Sverige

Inget ökat anslag till järnvägens underhåll

Foto: Lars Lindqvist
Infrastrukturministern: Det är historiskt mycket pengar – det som saknas är spårkapacitet Tågen står stilla. Men infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) avvisar kritiken om att regeringen ger för lite pengar till underhåll av landets järnvägar. ”Det är historiskt mycket pengar”, säger hon i en DN-intervju.

Det skakar i ministerrummets väggar i det gamla posthuset på Vasagatan. Men det är inga arga tågresenärer som är på väg – utan sprängningen av Citybanan som pågår under Vasagatan.

– Det här ljudet ska man vara glad över. Det ska låta så här, förklarar den moderata ministern som efter valet tog över ansvaret för landets vägar, tåg och flyg från den hårt kritiserade Åsa Torstensson (C).

De senaste dagarna har hon läst nya berättelser om tågresenärer som blivit sittande i timtal i stillastående tåg.

I går kom förtroendesiffror från Svenskt kvalitetsindex, som har frågat 4 500 privatkunder vad de tycker om reseföretagen. SJ ligger i botten, betyget sjunker och företaget toppar även klagomålsligan.

En del lägger skulden främst på SJ som enligt kritikerna skär ner på underhållet av tågen och ger större vinst än nödvändigt till statskassan.

Andra skyller på politikerna. Trafikforskare, fackförbundet Seko och ledningen för Trafikverket är alla överens om att regeringen borde ge mer pengar till reparation och underhåll av järnvägsspåren som varit eftersatta sedan 70-talet.

– Vi saknar egentligen spårkapacitet. Det måste till nya investeringar som vi har fattat beslut om, men det tar tid innan de kommer på plats. Den största utmaningen handlar om tiden, hävdar Catharina Elmsäter-Svärd.

Det stämmer inte, menar kritikerna som hävdar att det handlar om pengar. En miljard kronor mer per år kräver Seko som bland annat organiserar landets lokförare.

Genom en omfördelning av kommande års medel ska Trafikverket nu få fram hälften av den summan – 500 miljoner kronor – till nästa år. Men det innebär att det blir mindre pengar till järnvägsspåren efter 2011 – och mer pengar blir det inte från regeringen.

– Det är en ständig prioritering mellan olika anslag i regeringskansliet.

Även finansminister Anders Borg har gett beskedet att han inte vill ge några ytterligare pengar till järnvägen. Det infrastrukturpaket som regeringen lagt för de kommande åren ger ingen ökning av de årliga anslagen till Trafikverket.

– Det är ändå en historiskt hög nivå som vi ligger kvar på de kommande åren, säger Elmsäter-Svärd.

Under senaste veckans tågkaos har nya krav kommit på att bygga Ostlänken, ett dubbelspår genom Östergötland som skulle korta restiden och öka kapaciteten på en av landets mest överbelastade järnvägssträckor. Men infrastrukturministern säger nej.

– Ostlänken har vi inte specifikt börjat prata om ännu.

Vad har du då att säga till alla tågresenärer som tvingas vänta i timmar?

– Man ska kunna förlita sig på tåget. Det kommer inte att vara helt perfekt. Men om alla aktörer gör vad de säger att de ska göra borde det i alla fall bli bättre än förra vintern. Det som framför allt behövs är bättre information till resenärerna.

Är inte risken stor att många resenärer överger det miljövänliga tåget och går över till flyg eller bil i stället?

– Det är förstås en risk, men det är en sammanvägning man måste göra. Att ge sig ut med bil i extremt väder är inte riskfritt heller.

SJ-resenärer fast i kylan – i år igen

Den ovanligt kalla vintern i början av året skapade stora förseningar och mängder av inställda tåg. När vintern nu slagit till ovanligt tidigt i södra Sverige har nya problem uppstått.

I tisdags i förra veckan slog en skadad kontaktledning ut tågtrafiken mellan Norrköping och Mjölby. Hundratals personer satt fast i timmar på nedkylda tåg.

I onsdags tog den 15 mil långa resan mellan Göteborg och Jönköping 15 timmar. Ett 30-tal SJ-passagerare fick bland annat övernatta i en iskall stationsbyggnad i väntan på ett morgontåg.

I söndags kväll spårade ett tåg ur vid Herrljunga och orsakade stora föreningar.

Samtidigt varnar Trafikverket för att vartannat X 2000-tåg på sträckorna Stockholm–Göteborg och Stockholm–Malmö kan ställas in om vintern blir lika bister som den förra. Trafiken måste glesas ut för att man ska hinna med snöröjningen.

DN