Mitt DN
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt

Hjälmtvång för barn vid årsskiftet

Bokmärk artikel
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Bild

Nästa år måste alla cyklister under 15 år använda hjälm. Men det är bara vuxna som skjutsar en minderårig som riskerar böter.

Nästa år måste alla cyklister under 15 år använda hjälm. Men det är bara vuxna som skjutsar en minderårig som riskerar böter.

Den nya cykelhjälmslagen ska gälla från årsskiftet, beslutade regeringen i går, och innebär att alla under 15 år måste använda hjälm. Men ett barn eller en tonåring som cyklar på egen hand kan inte straffas.

- Vi tycker det är orimligt att dela ut böter till alla föräldrar som har barn som cyklar utan hjälm på fritiden, säger Lovisa Lagerström Lantz, pressekreterare vid näringsdepartementet.

Annons:

Det är bara en vuxen som skjutsar en minderårig utan hjälm som riskerar böter på omkring 300 kronor.

En tonåring utan hjälm kan i praktiken bara cykla i väg utan att bry sig om vad polisen säger.

- Men jag skulle vilja se den tonåring som gör det, säger Lovisa Lagerström Lantz.

Regeringen menar att hjälmlagen blir en viktig signal att samhället inte accepterar att unga cyklar utan hjälm.

- Lagar fungerar opinionsbildande. Särskilt som polisen får en skyldighet att påpeka om någon bryter mot lagen, säger Lovisa Lagerström Lantz.

Cykelfrämjandets ordförande Stella Fare är kritisk och menar att ett hjälmtvång kommer att innebära att unga väljer bort cyklandet. I Sydney, Australien, minskade unga sitt cyklande med 90 procent när en liknande hjälmlag infördes.

- Just tonåringar är en oerhört känslig grupp. Därför ska man öka säkerheten med information och inte genom att kriminalisera cyklandet ytterligare, säger Stella Fare.

Hon menar att säkerheten måste öka genom information och ökade insatser på vägarna, som cykelbanor.

- Bara en procent av väganslaget går till cykelfrämjande åtgärder, trots att tio procent av all trafik på vägarna i Sverige utgörs av cyklister, säger Stella Fare.

De flesta som dör och skadas svårt i cykelolyckor är äldre. Trots att de är sämre på att använda hjälm tror inte regeringen det finns tillräckligt stöd för en allmän hjälmlag.

En enkät som trafiksäkerhetsorganisationen NTF genomfört bland drygt 2 500 barn i åldern 10-12 år visade att över tre fjärdedelar alltid eller nästan alltid använder cykelhjälm. På frågan om de tror att det finns risk för att bli retad om de använder hjälm svarade en femtedel ja.

Om man räknar alla cyklister använder bara 17-18 procent hjälm.

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

Ptanks
Foto:Maria Tsvetkova/Reuters

 Rapporterar Reuters. Soldater, raketerramper, stridsvagnar och artilleri. 76  12 tweets  63 rekommendationer  1 rekommendationer

 Fälld för misshandel. En dispyt uppstod under en bildlektion. 58  6 tweets  52 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
buss
Foto:Anette Nantell

 Trångt utanför Slottet. ”Uttalandet får stå för Stockholm visitors board.” 2  1 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:

Lokala nyheter

 Uppdatera DN:s app! Få pushnotiser från din ort.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: