valde rätt.

– Det är intressant att få lära sig varför saker sker, säger Evelina Kindblad, 16 år.

– Man tror lätt att teknikprogrammet handlar om att bygga ihop datorer och göra spel. Men det är ju inte alls det vi håller på med, menar Emma Axelsson.

Att Alströmergymnasiet är bland skolorna som klarat att öka andelen tjejer tror de beror just på att skolan lyckats i sin kommunikation.

– Man har skyltat med att tjejer också väljer att gå här. Jag var ju medveten om det när jag valde. Och så hade jag redan min storasyster här, säger Victoria Simonsson.

Vi lämnar 3D-skrivarna. Tjejerna ska nu bygga robotar av gula sugrör. Men egentligen går övningen ut på att knyta det fysiska byggandet av en robot till en mjukvara i datorn, där tjejerna skriver enkla program som talar om för roboten hur den ska röra sig. En febril aktivitet tar vid.

– Man går lätt på sina fördomar när man ska få tjejer att välja teknik och tänker att då är det design som gäller. Men varför ska man locka in tjejer på design, egentligen, säger läraren Jarl Silander.

– Så under inspirationsdagen hade vi ett pass med mer webbutveckling.

Och webbutveckling är något som intresserar tjejerna.

– Jag skulle vilja jobba med det. Men man ändrar ju sig tusen gånger under utbildningen, säger Evelina Kindblad.

Gymnasiets teknikprogram har i dag fem olika inriktningar, varav tre finns representerade på Alströmergymnasiet i Alingsås: Design och produktutveckling, IT samt Teknikvetenskap. Inför årskurs två väljer eleverna inriktning.

– Jag har valt teknikvetenskap, som är teoretiskt, men har också valt att läsa extra design. Teknikprogrammet är bra på det sättet, att man kan styra sin utbildning mycket själv genom att inrikta sig, säger Naemi Cronander, 16 år.

Hon vet redan nu vad hon ska syssla med i framtiden.

– Jag vill forska och räkna på miljö och energi.

Det är viktigt att redan tidigt få tjejer att förstå att de kan välja teknikbanan. Och då spelar gymnasievalet en viktig roll. Det menar Johanna Öjeling, ingenjörsstudent på Lunds Tekniska Högskola och projektledare på organisationen Womengineer, vars mål är att det 2030 ska utexamineras lika många kvinnliga som manliga ingenjörer från landets universitet och högskolor.

– Som tjej, när man ska göra sitt gymnasieval, tittar man på vilka som redan läser teknikprogrammet och då ser man att klasserna domineras av killar och känner att man inte kan identifiera sig med det, säger Johanna Öjeling.

Hon håller med tjejerna på Alströmergymnasiet om att god information är det som har möjlighet att skapa förändring.

– Det spelar också roll vad man använder sig av för bilder när man informerar om program av den här sorten. Om man bara visar bilder på manliga elever eller fräcka bilar blir det svårare att locka tjejer, säger hon.

Arbetsmöjligheterna ser goda ut för den som läser teknikprogrammet, säger läraren Jarl Silander. Och även om många elever går vidare till tekniska högskolor finns det faktiskt de som snappas upp direkt efter gymnasiet, då deras kunskap är eftersökt i samhället i dag.

– Jag träffade nyligen en tidigare elev som gått direkt från det tekniska programmet till ett jobb som programmerare, säger han.

Inför kommande läsår ser siffrorna inte riktigt lika lysande ut för Alströmergymnasiet. Andelen tjejer som ska börja på teknikprogrammet har ramlat ner till 22 procent.

– Det är konstigt att vi inte lyckats bättre. Vi har gjort ungefär samma grejer. Men det bevisar bara att man måste vara väldigt aktiv hela tiden, konstaterar Jarl Silander.

Hans målsättning är att komma upp i hälften tjejer till år 2020, även om han medger att det är en lite väl optimistisk förhoppning.

– Men mellan 35 och 40 procent är nog realistiskt.

Fakta. Teknikprogrammet

Teknikprogrammet återinfördes höstterminen 2000, för att öka elevantalet inom teknisk gymnasieutbildning. Ambitionen från beslutsfattarna var att vidga teknikbegreppet så att fler tjejer intresserade sig för teknikområdet.

10 år senare visade forskningen att ambitionen inte helt hade uppnåtts. Lärarna hade i stället snävat in teknikbegreppet, visade forskaren Merith Fröberg vid Linköpings universitet i sin avhandling. Ändå var andelen tjejer vid den här tiden hög på teknikprogrammet.

2014 beslutade politikerna att utreda hur teknikprogrammet kan kompletteras, för att fylla efterfrågan på kompetens från industrin. Tanken är att programmet ska kompletteras med en eller flera industritekniska inriktningar med tydliga yrkesutgångar.

Teknikprogrammet liknar naturprogrammet på så vis att eleverna läser mycket matematik. Det ingår dock normalt inte något c-språk eller biologi.

Källa: Skolverket, Regeringen, Skolporten

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.