Sverige

Hemlig grupp ska möta ryskt informationskrig

○ Ett hemligt antal tjänstemän på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap bygger just nu upp den första delen av ett nytt svenskt försvar mot informationskrig.

○ Försök att påverka det svenska samhället pågår hela tiden. Gruppens uppgift är att identifiera och hantera kampanjerna.

○ Samtidigt planerar en av de största aktörerna i informationskriget, ryska staten, att utöka satsningen på svenskspråkiga nyheter.

Rysslands agerande i Ukraina, annekteringen av Krim och spår efter främmande ubåtar i svenska skärgården fick den svenska regeringen att vakna – den nya tidens hot mot samhället är en krigföring där propaganda och falska uppgifter är ett av de viktigaste vapnen.

Regeringen insåg att också Sverige kunde vara hotat.

Sedan augusti i år pågår därför uppbyggnaden av en ny del av försvaret.

En ”stor grupp” språkkunniga specialister på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, på Fleminggatan i Stockholm söker dagligen efter pågående informations- och påverkanskampanjer riktade mot Sverige.

Chefen för enheten, Mikael Tofvesson, vill inte gå in på hur många de är, vilka kompetenser de har eller hur de jobbar.

– Då kommer andra länder att kunna värdera vår förmåga, säger han.

Men verksamheten är prioriterad, poängterar Mikael Tofvesson. Myndigheten har skurit ned på andra områden för att klara det nya uppdraget de fått av riksdag och regering. Just nu utvecklas verksamheter inom två områden: att identifiera och att motverka hot.

– Vi har börjat samarbeta med andra myndigheter som har förmåga att upptäcka den här typen av aktivitet, som Försvarsmakten, Säpo och polisen, säger Mikael Tofvesson.

De första kontakterna med ett antal särskilt sårbara myndigheter har redan tagits. Vilka de är vill Mikael Tofvesson inte uppge. På längre sikt ska alla myndigheter som betecknas som ”relevanta” ha en egen förmåga att hantera och försvara sig mot påverkansoperationer och falska informationskampanjer och därefter larma MSB.

Den svenskspråkiga sajten Sputnik News är ett av de tydligaste exemplen på öppna och pågående informationskampanjer i Sverige.


Exempel från Sputnik News svenska edition

Nyhetssajten lanserades i mitten av april i år och är en viktig del av den ryska statens mångmiljardsatsning. Sputnik News finns i dag på 35 språk och bakom konceptet står president Vladimir Putin.

För två år sedan skrev han under en lag som förändrade hela det statliga medieinnehavet i Ryssland. Nyhetsbyrån Ria Novosti och radiokanalen Radio Rysslands röst slogs ihop och blev Sputnik News som sedan dess ingår i Rossia Segodnya, även känd som Russia Today. Koncernen har mer än 1 000 anställda och en budget på 60 miljarder rubel, 9 miljarder kronor, de kommande tre åren.

Uppdraget är tydligt: Sprid rysk politik och världsbild utomlands.


Vladimir Putin på besök hos tv-kanalen ”Russia Today”. Foto: AP

Som chef för mångmiljardsatsningen utsåg Putin tv-profilen Dimitrij Kiseljov, känd för sina hotfulla utfall mot homosexuella och kontroversiella uttalanden som att Carl Bildt skulle ha varit CIA-agent.

Kiseljov har också kritiserat svenska barnprogram som han menar är ett tecken på västvärldens förfall. Han står även på EU:s sanktionslista efter att ha lett propagandakriget kring Rysslands annektering av Krim och situationen i östra Ukraina.

I februari i år fick han medalj av Putin för sina tjänster åt ”fäderneslandet”.

En rad militärexperter och säkerhetstjänster runt om i Europa ser Sputniksatsningen som en del av Putins plan för att destabilisera Europa.

– Det här är ett verktyg för att uppfylla den ryska ledningens målsättning på lång sikt, säger Björn Palmertz senioranalytiker på Försvarshögskolan och expert på påverkansoperationer.

Den första artikeln på Sputnik News svenska edition den 14 april i år hade rubriken ”Norden utökar försvarssamarbetet mot Ryssland”. Sedan dess har anonyma skribenter publicerat mellan tio och femton artiklar om dagen. ”Sverige älskar IS”, ”Ryskt fartyg i Öresund, svenska medier vettskrämda” och ”Miljarder för ensamkommande skäggiga barn” är andra rubriker som följt.


Exempel från Sputnik News svenska edition

Den svenska satsningens syfte är, enligt försvarsanalytikern Johan Wiktorin med bakgrund på Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten Must, tydligt.

– Ryssland vill destabilisera Sverige, det är det långtgående målet. Försvaga Sverige inför positionsframflyttningar i Östeuropa och Baltikum, säger han.

Sputniks centralredaktion ligger i ett enormt kontorskomplex mitt i Moskva. Skribenterna som jobbar för den svenska sajten är till största delen svenskspråkiga ryssar, berättar talespersonen Katerina Azarova i en intervju med Dagens Nyheter.


Sputnik News lokaler i Moskva. Foto: AP

Någon svensk lokalredaktion finns inte – än.

– Vi har dussintals medarbetare som jobbar med hela den skandinaviska regionen. En vecka är de i Sverige, nästa rapporterar de från Danmark eller Norge. Vi har också folk som pratar svenska som arbetar från Moskva. Just nu har vi alltså ingen permanent redaktion i Sverige, men jag är säker på att det kommer att ändras inom kort. Vi får många förfrågningar från potentiella medarbetare i Sverige som vill frilansa för oss eller bli kolumnister, säger hon.

Är ni objektiva, tycker du?

– Yttrandefriheten är lika viktig för oss som för alla andra nyhets­förmedlare. När vi har en nyhet rapporterar vi om den från alla vinklar. Speciellt vinklar som av någon anledning ignorerats av ”mainstream-medier”. Vi vill att våra läsare ska bilda sig en egen uppfattning.

Katerina Azarova håller inte med om bilden av Sputnik som ett propagandaorgan.

– Vi är inte här för att förändra åsikter eller skapa debatt. Vi är här för att göra det vi blir tillsagda: att säga det osagda, och det är vad vi försöker göra. Till folk som säger att det vi gör är propaganda ... jag tycker det är ganska underhållande.

Men uppdraget kommer från Putin?

– Det stämmer att det var på hans order som den här organisationen skapades. Men du måste förstå att vi är en statsfinansierad verksamhet, inte en statskontrollerad verksamhet. Det är inte som att någon från Kreml ringer oss och säger åt oss vad vi ska göra, säger Katerina Azarova.

Sputnik uppger att deras målgrupp är unga läsare, mellan 18 och 35 år. Bland de trogna läsarna i Sverige finns MSB:s enhet för omvärld och beredskap.

– Vi läser den varje dag, självklart, säger Mikael Tofvesson.

Hur många besökare den svenska delen av Sputnik News har kan Katerina Azarova inte uppge. Men deras material får stor spridning i vissa kretsar.

DN:s genomgång visar att flera svenska alternativa nyhetssajter med högerextrem och rasistisk inriktning plockar upp Sputniks material. Även på sociala medier får redaktionens material spridning.

Mätningar som DN har gjort visar att sajten haft en räckvidd på 90 000 personer de senaste 30 dagarna.

Sputniks material har också tagit sig in i statliga utredningar.

När Migrationsverket presenterade sin prognos för flyktingmottagandet i förra veckan var Sputnik News en av de källor som myndigheten hänvisade till i rapporten.

Andres Delgado, chef för Migrationsverkets avdelning för omvärldsanalys, säger att han förstår att det kan ge en sajt som Sputnik legitimitet, men att det rörde sig om ett misstag.

– Jag kan förstå att man kan tolka det så, men ett misstag är ett misstag. Informationen var korrekt men det var inte den källa som borde ha angivits, säger Andres Delgado.

Bland de som sprider länkar till Sputnik News finns även Mikael Abrahamsson, informatör på Försvarsmakten.

– Jag twittrar ut försvarsrelaterade nyheter varje dag och när jag länkar till Sputnik är det för att visa hur ryska medier rapporterar om en händelse, hur deras bild av en händelse ser ut, säger han.

Men du förutsätter att alla har samma bakgrundskunskap?

– Det är möjligt att jag borde bli ännu tydligare med vad källan står för.

Falska brev med svenska rege­ringen som avsändare och ett fejkat twitterkonto i försvarsministerns namn är andra exempel på informationsoperationer.

Men försöken att påverka Sverige handlar inte bara om propaganda. Ibland kan även enskilda händelser vara en del av en större påverkans­operation.

Ubåtar i Stockholms skärgård och kränkningar av svenskt luftrum är några exempel på misstänkta operationer riktade mot det svenska samhället.

– När man ser en militär händelse i vårt närområde kan det så klart vara att någon flugit fel. Men det kan också röra sig om en militär påtryckning, att man vill påverka oss – och det måste vi också se, säger Mikael Tofvesson.

DN granskar.

1. På tjänsten ”DN granskar” kan du tipsa oss om missförhållanden och lämna information som kan vara känslig. Adressen är dngranskar.dn.se. DN skyddar sina källor.

2. Tjänsten är uppbyggd för att ge dig som tipsare största möjliga säkerhet. Därför krypteras ditt tips.

3. Du får vara anonym. Granskande reportrar tar hand om tipset.

dngranskar.dn.se

Aktörerna

Rossia Segodnya (Russia Today). Den nya statliga medieorganisation som skapats av president Vladimir Putin. I koncernen ingår tv-kanalen RT.COM, Sputnik News och nyhetsbyrån Ria Novosti.

MSB. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Enheten för omvärld och beredskap samordnar arbetet för att identifiera och motverka informationskampanjer mot Sverige.

Dimitrij Kiseljov. Tv-profil och chef för mediekoncernen Rossia Segodnya och uppsatt på EU:s sanktionslista.