Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Högt betyg till mediers trovärdighet

En undersökning från DN/Ipsos visar att den breda allmänheten hyser stor tilltro till såväl Sveriges Television och Sveriges Radio som Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.
En undersökning från DN/Ipsos visar att den breda allmänheten hyser stor tilltro till såväl Sveriges Television och Sveriges Radio som Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. Foto: Maja Brand

Förtroendet för public service och de stora morgontidningarna är fortsatt starkt, visar en mätning från DN/Ipsos. Det är färre än var tionde som inte litar på dessa medier. Endast 4 procent har förtroende för hatsajten Avpixlat.

Sveriges Television Sveriges Radio Dagens Nyheter Svenska dagbladet Aftonbladet Avpixlat
Ipsos har på uppdrag av Dagens Nyheter intervjuat 1002 personer 18-74 år.

Intervjuerna har genomförts 17 – 23 mars i slumpmässigt rekryterad webbpanel.
Siffrorna i diagrammen är avrundade till närmsta heltal, vilket gör att summan inte alltid blir 100.
Instämmer helt
Instämmer delvis
varken eller
vet ej
Tar delvis avstånd
Tar helt avstånd
Har inte hört talas om
Mycket stort
Ganska stort
Varken stort eller litet
Vet ej
Ganska litet
Mycket litet
Har inte hört talas om
Mycket väl
Ganska väl
Hört talas om, men känner knappast till
Något
Vet ej
Har inte hört talas om

Under senare tid har det förts en livlig debatt om mediernas trovärdighet, med fokus på rapporteringen om invandring och flyktingmottagande. Från olika håll har det hävdats att medierna inte är att lita på, en uppfattning som nyligen också framfördes av de tidigare toppmoderaterna Ulf Adelsohn och Lena Adelsohn-Liljeroth i ett DN-reportage.

En undersökning från DN/Ipsos visar dock att den breda allmänheten hyser stor tilltro till såväl Sveriges Television och Sveriges Radio som Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. 75 procent uppger att de har mycket eller ganska stort förtroende för Sveriges Television. Motsvarande andel för Sveriges Radio är 73 procent.

Foto:  – Det här bekräftar att public service spelar i en egen division när det gäller förtroende, säger David Ahlin, opinionschef på undersökningsföretaget Ipsos.

Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet når inte samma nivåer men det förklaras enligt David Ahlin till del av att betydligt fler är bekanta med SVT och SR än de två Stockholmsbaserade morgontidningarna. I hela landet uppger 50 procent att de har mycket eller ganska stort förtroende för Dagens Nyheter, medan andelen är 64 procent i Stockholms län där de flesta läsarna finns. 

Merparten av dem som inte uttalar sitt förtroende har ingen bestämd uppfattning. Andelen som har litet förtroende för DN ligger på 7 procent. Public service och Svenska Dagbladet hamnar på liknande nivåer.

I takt med att medielandskapet har förändrats och invandringen klättrat till toppen av den politiska agendan har det vuxit fram en flora av sajter, ofta kallade alternativa medier, som påstår sig ge den osminkade bilden av invandringen, den som andra sägs mörka. Den kanske mest omtalade av dessa sajter finns med i DN/Ipsos mätning.

– Det är första gången jag ser sådana här siffror för Avpixlat, säger David Ahlin på Ipsos.

Avpixlat nämns ofta i debatten men sajten är inte välkänd för en bredare allmänhet, visar DN/Ipsos mätning. Andelen som känner till den ganska eller mycket väl är 13 procent. Tilltron ligger på en ännu lägre nivå. Det är 4 procent som anser sig ha mycket eller ganska stort förtroende för sajten medan 7 procent har uppfattningen att den ger en sann bild av verkligheten. 

 

Det är helt fel att säga att alla som röstar på Sverigedemokraterna har förtroende för Avpixlat.

 

Avpixlat har kopplingar till Sverigedemokraterna men det är bara en minoritet på 21 procent av partiets väljare som uppger att de har förtroende för sajten.

– Det är helt fel att säga att alla som röstar på Sverigedemokraterna har förtroende för Avpixlat. Även i gruppen SD-väljare är det många som aldrig har hört talas om den, säger David Ahlin. 

Kvällstidningen Aftonbladet uppvisar ett eget mönster i Ipsos-mätningen. Tidningen är nästan lika känd som public service, men förtroendesiffrorna är låga. 21 procent uppger att de litar på tidningen medan 39 procent inte gör det.

En viktig slutsats av mätningen är enligt David Ahlin att debatten inte blir meningsfull om man drar alla medier över en kam.

– Det blir problematiskt eftersom vi uppfattar olika medier så väldigt olika. Vissa medier har mycket stort förtroende, andra väldigt litet, säger han.

Foto: Ola KjelbyeLennart Weibull. Foto: Ola Kjelbye

Lennart Weibull är seniorprofessor på SOM-institutet vid Göteborgs universitet. DN/Ipsos resultat ligger enligt honom helt i linje med de återkommande SOM-undersökningarna av förtroendet för olika medier och samhällsinstitutioner. Han påpekar dock att mätningen inte säger något specifikt om hur man ser på rapporteringen just kring invandringen.

– Människor uppfattar att medierna i stort ger en rimlig bild av samhället. Det man möjligen kan invända är att vi här talar om det generella medieförtroendet, vilket inte hindrar att människor kan tycka att det på enskilda områden kan finnas nyhetsbevakning man är tveksam till, men sådant försvinner ofta i en helhetsbedömning, säger Lennart Weibull. 

Även om förtroendesiffrorna för närvarande är goda saknas inte faror framöver, enligt medieprofessorn. Han pekar särskilt på dagspressens ekonomiska problem som bottnar i fallande upplagor och sjunkande annonsintäkter.

– Risken är att företagen väljer att fortsätta med nedskärningar för att spara. Resurser till kvalificerad journalistik är grunden för trovärdighet, säger Lennart Weibull. 

Foto i text: Ola Kjelbye

• Läs mer: Förödande siffror för alternativa ”sanningssägare”, skriver Martin Jönsson

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.